نمایشگرهای منعطف

نمایشگرهای منعطف چگونه کار می‌کنند و چه معایبی دارند؟

نمایشگرهای منعطف یکی از جذاب‌ترین تغییرات گوشی‌های هوشمند هستند. در اینجا قصد داریم تا نگاهی به نحوه عملکرد و آینده آن‌ها در بازار بیندازیم.

در میان پیشرفت‌های گوناگونی که تلفن‌های هوشمند و تبلت‌ها در دهه گذشته کردند، بدون شک نمایشگرهای منعطف یکی از جالب‌ترین تغییراتی بود که شامل حال آن‌ها شد. علی رغم اینکه چندین شرکت بیش از یک دهه روی این ویژگی کار کردند، این فناوری هنوز جدید حساب می‌شود.

پس از مشاهده ادغام موفقیت آمیز دستگاه‌ها با صفحه نمایش‌های انعطاف پذیر، این فناوری همچنان پابرجا باقی مانده است. در حال حاضر تنها سوالی که وجود دارد این است که چقدر طول می‌کشد تا این نمایشگرهای منعطف برای کاربران عادی شوند؟ ابتدا بگذارید نگاهی به این نحوه عملکرد این نمایشگرها بیندازیم و ببینیم که چه آینده‌ای برای این بخش از بازار پیش بینی می‌شود؟

منظور از نمایشگرهای منعطف چیست؟

نمایشگر گوشی‌های هوشمند به دلیل لایه شیشه‌ای که هنگام تولید در آن‌ها استفاده شده، بسیار مقاوم هستند. در حال حاضر در طراحی مدرن نمایشگر‌های OLED دیگر نیازی به استفاده از این لایه نیست، در عوض صفحه نمایش گوشی‌ها به قدری باریک شده‌اند که تا جای ممکن انعطاف پذیر شوند. اما از طرفی روی این نمایشگرها یک لایه‌ی پلاستیکی نازک قرار گرفته که متاسفانه مستعد خط و خش است. از این رو به کاربران توصیه می‌شود که برای حفاظت از نمایشگر گوشی از یک گلس محافظ استفاده کنند.

نمایشگرهای منعطف

گوشی گلکسی زد فلیپ سامسونگ انقلاب کوچکی در زمینه‌ی نمایشگر به پا کرد. در واقع این گوشی از یک لایه شیشه‌ی نازک در زیر پوشش پلاستیکی استفاده کرد. اگرچه سطح اصلی نمایشگر این گوشی هنوز با پلاستیک پوشیده شده، اما شیشه‌ی زیرین آن نسبت به نسل های قبلی پیشرفت‌های بزرگی کرده است.

در حقیقت چیزی به اسم نمایشگر منعطف وجود ندارد و این توهمی بیش نیست، زیرا ساختار گوشی‌هایی مثل زد فلیپ سامسونگ به این شکل است که دو یا چند نمایشگر در کنار هم قرار گرفته‌اند و مرز بین آن‌ها با ظرافت بالایی حذف شده است. در نمایشگر این مدل گوشی‌ها معمولا لایه‌های رویی تنوع بیشتری دارند، به عنوان مثال برخی از آن‌ها کاملا با شیشه پوشانده شده‌اند.

تاریخچه نمایشگرهای منعطف و وضعیت فعلی آن‌ها در بازار

نمایشگرهای انعطاف پذیر نزدیک ده سال است که بازار وجود دارند. طرح‌های اولیه‌ی این گونه نمایشگر‌ها جذابیت زیادی نداشتند، اما برخی از آن‌ها در دیگر گوشی‌ها به کار گرفته شدند. به عنوان مثال، گوشی سامسونگ گلکسی Note Edge یکی از اولین نمونه‌های گوشی با نمایشگر خمیده محسوب می‌شود. چند سال بعد کمپانی سامسونگ طرح دیگری  را با نام Galaxy Round راه اندازی کردند که این مورد با استقبال خوبی روبرو نشد.

گلکسی زد فلیپ ۳ سامسونگ یکی از نمونه‌های بارز گوشی‌های منعطف حال حاضر است که برخی‌ها معتقدند این گوشی باید تمایلات جدیدی را در بازار ایجاد کند. متاسفانه، سایر تولیدکنندگان از این روند پیروی نکردند، از این رو باید دید که آیا این ایده پتانسیل اجرا شدن را دارد یا خیر. با این حال، خوشبختانه فروش بالای گلکسی زد فلیپ ۳ نشانه‌ی خوبی برای کمپانی سامسونگ محسوب می‌شود.

نمایشگرهای منعطف

برخی از گوشی‌ها نیز با هدف و منظور دیگری از این نمایشگرهای منعطف استفاده می‌کنند، برای مثال اپل در آیفون ایکس برای حذف کردن حاشیه‌‌های اضافی دور صفحه از این نمایشگرها استفاده کرده است.

گران بودن نمایشگرهای منعطف

صفحه نمایش‌های منعطف نسبت به نمایشگرهای معمولی نسبتا گران‌تر هستند و اغلب کیفیت تصویری پایین‌تری ارائه می‌دهند، این امر به ویژه زمانی که صفحه نمایش تا می‌شود قابل توجه است. همچنین لازم به ذکر است که طول عمر صفحه نمایش‌های منعطف در مقایسه با نمایشگر‌های ساده کمتر است. این مقدار در بین مدل‌های مختلف متفاوت است، اما در هر صورت تا شدن بیش از حد این نمایشگرهای مدرن در نهایت به آن‌ها آسیب می‌رساند.

با توجه به اکثر نیازهای یک کاربر از یک گوشی، طرح‌های فعلی باید بتوانند مدت زمان زیادی دوام بیاورند و این همان نکته‌ای است که اکثر تولید کنندگان باید به آن توجه کنند.

نمایشگرهای منعطف در دیگر محصولات

همچنین لازم به ذکر است که نمایشگرهای انعطاف پذیر پتانسیل عظیمی در خارج از بازار گوشی‌های هوشمند دارند. به عبارتی سایر دیوایس‌ها یا محصولات نیز برای بالا بردن و بهبود کیفیت خود از این نمایشگرها استفاده می‌کنند. علاوه بر این، امروزه با افزایش محبوبیت ابزارهای پوشیدنی، احتمال دارد که در آینده از این فناوری در این دیوایس‌ها نیز استفاده شود.

نمایشگرهای منعطف

ساعت‌های هوشمند گزینه‌ی مناسبی برای استفاده از این فناوری هستند. در حال حاضر طراحان آن‌ها تلاش می‌کنند تا نمایشگرهای جمع و جوری را ارائه دهند که نمایشگرهای انعطاف پذیر می‌توانند در این هدف تاثیر گذار باشند. این مدل نمایشگرها نسبت به نمایشگرهای ساده باریک تر هستند، از این رو برای این دیوایس‌ها گزینه‌ی مناسبی محسوب می‌شوند.

مورد دیگری که می‌توان مثال زد، استفاده در وسایل پزشکی و سایر موارد تخصصی است. حتی اگر از این نمایشگرها در این موارد نیز استفاده نشود، آن‌ها در زمینه‌ی دیگری جای خود را پیدا خواهند کرد. جالب است بدانید که آن‌ها چه تسهیلات و مزایایی در سایر بازارها ایجاد کرده‌اند.

گیمینگ بخش دیگری از بازار است که می‌تواند فضای خوبی برای این دسته از محصولات باشد. ما از واقعیت مجازی گرفته تا قابلیت‌های جدیدی که به کنسول‌های مدرن و دسته‌های آن‌ها اضافه شده می‌توانیم نقش نمایشگرهای منعطف را ببینیم.

بنظر می‌رسد که گیمرها مشتاق هستند تا این فناوری جدید را امتحان کنند که این می‌تواند بازار گیم را به چشم انداز جذابی برای توسعه دهندگان این حوزه تبدیل کند. اما با این حال، تا کنون، هیچ پیشرفت چشمگیر و واقعی در این زمینه مشاهده نکرده‌ایم.

آیا نمایشگرهای منعطف جایگزین صفحه نمایش‌های ساده می‌شوند؟

با این اوصاف، تنها و اصلی‌ترین سوالی که پیش می‌آید این است که آیا این نوع نمایشگرها در بازار تمایلات جدیدی را آغاز می‌کنند و همه سازندگان از این روند پیروی خواهند کرد؟ با توجه به مواردی که  در این پست اشاره کردیم، حوزه‌های متعددی وجود دارند که پتانسیل استفاده از این نمایشگرها را دارند.

اما لازم به ذکر است که استفاده از این نمایشگرها به مواردی چون قیمت، محصولات و سایر عوامل موجود بستگی دارد. پیشرفت‌های جدید در این زمینه باعث شده که فرآیند تولید مقرون به صرفه‌تر باشد، اما با این حال احتمالا مدتی طول می‌کشد تا صفحه‌های منعطف در بازار حضور دائمی پیدا کنند و به یک ویژگی عادی تبدیل شوند.

اما تا آن زمان، افرادی که مشتاق بررسی این فناوری هستند، در حال حاضر گزینه‌هایی در دسترس دارند. با توجه به روند فعلی بازار، ممکن است تا ۲ سال آینده دستگاه‌های منحصر به فردی با این فناوری عرضه شوند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*