خرید بیت کوین

آموزش خرید بیت کوین در ایران ؛ سرمایه گذاری در ارز دیجیتال

خرید بیت کوین می‌تواند یک سرمایه گذاری خوب در کنار دیگر انواع دارایی نظیر طلا باشد. اکنون به طور کامل به آموزش نحوه خرید بیت کوین می‌پردازیم.

ارزهای دیجیتال رمزنگاری شده مخصوصا اولین آن‌ها، بیت کوین، دیگر بدون پشتوانه یا طرحی برای کلاهبرداری خطاب نشده و شکل یک دارایی برای ذخیره ارزش یا پرداخت‌های متداول به خود گرفته‌اند. واقعیت این است که پشتوانه آن‌ها، خلاقیت و نوآوری‌شان محسوب می‌شود، به طوری که مشکلات سیستم‌های پولی سنتی را از بین برده‌اند. اگرچه اولین رمز ارز با هدف تبدیل به یک سیستم پولی بین‌المللی خلق شد، اما در حال حاضر خرید بیت کوین بیشتر شکل ذخیره ارزش به خود گرفته است؛ افراد برای دور ماندن از شر تورم و مخصوصا کسب سود اقدام به سرمایه گذاری در این کلاس دارایی خاص می‌کنند.

جالب است بدانید طبق بررسی اخیری که در وب سایت گوگل ترندز انجام شد، حجم جستجوی عبارت Bitcoin دو برابر Gold (طلا) شده است! عکس زیر نشان می‌دهد افراد بیشتری اکنون به دنبال خرید بیت کوین (Buying Bitcoin) به جای طلا (Buying Gold) هستند.

مقایسه خرید بیت کوین و طلا

شاید تصور کنید فرصت برای ورود به دنیای ارزهای دیجیتال و سرمایه گذاری در آن‌ها به پایان رسیده و دیگر نمی‌توان با خرید بیت کوین یا دیگر گزینه‌ها سودهای خوبی به دست آورد، اما بد نیست بدانید بر اساس تحلیل‌ها، این تازه شروع مسیر صعودی آن‌ها است. برای پی بردن به پتانسیل بالای رشد بیت کوین و دیگر رمز ارزها بد نیست بدانید مارکت کپ (ارزش کل بازار، کل پولی که در بازار یک دارایی جریان دارد) محبوب‌ترین و اولین ارز دیجیتال رمزنگاری شده اکنون حدود 800 میلیارد دلار است، اما این رقم در بازار طلا نزدیک به 11 تریلیون دلار است. مجموع مارکت کپ تمام دارایی‌های دیجیتال یعنی ارزش کل بازار کریپتوکارنسی کمتر از 2 تریلیون دلار است.

اما چطور می‌توان بیت کوین خرید؟ در این مطلب قصد داریم نحوه سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال را آموزش بدهیم. این مطلب را با تمرکز بر Bitcoin پیش می‌بریم، اما می‌توان آن را به تمام ارزهای دیجیتال تعمیم داد. به عبارتی علاوه بر بیت کوین خرید سایر رمز ارزها نیز به روش یکسانی صورت می‌گیرد.

ابتدا در نظر داشته باشید ارزهای دیجیتال رمزنگاری شده یک کلاس دارایی پرریسک محسوب می‌شوند، چرا که هنوز هیچ کشوری چارچوب قانونی مشخصی برایشان در نظر نگرفته و حتی کشورهایی نظیر چین (دومین اقتصاد بزرگ دنیا) در حال مبارزه با آ‌ن‌ها است، هر چند تا امروز تلاششان بی‌فایده بوده است! ممکن است قیمت خرید بیت کوین طی چند ساعت، چند ده درصد رشد یا سقوط کند! پس آن روی سکه (ضرر به جای سود) را هم در نظر داشته باشید. البته، دیدگاه بلندمدت این سرمایه گذاری کاملا روشن است، اما در این مسیر پستی و بلندی‌های زیادی طی خواهد کرد.

اولین قدم برای خرید بیت کوین ؛ انتخاب یک کیف پول

قبل از خرید، باید یک کیف پول تهیه کنید تا قادر به نگهداری بیت کوین در آن باشید. کیف پول یا والت ارز دیجیتال از یک دیدگاه به دو دسته‌بندی کلی نرم افزاری و سخت افزاری تقسیم می‌شود. گزینه‌های سخت افزاری به افراد حرفه‌ای که قصد خرید مقادیر زیادی بیت کوین دارند پیشنهاد می‌شود. برای شروع، یک والت نرم افزاری کافی است. آن‌ها امنیت خوبی دارند و در صورت رعایت نکات ایمنی، مشکلی برای سرمایه گذار بروز نخواهد کرد.

پراستفاده‌ترین نوع کیف پول ارز دیجیتال اپلیکیشن‌های موبایل هستند. آن‌ها را می‌توانید به طور رایگان از گوگل پلی استور یا اپ استور دریافت، نصب و استفاده کنید. در ادامه سه والت محبوب با پشتیبانی از خرید بیت کوین معرفی خواهیم کرد. مقابل نام هر یک، آدرس وب سایت رسمی توسعه‌دهنده برنامه قرار داده شده است. برای جلوگیری از بروز مشکلاتی نظیر دانلود بدافزارهای در لباس کیف پول‌های شناخته شده، آن‌ها را فقط از وب سایت‌های رسمی دریافت کنید.

پیشنهاد ما استفاده از تراست والت است. Trust Wallet به Binance، بزرگترین صرافی ارز دیجیتال دنیا، تعلق دارد و به جرات پراستفاده‌ترین کیف پول موبایل است. داشتن امنیت بالا و پشتیبانی از تعداد زیادی ارز دیجیتال مخصوصا برای خرید بیت کوین از جمله دلایل محبوبیت بالای آن محسوب می‌شوند. در این مطلب، آموزش را بر اساس همین برنامه پیش می‌بریم. کار با سایر والت‌های رمز ارزی به طور کلی یکسان است و فقط رابط کاربری متفاوتی دارند.

آموزش نصب کیف پول ارز دیجیتال

بعد از ورود به وب سایت رسمی برنامه به نشانی trustwallet.com، آن را برای گوشی اندروید یا آی او اس خود دانلود و نصب کنید. قبل از خرید بیت کوین ابتدا باید والت را راه‌اندازی کنید. در ادامه این کار را آموزش می‌دهیم.

بعد از اجرای هر برنامه نظیر تراست والت برای نخستین مرتبه، باید گزینه «ایجاد کیف پول جدید» را لمس کنید. این گزینه ممکن است “Create a New Wallet” ،”Make a New Wallet” یا دیگر موارد مشابه باشد. در Trust Wallet دکمه “Create a New Wallet” را لمس و در صفحه بعد با قوانین توسعه‌دهنده موافقت کنید.

ایجاد کیف پول تراست والت

برنامه‌های والت ارز دیجیتال به صورت ناشناس عمل می‌کنند، به این معنی که خبری از ارائه ایمیل، شماره موبایل یا هر گونه اطلاعات دیگر حین ایجاد کیف پول نیست. در عوض، به هر کدام یک عبارت بازیابی اختصاص پیدا می‌کند. این عبارت شامل 12 یا 24 کلمه است که باید در مکانی مطمئن نگهداری کنید. اگر مشکلی برای نرم افزار بروز کند، گوشی شما سرقت یا گم شود یا هر اتفاق دیگری رخ بدهد، تنها راه بازیابی مجدد دارایی که با خرید بیت کوین سرمایه گذاری کرده بودید همین عبارت است.

بد نیست بدانید افراد زیادی به خاطر نادیده گرفتن اهمیت نگهداری صحیح از عبارت بازیابی، اکنون با وجود داشتن ده‌ها، صدها یا شاید میلیون‌ها دلار سرمایه رمز ارزی، قادر به استفاده از آن‌ها نیستند و فقط حسرت نصیبشان شده است!

12 کلمه‌ای که نرم افزار Trust Wallet همانند تصویر زیر به شما نشان می‌دهد را با رعایت ترتیب روی یک تکه کاغذ یادداشت و در مکانی مطمئن ذخیره کنید. در نظر داشته باشید سایر افراد در صورت دسترسی به این عبارت 12 کلمه‌ای، عملا مالک دارایی شما خواهند شد! برای اطمینان از نوشته شدن عبارت بازیابی، از شما خواسته می‌شود در صفحه بعد کلمات را به ترتیب انتخاب کنید. این کار را انجام بدهید و روی دکمه “Continue” ضربه بزنید.

عبارت بازیابی تراست والت

وارد صفحه اصلی برنامه خواهید شد. قبل از خرید بیت کوین باید نام این ارز دیجیتال را به لیست اصلی اضافه و آدرس آن را دریافت کنید. به این آدرس در مرحله بعد به منظور خرید نیاز خواهیم داشت.

آیکون واقع در گوشه بالا و سمت راست برنامه را لمس کنید و در صفحه بعد، تیک کنار رمز ارزهای مورد نظر را بزنید. مثلا در تصویر زیر تیک نمایش ارزهای Bitcoin و Ethereum را زده‌ایم.

دومین مرحله خرید بیت کوین ؛ ثبت نام در یک صرافی ارز دیجیتال

پیشنهاد می‌کنیم به جای خرید از اشخاص، از وب سایت‌ها و صرافی‌های معتبر این کار را انجام بدهید، چرا که قادر به دریافت پشتیبانی در صورت بروز مشکل خواهید بود. متاسفانه به خاطر تحریم‌ها علیه ایران، امکان خرید بیت کوین با ریال از صرافی‌های خارجی برای کاربران ساکن کشورمان وجود ندارد، به همین دلیل استفاده از خدمات صرافی‌های بین‌المللی امکان‌پذیر نیست. در نتیجه باید درون یک پلتفرم داخلی خرید و فروش خود را انجام بدهید.

البته، وجود صرافی‌های داخلی قدرتمند نیاز به وب سایت‌های خارجی را از بین برده است؛ آ‌ن‌ها حجم تبادل بالایی داشته و از تعداد زیادی ارز دیجیتال پشتیبانی می‌کنند. مزیت دیگر، امکان خرید با پرداخت ریال است.

طی یک سال اخیر وب سایت‌های خرید و فروش بیت کوین زیادی شکل گرفته‌اند، اما نمی‌توان به همه آن‌ها اعتماد کرد. بهتر است از بین گزینه‌های دارای قدمت چند ساله و مخصوصا پایگاه کاربران زیاد (که منعکس‌کننده حجم بالای اعتماد است) دست به انتخاب بزنید. به عنوان نمونه می‌توان به وب سایت بیت 24 به آدرس bit24.cash اشاره کرد.

ثبت نام و احراز هویت در یک پلتفرم معاملات رمز ارزها

یک صرافی ممکن است علاوه بر وب سایت، دارای اپلیکیشن نیز باشد. ثبت نام در آن‌ها شبیه هر وب سایت دیگر است؛ اطلاعات اولیه ارائه کنید و حساب کاربری بسازید. نکته متفاوت در صرافی‌های کریپتوکارنسی در مقایسه با دیگر وب سایت‌هایی که درونشان حساب کاربری ساخته‌اید، نیاز به احراز هویت است.

قوانین، کسب و کارهای ایرانی فعال در زمینه خرید و فروش بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال را ملزم به دریافت اطلاعات کاربران کرده است. به عبارتی نمی‌توان به صورت ناشناس اقدام به خرید بیت کوین کرد.

احراز هویت برخلاف تصور عده‌ای، فرآیند فوق‌العاده ساده‌ای است و در کمتر از پنج دقیقه انجام می‌شود. روند کلی کار یکسان است، اما ممکن است از یک صرافی به صرافی دیگر، روال در جزئیات متفاوت باشد. به طور کلی باید بعد از ثبت نام و ورود به وب سایت، به قسمت «احراز هویت» رفته و متنی که در آن بخش به شما نشان داده می‌شود را روی کاغذ یادداشت کنید. به عنوان مثال این متن در صرافی بیت 24 به صورت زیر است:

ضمن مطالعه و تایید قوانین استفاده از خدمات بیت 24، مدارک جهت احراز هویت در این سایت ارسال گردیده است و متعهد می‌شوم با آگاهی کامل نسبت به حساب‌های اجاره‌ای و عواقب کیفری آن، حساب کاربری و مدارک هویتی و اطلاعات حساب بانکی خود را در اختیار اشخاص غیر و ناشناس قرار ندهم و با پول شخصی خود به خرید و فروش ارزهای دیجیتال بپردازم. همچنين متعهد مي‌شوم كه در پروژه‌های قمار، كلاهبرداری و پانزی سرمايه گذاری نمی‌کنم و وب سایت بيت 24 در این خصوص تذكرات لازم را به من داده است.

همانطور که از متن بالا پیداست، دلیل اجبار قانونی احراز هویت پیش از خرید بیت کوین جلوگیری از تخلفات مالی و پولشویی است. به این ترتیب فردی که مثلا با فیشینگ حساب یک سری قربانی را خالی کرده است، دیگر با تبدیل پول‌ها به ارز دیجیتال قادر به گم کردن رد آن‌ها نخواهد بود.

وقتی متن نمایش داده شده در بخش «احراز هویت» صرافی مورد نظر را روی کاغذ یادداشت کردید، کارت بانکی و کارت ملی خود را پایین آن قرار بدهید. بهتر است از قبل، پایین متن کمی جای خالی برای چسباندن این دو کارت در نظر گرفته باشید. کاغذ را در در دست گرفته و از فردی بخواهید تا از شما عکس بگیرد. با ارسال این عکس برای وب سایت، عملیات به پایان رسیده و قادر به خرید بیت کوین خواهید بود.

احراز هویت در صرافی ارز دیجیتال

سومین گام ؛ خرید بیت کوین و انتقال به کیف پول

اکنون باید به صرافی مورد نظر وارد شوید، ارز دیجیتال مورد نظرتان را انتخاب کنید، خریدتان را انجام بدهید و دارایی را به کیف پولتان منتقل کنید. در صرافی‌هایی که به صورت مستقیم (نه P2P) کار می‌کنند، خرید ساده‌تر و سریع‌تر است و به طور کلی به صورت زیر انجام می‌شود. در ادامه به عنوان نمونه نحوه خرید بیت کوین از صرافی بیت 24 را آموزش می‌دهیم.

اگر از وب سایت بیت 24 استفاده می‌کنید، بعد از لاگین به حساب کاربری خود وارد بخش «خرید از ما» شوید.

خرید بیت کوین از بیت 24

سپس از فهرست، ارز دیجیتال مورد نظرتان را انتخاب کنید. به صورت پیش‌فرض، اولین گزینه برای خرید بیت کوین است. می‌توانید تعداد یا مقدار خرید (به تومان) را مشخص کنید. سپس به مرحله بروید. در قسمت «انتخاب شبکه» همان گزینه پیش‌فرض (Bitcoin) را رها کنید و تغییر ندهید. به مرحله بعد بروید.

خرید بیت کوین از بیت 24

گزینه انتقال به کیف پول شخصی را تیک بزنید. اکنون باید به کیف پول تراست والت که در مرحله قبل نصب کردیم برگردید و آدرس را بعد از کپی کردن، در این کادر قرار بدهید.

داشبورد وب سایت بیت 24

بعد از ورود به اپلیکیشن تراست والت، برای خرید بیت کوین از فهرست اصلی روی نام آن (Bitcoin) ضربه زده و در صفحه بعد، گزینه “Receive” را لمس کنید. در صفحه بعد آدرس را کپی کنید و داخل پنل صرافی در کادر «آدرس» قرار بدهید.

در مرحله بعد داخل وب سایت صرافی به درگاه بانکی منتقل خواهید شد. بعد از پرداخت، خرید بیت کوین شما با موفقیت به پایان می‌رسد. بسته به میزان ترافیک شبکه، انتقال ممکن است چند دقیقه یا چند ساعت زمان ببرد. به محض دریافت، اپلیکیشن تراست والت یک نوتیفیکیشن نمایش خواهد داد.

در هر زمان که مایل به فروش بیت کوین بودید، کافی است وارد صرافی مورد نظر شده و به قسمت فروش آن بروید. در آنجا آدرس کیف پول آن صرافی را مشاهده خواهید کرد. داخل تراست والت این مرتبه باید بعد از لمس نام ارز دیجیتال مورد نظر، “Send” را انتخاب و انتقال را انجام بدهید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*