گیمبال چیست و نحوه عملکرد آن به چه صورت است؟

فرقی ندارد شما یک فیلم ساز مبتدی باشید یا یک کهنه کار، در هر صورت اگر در فیلم شما لرزش وجود داشته باشد شما را آشفته خواهد کرد. اگر می‌خواهید یک فیلم پایدار داشته باشید، یک گیمبال برای شما ضروری است.

با فراگیر شدن تلفن‌های هوشمند تقریباً همه‌ی افراد این دسترسی را دارند که فیلم بسازند. اما با این حال، تلفن‌های سبک و قابل حمل برای ضبط فیلم‌های بدون لرزش مناسب یا عالی نیستند. بنابراین اگر می‌خواهید یک کلیپ ثابت به همراه کیفیت حرفه‌ای داشته باشید، راه حل چیست؟ یک گیمبال!

اما گیمبال دقیقاً چیست؟ و چطور کار می‌کند؟ بیایید با گجت نیوز آنها را بیشتر بررسی کنیم.

گیمبال چیست و چگونه کار می‌کند؟

قبل از ظهور تراشه‌های کوچک و قدرتمند و الگوریتم‌های پیشرفته‌ی هوش مصنوعی، ساخت یک فیلم پایدار به تجهیزات سنگین و گران قیمت نیاز داشت. همچنین برای نگه داشتن دوربین‌های فیلم سنگین به یک جک، جرثقیل یا ثابت نگهدارنده‌ی دوربین (Steadicam) نیاز بود. به همین دلیل بود که اکثر فیلم‌های ساخته شده به صورت حرفه‌ای، فقط در حیطه‌ی کار استودیوهایی با بودجه‌های بالا و تهیه کنندگان حرفه‌ای بودند.

گیمبال

اما امروزه با معرفی دوربین‌های دیجیتال، تجهیزات فیلمبرداری سبک‌تر شدند. بنابراین به جای استفاده از تجهیزات سنگین متعادل کننده که شامل وزنه‌هایی با وزن قابل ملاحظه و جرثقیل‌ها بود، اکنون می‌توانید ویدئوهای با کیفیت بالا را در تلفن‌های کوچک دستی با کوچک‌ترین لرزش ثبت شده توسط گیمبال های سبک ضبط کنید.

 معرفی گیمبال های دستی

گیمبال‌های دستی امروزی از واحد اندازه گیری اینرسی (IMU) و پردازنده برای ثابت نگه داشتن دوربین استفاده می‌کنند. بدین صورت که IMU حرکت را تشخیص داده و سپس به پردازنده ارسال می‌کند. پردازنده داده‌ها را برای تشخیص بین حرکت‌های عمدی یا لرزش دوربین پردازش می‌کند. زمانی که گیمبال تعیین کند که تغییر شناسایی شده ناخواسته است، موتورها در مخالف جهت لرزش حرکت می‌کنند. این کار باعث خنثی شدن لرزش و در نتیجه ضبط ویدئویی روان می‌شود.

گیمبال دقیقاً چگونه کار می‌کند؟

همه حرکتها در سه محور انجام می‌شود: شیب، چرخش عمودی و چرخش افقی. شیب زمانی است که دوربین به بالا و پایین حرکت می‌کند، در حالی که چرخش‌ها برای زمانی است که دوربین به چپ و راست و یا از حالت عمودی به حالت افقی حرکت می‌کنند.

ژیروسکوپ در گیمبال

ماژول IMU در گیمبال این حرکات را تشخیص می‌دهد. این ماژول از دو جزء اصلی تشکیل شده است: شتاب سنج و ژیروسکوپ. شتاب سنج تعیین می‌کند که گیمبال در چه مسیری حرکت می‌کند. به عبارتی تعیین می‌کند که دوربین به بالا می‌رود یا پایین، جلو یا عقب؟ چپ یا راست؟

از طرف دیگر، ژیروسکوپ محورهای حرکت را تعیین می‌کند: شیب، چرخش عمودی یا چرخش افقی. سپس داده‌های IMU به پردازنده گیمبال وارد می‌شود. سپس از یک الگوریتم پیشرفته برای تعیین عمدی بودن اقدامات شما استفاده می‌کند.

اگر تشخیص دهد که حرکت هدفمند و عمدی نیست، به موتورها دستور می‌دهد در جهت مخالف حرکت حس شده حرکت کنند. تمامی این مراحل که شامل تشخیص حرکت گیمبال، پردازش داده‌ها و حرکت متقابل است دقیقاً در همان لحظه اتفاق می افتد. و به این ترتیب ویدئویی که در حال ضبط آن هستید یک ویدئوی کاملاً پایدار خواهد بود.

آیا شما هم به یک لرزشگیر احتیاج دارید؟

بسیاری از سازندگان گوشی‌های هوشمند و دوربین، مشغول ایجاد نوآوری‌های تثبیت کننده درون محصول خود هستند. بسیاری از دوربین‌ها، لنزها و تلفن‌های پیشرفته دارای لرزشگیر نوری و الکتریکی هستند. حتی در بعضی موارد می‌توانید تثبیت کننده حرکت را بعد از ضبط ویدئو به آن اضافه کنید.

گیمبال

با این حال، این فناوری‌ها فقط می‌توانند کارهایی که فقط در حد توان آنهاست را انجام دهند. از آنجا که این تثییت کننده‌ها در یک فضای بسته هستند، به اندازه‌ی یک گیمبال مؤثر نیستند. بنابراین اگر قصد دارید فیلمبرداری دستی زیادی انجام دهید و لرزش در آنها برای شما آزاردهنده است، یک گیمبال در لیست تجهیزات شما ضروری خواهد بود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*