قیمت گوشی داخلی

قیمت گوشی داخلی با نمونه‌های خارجی برابر شده است

هم‌اکنون قیمت گوشی داخلی با نمونه‌های وارداتی برابر شده است. همچنین گفته می‌شود تولید موبایل ایرانی به دلیل تحریم‌ها به شدت کاهش یافته است.

در حال حاضر گوشی های داخلی از نظر قیمتی تفاوتی با نمونه‌های خارجی ندارند. این در صورتی است که تولید تلفن‌های همراه داخلی به علت اعمال تحریم‌ها کاهش پیدا کرده است، چرا که تولیدکنندگان در تأمین قطعه مورد نیاز خود ناموفق هستند. با این اوصاف آیا گوشی داخلی می‌تواند در رقابت با تلفن‌های همراه وارداتی موفق باشد یا خیر؟

تحریم‌های بین‌المللی باعث شد تا شرکت‌های داخلی نتوانند به مونتاژ بعضی از تلفن‌های همراه ادامه دهند. مونتاژ برند جی ال ایکس از سال 1386 در کشور کلید خورد؛‌ اما این مسئله تنها 9 سال به طول انجامید و حمید سعیدی،‌ مدیرعامل شرکت جی ال ایکس در سال 95 خبر ورشکستگی سه شرکت موبایل GLX را رسانه‌ای کرد.

این در صورتی است که عیسی زارع پور،‌ وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور در تازه‌ترین مصاحبه خود عنوان کرده است که گوشی داخلی از توانایی لازم برای رقابت با تلفن‌های همراه وارداتی برخوردار است. هم‌اکنون باید منتظر ماند و دید که آیا در شرایط کنونی کشور که تحریم هستیم این رقابت عملی می‌شود یا تنها در حد یک ایده است.

قیمت گوشی داخلی چقدر با خارجی‌ها تفاوت دارد؟

مطابق با تحقیقات صورت گرفته، تلفن همراه مونتاژ ایرانی هم‌اکنون دو میلیون و 650 هزار تومان قیمت‌گذاری شده است. این در صورتی است که نمونه وارداتی و هم‌رده آن با قیمتی برابر با دو میلیون و 750 هزار تومان به فروش می‌رسد. با توجه به این مسئله مشخص می‌شود که  تلفن‌های همراه مونتاژ ایرانی تنها 100 هزار تومان با نمونه‌های خارجی اختلاف قیمت دارند.

مطابق با تازه‌ترین اظهارات سخنگوی انجمن واردکنندگان تلفن همراه، کشور هم‌اکنون تولید موبایل را انجام می‌دهد، اما این تولید شامل موبایل های هوشمند نمی‌شود. مثلا هم‌اکنون یکی از کشورها مشغول به تولید موبایل جی پلاس با استاندارد ایران است، این در صورتی است که تحت عنوان برند ایرانی به بازار عرضه می‌شود.

طبق گفته فعالان بازار تلفن همراه، هم‌اکنون به دلیل برندسازی نکردن و همچنین عدم برخورداری از خدمات پس از فروش تولید تلفن همراه با کاهش همراه شده است. محمدرضا عالیان در ارتباط با این موضوع عنوان کرد که به منظور تأمین قطعات مورد نیاز برای تولید تلفن‌های همراه داخلی بیشتر از طریق سایر کشورها اقدام می‌شود. از طرفی دیگر نیز تولید تلفن‌های همراه ایرانی در شرایط کنونی کشور که ارز با فراز و فرودهای بسیاری همراه می‌شود از نظر اقتصادی به صرفه نیست. علاوه بر این تغییرات در میزان تعرفه و ارزش‌گذاری موبایل که به تازگی در قانون بودجه اعمال شده است باعث شده تا تولید گوشی داخلی به کاری نشدنی تبدیل شود.