بیماری کووید 19

محققان چینی: بیماری کووید 19 از خفاش ها نیامده است

محققان چینی با بررسی بیش از 13 هزار خفاش، اعلام کرده‌اند که هیچ ارتباطی بین بیماری کووید 19 با خفاش‌ها وجود ندارد. بنابراین منشا ویروس کرونا ناشناخته‌تر از همیشه شد.

ارتباطی بین بیماری کووید 19 و خفاش‌ها وجود ندارد

در تحقیقاتی که محققان چینی انجام داده‌اند اعلام کردند که بیش از 13 هزار خفاش از 56 گونه در 14 استان این کشور را جمع‌آوری کردند و هیچ ارتباطی بین آنها و بیماری کووید 19 پیدا نکرده‌اند. این مطالعه نشان می‌دهد 142 ویروس کرونای خفاش موجب شیوع بیماری SARS در دو دهه قبل بوده که هیچ کدام ارتباط نزدیک با کووید 19 ندارند.

تکامل و تغییرات ویروس در یک دهه

پژوهشگران دانشگاه پنسیلوانیا هم از ابتدای شیوع ویروس، تحقیقاتی روی منشاشناسی این ویروس با تمرکز بر خفاش‌ها انجام دادند. نتایجی که از تحقیقات این گروه آمده نشان می‌دهد ویروس کرونا از 40 تا 70 سال پیش در خفاش‌ها وجود داشته و از دهه 1940 تا 1950 هم تکامل و تغییرات ویروس آغاز شده است.

در این تحقیقات بررسی روی روند تغییرات ویروس انجام شده و مشاهده شد که هیچ تغییری در سه بخش اطلاعات ژنتیکی ویروس ایجاد نشده و ویروس SARS-CoV-2 با ویروس‌های هم خانواده‌اش در خفاش‌ها مشترک هستند. در بخش دیگری از تحقیقات، زمان مجزا شدن ویروس SARS-CoV-2 از دیگر ویروس‌های هم‌خانواده‌اش بررسی شد که با بررسی DNA آن در سه تاریخ 1948، 1969 و 1982 میلادی، این ویروس مجزا شده است.

تحقیقات این دانشمندان نشان می‌دهد از ده‌ها سال قبل خفاش‌ها این ویروس را داشته‌اند و تغییر آن با گذشت زمان ایجاد شده است. طبق این تحقیقات، ویروس کرونا دیگری در بدن خفاش‌ها است که می‌تواند برای انسان‌ها خطر آفرین باشد.