زباله الکترونیک

زباله الکترونیک بیشتر از آنچه که فکر می‌کنید خطرناک است

زباله الکترونیک برای محیط زیست خطرناک است و در صورت عدم مدیریت صحیح می‌تواند عواقب بزرگی را به دنبال داشته باشد.

ما اغلب اوقات نحوه برخوردمان با زباله های بیولوژیکی محتاطانه و با دقت بوده، اما چگونه می‌توانید موبایل ها، تبلت‌ها، ماشین حساب‌ها، تلویزیون‌‌ها و رایانه‌های قدیمی خودتان که همه از کار افتاده هستند را دور بیندازید؟ همه این ابزارها زباله الکترونیک را تشکیل می‌دهند که با عنوان «E-Waste» نیز شناخته می‌شود.

زباله الکترونیک مقدار قابل توجهی پلاستیک الکترونیکی، نانوذرات و فلزات سنگین مانند سرب و جیوه را به محیط زیست اضافه می‌کند. ممکن است در گذشته به خطرات زباله الکترونیک توجه نکرده باشید، اما در این مطلب برخی از آثار مخرب آن بیان شده و حتی ترسناک‌تر از آنچه شما فکر می‌کنید است.

زباله الکترونیک میکروبیوتا ریشه گیاه را مختل می‌کند

در حالی که میلیون‌ها یا حتی میلیاردها ریزجاندار یا میکروارگانیسم در محیط زیست وجود دارد، تنها تعداد کمی از آن‌ها سلامت انسان، حیوانات و گیاهان را تهدید می‌کنند. اکثر آن‌ها بی ضرر هستند یا به هر نحوی ممکن است مفید باشند.

نقش قابل توجه ریزجاندارهای مفید در خاک این است که به چرخه مواد مغذی کمک می‌کنند. آن‌ها این کار را از طریق ارتباط هم‌زیستی با ریشه‌های گیاه انجام می‌دهند، جایی که نیتروژن را تثبیت می‌کنند، کودها را تجزیه می‌کنند، از بیماری‌های ریشه جلوگیری می‌کنند و غذا را برای رشد گیاه در دسترس قرار می‌دهند. با این حال، اگر خاک حاوی مواد شیمیایی سمی ناشی از دفع پی در پی زباله الکترونیک باشد، میکروب‌های مفید ریشه ممکن است از بین بروند.

فلزات سنگین و اجزای الکتریکی مانند سرب، جیوه، سلنیوم، مس و نانوذرات حاصل از زباله الکترونیک علاوه بر سمی بودن برای میکروب‌های مفید، مستقیماً برای سلامتی گیاهان نیز خطرناک هستند. آن‌ها با ایجاد بی‌ثباتی در تعادل میکروبی در طبیعت، کشتن آن‌ها و اختلال در چرخه مواد مغذی برای سلامتی گیاهان خطرناک هستند.

بنابراین، توقف در رشد، فقدان مواد مغذی ضروری و مسمومیت گیاهی همه از جنبه‌های دفن زباله الکترونیک و محیط‌های نزدیک به آن‌هاست. در هر حالتی، این رویداد همواره یا بلافاصله به گردش هوای ضعیف جوی و ناباروری خاک کمک می‌کند.

زباله الکترونیک زنجیره غذایی را بهم می‌زند

هنگامی که ریشه گیاه به عدم تعادل می‌رسد و با کاهش ریزجاندارهای مفید در خاک، موجودات دیگر مانند کرم خاکی که روی آن‌ها زندگی می‌کنند ممکن است از گرسنگی بمیرند. از طرف دیگر، آن‌ها ممکن است به دلیل احتباس نامناسب آب توسط خاک، که معمولاً در خاک عاری از میکروب‌های مفید اتفاق میفتد، دچار کم آبی بدن شوند.

به همین نحو، از آنجا که اجتماع گیاهان از مسمومیت توسط زباله الکترونیک و چرخه ضعیف مواد مغذی رنج می‌برند و کمتر می‌شوند، حیواناتی که از نظر غذایی به آنها وابسته هستند نیز ممکن است گرسنگی بکشند. بنابراین، گوشتخواران ممکن است بیشتر فرآورده‌های غذایی خود را به دلیل مرگ یا مهاجرت احتمالی از دست بدهند.

زباله الکترونیک آب‌های زیرزمینی و سطحی را آلود می‌کند

زباله الکترونیک اغلب در هر کجا که آن‌ها را تخلیه می‌کنید باقی نمی‌مانند. قطعات فلزی و نانوذرات‌های آن نیز می‌توانند از آن جدا شده و به درون آب‌ها راه پیدا کنند. در اصل، فرسایش و جاری شدن سیل می‌تواند فلزات و نانوذرات را از زباله الکترونیک به پهنه‌های آبی اطراف انتقال دهد. علاوه بر این، فلزات سنگین می‌توانند در اعماق زمین فرو رفته و آب‌های زیرزمینی را آلوده کنند. بدون استثنا این آب‌های زیرزمینی به پهنه‌های آبی بزرگتر منتقل می‌شوند.

وضعیت نگران کننده‌ تر زمانی است که فلزات مرتبط با زباله الکترونیک در آب حل شده و با آن مخلوط شوند. اگرچه ممکن است ما مستقیماً آب‌های سطحی را ننوشیم، اما هنگامی که زباله الکترونیک را در محیط زیست رها می‌کنید، به سیستم آبزیان آسیب می‌رسانید. در نهایت، ضایعات الکترونیکی می‌تواند به کم شدن محصولات دریایی و مسمومیت گیاهان آبی ناشی از غلظت بالای فلزات سنگین و کاهش اکسیژن در آب کمک کند.

زباله الکترونیک باعث زیست‌انباشتگی موادهای سمی در اندام‌ها می‌شود

زیست‌انباشتگی

مسمومیت با سرب و جیوه یکی از ترسناک‌ترین شرایط بهداشتی در جهان امروز است. اگرچه بهره‌ وری مصرف سوخت وسایل نقلیه مدرن این مواد را دور نگه می‌دارد، اما میزانی از آن‌ها که به خاطر سوء مدیریت زباله الکترونیک در بدن انسان انباشت می‌شوند قابل چشم‌پوشی کردن نیست.

زیست‌انباشتگی زمانی شروع می‌شود که گیاهان این مواد شیمیایی سمی را به بافت‌های خود جذب می‌کنند؛ و هنگامی که در پهنه‌های آبی یافت می‌شوند، ماهیان می‌توانند مقدار قابل توجه‌ای از سرب را وارد بافت خود کنند. همواره حیوانات و انسان‌هایی که چنین گیاهان یا ماهی‌ها را می‌خورند سهمی از این مواد شیمیایی سمی دریافت می‌کنند و این‌ها در طول زمان تجمع می‌کنند تا جایی که به اندازه کافی برای مسمومیت اندام‌های حیاتی، به ویژه کلیه و کبد، وجود داشته باشند.

زباله الکترونیک می‌تواند در ایجاد سرطان و سایر بیماری‌های لاعلاج نقش داشته باشد

مسمومیت اندام‌های حیاتی بدن می‌تواند منجر به بسیاری از بیماری‌های زمینه‌ای و بیماری‌های لاعلاج شود. با این حال، قرار گرفتن طولانی مدت در معرض زباله الکترونیک نه تنها بزرگسالان را تحت تاثیر قرار می‌دهد بلکه خطرات قابل توجهی برای سلامت نوزادان به همراه دارد. آن‌ها به دلیل داشتن سیستم ایمنی آسیب‌پذیرتر حتی در معرض خطر بیشتری هستند.

متأسفانه قرار گرفتن در معرض زباله الکترونیک در برخی موارد گزارش شده که منجر به زایمان نوزاد مرده گردیده است. به عنوان مثال، مسمومیت با سرب همچنین می‌تواند باعث ناشنوایی دائمی در کودکان شود. علاوه بر این، سازمان بهداشت جهانی هشدار داده است که قرار گرفتن در معرض زباله الکترونیک می‌تواند منجر به اختلال در DNA، اختلال در عملکرد تیروئید، بیماری‌های ریوی و بیماری‌های لاعلاج مانند سرطان و مشکلات قلبی شود.

مردم زباله الکترونیک را قاچاق کرده و غیراخلاقی آن را بازیافت می‌کنند

با افزایش نیاز به مواد اولیه الکتریکی مانند سرب و مس، افرادی که می‌خواهند از این راه پول به جیب بزنند، گاهی اوقات تا جایی که آن‌ها را در محل دفن زباله‌های الکترونیکی بازیابی کنند، پیش می‌روند. به گفته سازمان بهداشت جهانی چنین شیوه‌هایی می‌تواند افراد دخیل در ماجرا را در معرض بیش از هزار ماده شیمیایی کشنده از جمله فلزات سنگین قرار دهد.

در حالی که ممکن است این روش نوید دهنده‌ای برای حذف زباله‌ الکترونیک از محیط زیست به نظر برسد، اما اکثر این بازیابی‌ها غیراخلاقی و عملاً ناامن هستند. در صورت بازیافت آن‌ها، جذب بار قابل توجهی از رسوب فلزات سنگین و نانوذرات توسط ریه‌ها اجتناب ناپذیر است.

دفع زباله الکترونیک امنیت اطلاعات را تهدید می‌کند

امنیت اطلاعات

امنیت اطلاعات به همان اندازه که برای کسب و کارها اهمیت دارد، برای اشخاص نیز دارای اهمیت است. ممکن است که رایانه، هارد دیسک یا گوشی هوشمند خراب شده خود را دور انداخته باشید که نمی‌توانید تشخیص دهید چه کسی به اطلاعات شما نفوذ کرده است. چه اطلاعات شما شخصی باشند و چه مربوط به کسب و کار باشند یا در دسترس عموم باشند، شما اطلاعات زیادی را در دستگاه‌های خود ذخیره می‌کنید. دور انداختن آن‌ها بلافاصله پس از خراب شدن بهترین روش امنیت اطلاعات نیست.

حتی زمانی که فکر می‌کنید دستگاهتان را کاملاً پاک و عاری از اطلاعات کرده‌اید، ممکن است برخی از اطلاعات همچنان در دستگاه‌ها باقی مانده باشند. بنابراین، هر شخصی با انگیزه پنهان می‌تواند اطلاعات شما را بدزدد. بنابراین، برای جلوگیری از دست دادن اطلاعات حساس به خاطر دفع زباله الکترونیک، باید آن‌ها را به شرکت‌های بازیافت  که دارای مجوز محیط زیست هستند، جایی که اطلاعات شما ایمن‌تر است، انتقال دهید.

در عوض آنچه باید با زباله الکترونیک انجام دهید

عدم توجه به زباله الکترونیک یکی از عواملی است که مبارزه انسان با تخریب محیط زیست، گرم شدن کره زمین، بیماری‌های لاعلاج و انقراض گونه‌ها را متوقف می‌کند. با توجه به خطر زباله الکترونیک در محیط زیست، لازم است میزان آن را کاهش دهیم تا به ویرانی ادامه ندهد. بنابراین، بازیافت زباله‌های الکترونیکی خود را به یک شرکت بازیافتی معتبر و دارای مجوز بسپارید. در عوض، آن را به سایر ابزارهای ارزشمند خانگی تبدیل کنید.

نظر شما کاربران گجت نیوز درمورد خطرات زباله الکترونیک و راهکارهای بازیافت آن چیست؟ نظرتان را در بخش کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*