گوشی‌های سری آیفون ۱۳ پرو اپل

همه چیز در مورد آیفون ۱۳ پرو اپل ؛ امکانات یک پرچمدار که جایشان خالی است

دو گوشی سری آیفون ۱۳ پرو اپل – Apple iPhone 13 Pro معرفی شدند، ولی جای خالی بسیاری از امکانات رقبای اندرویدی‌ها در آن‌ها بسیار خالی است.

آیفون ۱۳ پرو و ۱۳ پرو مکس هم در نهایت وارد بازار شدند و اکنون در دست میلیون‌ها کاربر در سراسر جهان هستند. این دو گوشی یک نمایشگر ۱۲۰ هرتزی ProMotion را برای اسکرول روان و عمر باتری بهتر ارائه می‌کنند. سه سنسور دوربین جدید روی قاب پشتی آن‌ها حضور دارد که عکس‌های بهتری در محیط‌های کم نور و شب می‌گیرند، زوم بلندتری را ارائه می‌کنند و امکانات دیگری از جمله عکاسی ماکرو و فیلمبرداری با حالت سینمایی را ارائه می‌کنند. اپل همچنین ظرفیت باتری آن‌ها را اضافه کرده تا ۱.۵ ساعت شارژدهی آیفون ۱۳ پرو و ۲.۵ ساعت شارژدهی آیفون ۱۳ پرو مکس بیشتر از نسل قبلی باشد.

شاید بگویید که چرا در بین این ویژگی‌های جدید به ناچ ۲۰ درصد کوچک‌تر شده در بالای نمایشگر اشاره‌ای نکردیم. این ناچ در بسیاری از گوشی‌های پرچمدار اندرویدی به طور کامل حذف شده و جای خودش را به دوربین زیر نمایشگر یا حداقل حفره درون صفحه داده است. بنابراین کاهش ۲۰ درصدی اندازه آن، دردی را دوا نمی‌کند. این ناچ در عرض کوچک‌تر شده، اما ارتفاع آن از نسل قبلی بیشتر هم شده است!

آیفون ۱۳ پرو و آیفون ۱۳ پرو مکس اپل ؛ انتظارات در برابر واقعیت

اما اپل چه امکاناتی را در دو گوشی سری پرو آیفون ۱۳ خودش ارائه نکرده است؟ ما ده‌ها شایعه در خصوص آیفون‌های اپل شنیده بودیم، از آهن‌رباهای محکم‌تر برای MagSafe گرفته تا یک رنگ برنزی جدید، ولی هیچ‌کدام به واقعیت تبدیل نشد. در زیر به لیستی از شایعاتی از iPhone 13 Pro و iPhone 13 Pro Max خواهیم پرداخت که به واقعیت تبدیل نشدند.

۱. ارتباط ماهواره‌ای

گوشی‌های سری آیفون ۱۳ پرو اپل

در حال حاضر هیچ صحبتی از این ویژگی به میان نیامده است؛ گرچه برخی از تحلیلگران مثل مارک گورمن و مینگ چی کو معتقد بودند که آیفون ۱۳ پرو از ارتباط ماهواره‌ای پشتیبانی می‌کند. این قابلیت به گوشی اجازه ارسال پیام و یا شاید هم تماس تلفنی از طریق یک اتصال ماهواره‌ای را می‌دهد. البته باید اعتراف کنیم که اگر چنین قابلیتی وجود داشته باشد، خیلی جذاب است. اینکه شما می‌توانید در مواقع اضطراری و در مناطقی که آنتن‌دهی ندارد، تماس تلفنی بگیرید یا یک پیام متنی بفرستید و جان خودتان را نجات دهید!

۲. عکاسی نجومی

گوشی‌های سری آیفون ۱۳ پرو اپل

این مورد کمی گول زننده است. هرچند ما در کنفرانس اپل ندیدیم که «عکاسی نجونی» به عنوان یکی از قابلیت‌های دوربین آیفون ۱۳ پرو معرفی شود، اما اپل از سنسورهای بزرگ‌تری روی این گوشی‌ها استفاده کرده و وعده می‌دهد که این گوشی‌ها عکس‌های فوق‌العاده‌ای از آسمان شب می‌گیرند.

یکی از پوشه‌های نمونه عکس‌های رسمی دوربین آیفون ۱۳ پرو که اپل منتشر کرده، “Astrophotography” به معنای عکاسی نجومی نام دارد. شما می‌توانید پوشه این تصویر را با سایز بزرگ از سایت اپل دانلود کنید. اگرچه عکس‌های ثبت شده خیلی جذاب و خوب به نظر می‌رسند، اما توجه داشته باشید که این فقط یک نام پوشه است و اپل چنین قابلیت جداگانه‌ای را روی گوشی‌هایش پیاده‌سازی نکرده است.

۳. نمایشگر همیشه روشن

گوشی‌های سری آیفون ۱۳ پرو اپل

این ویژگی محقق نشد! خوب بود اگر می‌توانستیم ساعت،‌ تاریخ و یا حتی میزان شارژ گوشی را بدون نیاز به باز کردن قفل صفحه آیفون ببینیم. اپل تمام الزامات ارائه این قابلیت را در اختیار داشت، به خصوص نمایشگر ۱۲۰ هرتزی ProMotion که می‌تواند با رفرش ریت ۱۰ هرتزی نیز اجرا شود.

اپل هم اکنون اپل واچ را با بهره‌گیری از یک نمایشگر همیشه روشن روانه بازار کرده است. پس تجربه این کار را داشته است. اما به نظر می‌رسد تیم کوک و گروه تحت امر او نمی‌خواهند آیفون‌ها خیلی شبیه به اپل واچ شوند. بنابراین اگر یک نمایشگر همیشه روشن می‌خواهید، اپل واچ را بخرید.

امکانات پرچمداران اندرویدی که در آیفون های سری ۱۳ پرو وجود ندارد

حالا به امکاناتی خواهیم پرداخت که شاید کاربران آیفون ندانند گوشی‌های پرچمدار اندرویدی که برخی از آن‌ها حتی ارزان‌تر از آیفون ۱۳ پرو و آیفون ۱۳ پرو مکس هستند نیز، این ویژگی‌های جذاب و مفید را ارائه می‌کنند.

گوشی‌های سری آیفون ۱۳ پرو اپل

۱. دوربین زوم پریسکوپی

یک دوربین زوم پریسکوپی می‌تواند زوم اپتیکال ۵ تا ۱۰ برابری را ارائه کند که جذاب به نظر می‌رسد. آیا شما در همه جا از این دوربین استفاده می‌کنید؟ خیر؛ اما اگر از آن استفاده کنید، اثر فوق‌العاده‌ای را خلق خواهید کرد. آیفون ۱۳ پرو اپل از این قابلیت بی‌بهره است و اگر سال آینده آیفون ۱۴ پرو هم آن را ارائه نکند، ما شوکه خواهیم شد.

۲. شارژ بی‌سیم معکوس

اپل چندین گجت در بازار مثل اپل واچ یا ایرپادز دارد که می‌توانستند از این قابلیت بهره‌مند شوند. داشتن گزینه‌ای برای شارژ گوشی‌های ایرپادز با گذاشتن آن‌ها روی قاب پشتی گوشی، می‌توانست خیلی جاها مفید باشد. به طور مثال گوشی‌های گلکسی S21 سامسونگ این قابلیت را برای ایرپادز ارائه می‌کنند، ولی خود آیفون اپل فاقد آن است.

۳. تاچ آیدی زیر نمایشگر

یکی از بزرگ‌ترین درخواست‌های کاربران از اپل در سال‌های اخیر، بازگرداندن تاچ آیدی به آیفون‌ها است؛ ولی این امسال محقق نشد. بسیاری از کاربران به خصوص در دوره شیوع کروناویروس متوجه نقص‌های فیس آیدی شدند و به همین خاطر ترجیح می‌دهند بار دیگر تاچ آیدی به گوشی‌شان بازگردد. امسال که گذشت، سال آینده هم بعید به نظر می‌رسد این اتفاق رخ دهد. برای ملاقات مجدد با تاچ آیدی، این بار در زیر نمایشگر آیفون، باید تا عرضه آیفون ۱۵ منتظر بمانید.

۴. دوربین سلفی زیر نمایشگر

نمی‌توانیم در این مورد خیلی به اپل سخت بگیریم، اما ارزش گفتن را دارد. دوربین‌های زیر نمایشگر در حال ظهور هستند. شیائومی می میکس ۴ بهترین مثال برای معرفی این فناوری است. به دنبال آن گوشی ZTE Axon 5 و گلکسی زد فولد ۳ نیز با بهره‌گیری از این فناوری وارد بازار شدند. یک آیفون تمام صفحه امکان‌پذیر نیست، مگر اینکه اپل بخواهد از یک دوربین سلفی زیر صفحه استفاده کند. اما چه زمانی؟ احتمالاً چهار سال تا آن زمان فاصله داریم.

۵. شارژ‌ فوق سریع (سیمی و بی‌سیم)

این می‌تواند بزرگ‌ترین مشکل کاربران با آیفون‌ها باشد که دو ساعت تمام منتظر رسیدن آن‌ها به شارژ کامل باشند. گرچه مدت زمان شارژ در گوشی آیفون ۱۳ پرو اپل کاهش پیدا کرده است، اما همچنان نسبت به گوشی‌های اندرویدی مدت زمان بیشتری طول می‌کشد تا به شارژ کامل برسد. اگرچه وقتی زمان زیادی برای شارژ گوشی خود نداشته باشید، با ۳۰ دقیقه شارژ می‌تواند آیفون شما ۵۰ درصد شارژ شود که چندان هم بد به نظر نمی‌رسد.

۶. درگاه USB-C

مهم نیست کاربران چه می‌خواهند و اتحادیه اروپا به دنبال همه‌گیر کردن استفاده از درگاه USB تایپ C در تمام گوشی‌های هوشمند جهان است، این پورت همچنان جایی در آیفون‌ها ندارد. آیا اپل خیلی سختگیرانه رفتار می‌کند، یا آنکه منتظر است همه پورت USB-C را رها کنند و از مگ سیف استفاده کنند؟ اگر هم قرار باشد آیفونی از این پورت استفاده کند، احتمالاً ۲ تا ۳ سال دیگر باید منتظر بمانید. آیفون ۱۴ همچنان از لایتنینگ استفاده خواهد کرد.

جمع‌بندی

همانطور که می‌بینید بسیاری از ویژگی‌ها و امکانات پرچمداران در دو گوشی سری iPhone 13 Pro اپل وجود ندارد. پرچمداران اندرویدی در دو تا سه سال گذشته همگی از شارژ فوق سریع، پورت USB-C و نمایشگر همیشه روشن برخوردار بوده‌اند.

قطعاً ویژگی‌هایی مثل نمایشگر همیشه روشن، دوربین زیر نمایشگر، دوربین زوم پریسکوپی، شارژ‌ بی‌سیم معکوس و شارژ سریع‌تر به آیفون‌ها خواهند آمد. اما دیگر ویژگی‌ها مثل پورت USB-C، عکاسی نجومی (به عنوان یک حالت مستقل عکاسی) و اتصال ماهواره‌ای، مواردی هستند که نمی‌توان با اطمینان در مورد آن‌ها صحبت کرد.

آیا ویژگی‌های سخت افزاری و نرم افزاری وجود دارد که فکر می‌کنید آیفون‌ها باید آن‌ها را از گوشی‌های اندرویدی قرض بگیرند؟