بزرگترین زلزله در مریخ

کاوشگر اینسایت طولانی ترین و بزرگترین زلزله در مریخ را به ثبت رساند

کاوشگر مریخی اینسایت در هزارمین روز از اقامت خود در سیاره سرخ موفق شد طولانی‌ترین و بزرگترین زلزله در مریخ را به ثبت برساند.

کاوشگر مریخی اینسایت که در سال 2018 با موفقیت روی سطح مریخ فرود آمد تا به امروز برای ناسا دستاوردهای متعددی را به همراه داشت. این کاوشگر در روز 18 سپتامبر در حال جشن گرفتن اقامت هزار روزه خود در سیاره سرخ بود که توانست طولانی‌ترین و بزرگترین زلزله در مریخ را به ثبت برساند.

ثبت طولانی‌ترین و بزرگترین زلزله در مریخ

بزرگترین زلزله در مریخ

طولانی‌ترین و بزرگترین زلزله مریخ ، لرزه حدود 4.2 ریشتری بود و تا حدود 1.5 ساعت ادامه داشت. البته زلزله‌های 4.2 ریشتری در سیاره زمین جزو زلزله‌های سبک محسوب می‌شوند و طی سال شاهد وقوع بیش از 10 هزار زمین‌لرزه این چنینی هستیم. ناسا اعلام این کرد این زلزله 4.2 ریشتری به عنوان سومین لرزه بزرگی محسوب می‌شود که کاوشگر اینسایت توانست طی ماه جاری به ثبت برساند. در 25 آگوست نیز دو لرزه 4.2 و 4.1 ریشتری به ثبت رسیده بود.

ناسا کاوشگر اینسایت را با هدف بررسی امواج لرزه‌ای مریخ به سیاره سرخ ارسال کرد تا بتواند از لایه‌های داخلی مریخ و هسته داخلی آن اطلاعات بیشتری را کسب کرده و همچنین نحوه تشکیل آنها را بهتر درک کند. گفتنی است امواج با عبور از پوسته، گوشته و هسته با تغییراتی همراه می‌شوند و دانشمندان به کمک آنها قادر به بررسی اعماق مریخ خواهند بود.

بزرگترین زلزله در مریخ

کاوشگر اینسایت برای این که بتواند فعالیت خود را در مریخ ادامه دهد به انرژی خورشیدی نیاز دارد، اما در ابتدای سال 2021 مدار مریخ باعث شد تا این کاوشگر از خورشید دور شود. در چنین شرایطی این کاوشگر برای گرم ماندن می‌بایست از گرمکن‌های خود کمک بگیرد و برای شارژ کردن تجهیزات خود نیز به نور خورشید کمتری دسترسی خواهد داشت. ضمن این که گرد و غباری که روی صفحه‌های خورشیدی آن قرار می‌گیرد نیز وضعیت را برای آن سخت‌تر خواهد کرد. البته دانشمندان توانستند به تازگی این مشکلات را برطرف سازند و همچنین مریخ نیز مجددا در در حال نزدیک شدن به خورشید است.

بروس بانرت (Bruce Banerdt)، محقق اصلی ماموریت اینسایت در مرکز پیشرانه جت ناسا در این خصوص عنوان کرد پس از 2 سال کاوش اکنون شواهد حاکی از آن است کاوشگر اینسایت توانسته زلزله‌های جدید با ویژگی‌های خاصی را به ثبت برساند که اطلاعات جدید و مهمی را به همراه دارد. در حال حاضر نیز محققان سعی دارند اطلاعاتی که از زلزله‌های ثبت شده در مریخ به دست آوردند را مورد بررسی قرار دهند تا منشا آنها را پیدا کنند. این محققان بر این باورند که منشا این زلزله‌های بزرگ از محل رخ دادن بسیاری از مریخ‌لرزهای ثبت شده قبلی دورتر است.

ناسا نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد احتمالا دره مارینر منشا این مریخ‌لرزه‌ها است. این دره بیش از 4 هزار کیلومتر طول داشته و عرض آن نیز حدود 200 کیلومتر است. همچنین ناسا در خصوص دو لرزه قبلی نیز اطلاعات جدیدی را منتشر کرده که طبق آن زلزله 4.2 ریشتری قبلی در فاصله حدود 8500 کیلومتری کاوشگر اینسایت اتفاق افتاده است؛ موضوعی که باعث شگفتی دانشمندان شده و از متفاوت بودن انواع این دو زلزله حکایت دارد. زلزله 4.2 ریشتری دارای فرکانس پایین و آرامی بود، اما زلزله 4.1 ریشتری از فرکانس بالایی برخوردار بود. همچنین لرزه 4.1 ریشتری در نزدیکی اینسایت و در فاصله 925 کیلومتری آن رخ داد.

محققان در تابستان با استفاده از داده‌های زلزله‌های قبلی توانستند عمق و قطر پوسته، گوشته و اندازه هسته مریخ را مورد بررسی قرار دهند. محققان به اطلاعاتی دست پیدا کردند که از وجود سه لایه پوسته تا عمق 66 کیلومتر از سطح مریخ حکایت داشت. هر کدام از لایه‌ها با دیگری تفاوت کمی دارند و در زیر آنها نیز گوشه قرار داشته که تا عمق 804 کیلومتری ادامه دارد. هسته آهن-نیکل سیاره مریخ نیز با شعاع ۱۸۳۴ کیلومتری در میان فاصله سطح تا مرکز سیاره شروع می‌شود.

میزان ضخامت پوسته مریخ برای دانشمندان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ چرا که این پوسته از باقی مانده گوشته اولیه به وجود آمده و باعث می‌شود محققان بتوانند نحوه تشکیل مریخ را بهتر درک کنند. درک نحوه شکل‌گیری مریخ باعث می‌شود بتوان شکل‌گیری سایر سیارات منظومه شمسی و دلیل تفاوت آنها با سایر سیارات را به خوبی درک کرد. محققان امیدوارند اینسایت با ثبت زلزله‌های دیگر بتواند اطلاعات بیشتری از لایه‌ها زیرین مریخ را در اختیار آنها قرار دهد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه