نصب ویندوز ۱۱

مایکروسافت کاربران را از نصب ویندوز ۱۱ روی کامپیوترهای قدیمی می‌ترساند!

کاربران در حین نصب ویندوز ۱۱ – Windows 11 روی کامپیوترهای قدیمی خود متوجه پیغام هشدار مایکروسافت در خصوص دریافت نکردن آپدیت‌ها شده‌اند!

ویندوز ۱۱ خیلی زود معرفی خواهد شد. دستگاه‌هایی که به این سیستم عامل جدید مجهز هستند، از یکی دو هفته دیگر وارد بازار می‌شوند؛ هرچند همین حالا هم می‌توانید نسخه آزمایشی این سیستم عامل را روی کامپیوتر خود نصب کرده و آن را اجرا کنید. مایکروسافت حداقل سیستم مورد نیاز برای نصب Windows 11 را اعلام کرده است و این یعنی برای نصب ویندوز ۱۱ کامپیوتر شما باید حداقل‌هایی را داشته باشد. با این حال کاربرانی که سیستم آن‌ها از این الزامات پیروی نمی‌کند هم می‌توانند از طریق کانال‌های غیررسمی این نسخه را روی کامپیوتر خود نصب کنند. ولی اینجا فقط یک مشکل وجود دارد!

بیشتر بخوانید:

آیا نصب ویندوز 11 روی سیستم‌هایی که از آن پشتیبانی نمی‌کنند، مشکل ساز می‌شود؟

برخی کاربرانی که قصد داشتند ویندوز جدید را روی کامپیوترهای ناسازگار خود نصب کنند، در مراحل نصب با هشداری از طرف مایکروسافت مواجه شده‌اند که به آن‌ها اخطار می‌دهد در صورت نصب ویندوز ۱۱ کامپیوتر آن‌ها با خطرها و ریسک‌های امنیتی مواجه خواهد شد و در صورتی که مسئولیت تمام این ریسک‌ها را می‌پذیرند باید آن را تأیید کنند. اما به نظر ما بزرگ‌ترین ریسک، جلوگیری از دریافت آپدیت‌های ویندوز توسط کامپیوترهای ناسازگاری است که به این روش ویندوز جدید را روی کامپیوتر خود نصب کرده‌اند.

نصب ویندوز ۱۱

در آگوست گذشته مایکروسافت اعلام کرد که به کاربران اجازه می‌دهد ویندوز ۱۱ را به صورت دستی روی پردازنده‌های ناسازگار نصب کنند. با این حال همزمان هشدار داده بود که این افراد نمی‌توانند درایورهای ضروری ویندوز و همچنین آپدیت‌های امنیتی را دریافت کنند. این نشان می‌دهد مضرات نصب Windows 11 روی کامپیوترهای قدیمی بیشتر از فواید آن است.

هشدار مایکروسافت هنگام نصب ویندوز ۱۱ روی یک کامپیوتر قدیمی

کاربری که قصد داشته ویندوز جدید را روی لپ تاپ XPS 15 دل با بهره‌گیری از پردازنده Core i7-7700HQ (که توسط ویندوز ۱۱ پشتیبانی نمی‌شود) نصب کند، با این پیغام خطا مواجه شده است:

اگر برای نصب ویندوز ۱۱ اقدام کنید، کامپیوتر شما پشتیبانی نخواهد شد و نمی‌توانید آپدیت‌ها را دریافت کنید. آسیب‌هایی که کامپیوتر شما ممکن است به خاطر ناسازگاری با ویندوز ۱۱ ببیند، از گارانتی ما خارج است.

گرچه مایکروسافت رسماً در این باره اظهار نظری نکرده است، ولی ما بعید می‌دانیم که بخواهد دست به چنین کاری بزند و امنیت میلیون‌ها کامپیوتر ناسازگاری که می‌خواهند ویندوز جدید را تجربه کنند به خطر بیندازد و آن‌ها را با بدافزارها و حملات آسیب‌پذیر مواجه کند. بنابراین این پیغام بیشتر از آنکه عملی باشد، تهدیدآمیز است و مایکروسافت می‌خواهد با آن کاربران را بترساند.