آیفون 13 پرو

مقایسه گوشی آیفون 13 پرو با آیفون 12 پرو؛ آیا ارزش دارد ارتقا دهیم؟

با عرضه گوشی آیفون 13 پرو، بسیاری از دارندگان مدل 12 پرو از خود سوال می‌کنند که آیا ارتقا به مدل جدید ارزش دارد؟ در ادامه مطلب به این سوال پاسخ می‌دهیم.

سری گوشی‌های iPhone 13 از سپتامبر سال جاری معرفی و روانه بازارهای جهانی شدند. طراحی این گوشی‌ها تغییر آنچنانی نداشت که البته حواشی زیادی را به وجود آورد، اما زیر پوسته سخت سری 13، شاهد بهبودهای متنوعی بودیم. طبق روان هرسال، با عرضه گوشی آیفون 13 پرو و دیگر مدل‌ها قیمت سری iPhone 12 تنزل پیدا کرد و اکنون به جرات می‌توان گفت که با محصول به شدت مقرون به صرفه‌ای طرف هستیم.

آیا خرید مدل جدیدتر با قیمت بالا منطقی‌تر است یا باید به سراغ نسل قبلی اپل که قیمت معقول‌تری دارد برویم؟ در ادامه مقاله به بررسی جز به جز این دو محصول می‌پردازیم تا به سوال بالا پاسخ دهیم.

طراحی گوشی گوشی آیفون 13 پرو در مقایسه با  12 پرو

همانطور که قبلا اشاره کردیم، هیچ تغییر بزرگی در طراحی گوشی آیفون 13 پرو به چشم نمی‌خورد. اما می‌توان یک بهینه سازی مهم را مشاهده کرد: ناچ کوچک‌تر در بالای صفحه نمایش. به لطف مدیریت بهتر فضا، طراحان Apple موفق شدند تا اندازه ناچ را حدود 20% کاهش دهند. اما همه تغییرات در سری 13 پرو وجه خوبی ندارند! این گوشی نسبت به iPhone 12 Pro ضخیم‌تر و سنگین‌تر است. ضمن اینکه دوربین‌های پشتی هم برجستگی بیشتری به سمت بیرون دارند که جلوه چندان خوشایندی ندارد.

آیفون 13 پرو

به همین دلیل است که صرفا کوچک‌تر بودن ناچ 13 پرو، دلیل کافی برای زیباتر بودن آن نسبت به 12 پرو نیست. هر دو گوشی از تاییدیه IP68 بهره مند هستند که به معنای ضد آب و ضد گرد و خاک بودن دو محصول است. در نهایت هم باید اشاره کنیم که در ساخت هر دو گوشی از حفاظ سرامیکی استفاده شده است.

صفحه نمایش گوشی آیفون 13 پرو

صفحه نمایش گوشی آیفون 13 پرو و 12 پرو تا حد زیادی مشابه یکدیگر است. تنها تفاوت آن‌ها در ناچ کوچک‌تر 13 پرو و نرخ بارگذاری بیشتر است. صفحه نمایش دو گوشی از نوع XDR OLED همراه تاییدیه HDR10 و رزولوشن 1170 در 2532 پیکسل است. گوشی iPhone 13 Pro موفق در ارائه نرخ بارگذاری 120 هرتزی شده؛ در حالی که مدل قبلی به 60 هرتز بسنده کرده است. لایه حفاظتی سرامیکی روی صفحه نمایش باعث مقاومت بالای صفحه و ضد چربی بودن آن شده است.

بر خلاف پرچمداران اندرویدی، در گوشی‌های جدید اپل خبری از اسکنر اثر انگشت نیست و کاربران مجبورند به سیستم تشخیص چهره سه بعدی بسنده کنند.

آیفون 13 پرو

مشخصات فنی و نرم افزار این دو گوشی

گوشی iPhone 12 Pro از تراشه پردازشی A14 Bionic اختصاصی اپل به همراه 6 گیگابایت حافظه داخلی رم و حداکثر 512GB فضای ذخیره سازی استفاده می‌کند. در آیفون 12 پرو هم  شاهد چیپ ست A15 Bionic و 6GB رم هستیم، اما جالب‌ترین نکته مربوط به حداکثر فضای ذخیره سازی است که در مدل جدیدتر گزینه 1 ترابایتی در اختیار خریداران قرار دارد.

تراشه A15 Bionic عملکرد فنی CPU را تا 50% نسبت به A14 ارتقا می‌دهد و همچنین در زمینه عملکرد GPU هم 50 درصد بازده بالاتری دارد. به همین دلیل است که سخت افزار 13 پرو نسبت به نسل قبلی، بهبود چشمگیری داشته است. تراشه A15 دارای فرکانس کلاک 3.22 گیگاهرتزی است و ضمنا با سیستم عامل iOS 15 هماهنگ شده است. این در حالی است که 12 پرو به صورت پیش فرض از iOS14 استفاده می‌کند. پس واضح است که iPhone 13 Pro تا مدت زمان بیشتری از پشتیبانی نرم افزاری Apple سود خواهد برد.

دوربین گوشی آیفون 13 پرو

علاوه بر بهبود در عملکرد اجرایی، خود دوربین آیفون 13 پرو هم شامل ارتقا شده است. در مدل جدید هم شاهد ستاپ سه دوربینی با رزولوشن 12MP هستیم که با اسکنر TOF 3D LiDAR جفت شده است. در این گوشی شاهد دیافراگم روشن‌تری (برای دوربین اصلی و سنسور اولترا واید) هستیم و در ضمن ویژگی‌های بیشتری به فیلمبرداری اضافه شده است که شامل ProRes و حالت فیلم برداری سینماتیک همراه صدای استریو می‌شود.

باتری iPhone 13 Pro

در بخش طراحی این مقاله اشاره کردیم که گوشی آیفون 13 پرو نسبت به نسل قبلی خود قطورتر و سنگین‌تر است. باید بدانید که این موضوع بی دلیل نبوده و از باتری بزرگتر این گوشی نشات می‌گیرد. iPhone 13 Pro با باتری 3095 میلی آمپری تجهیز شده است که نسبت به باتری 2815mAh مدل قبلی، پیشرفت خوبی محسوب می‌شود.

آیفون 13 پرو

این بدان معناست که مدل جدید در هر سناریویی از عمر باتری طولانی‌تری برخوردار است. همچنین باید اشاره کنیم که مدل جدید به لطف شارژ سیمی 23 واتی، در مدت زمان کوتاه‌تری به شارژ 100% دست می‌یابد.

قیمت iPhone 13 Pro

قیمت پایه در نظر گرفته شده برای گوشی آیفون 13 پرو حدود 1149 یورو در بازار اروپا و 999 دلار در بازار آمریکا است. نکته جالب این است که مدل 12 پرو هم یک سال پیش با قیمت مشابهی روانه بازار شده بود، اما اکنون با قیمت‌های 900 یورو و 900 دلار قابل خریداری است.

از نظر ما ارتقای گوشی 12 پرو به 13 پرو یک تصمیم منطقی و کاملا توجیه شده به حساب می‌آید و ارزش هزینه اضافی را دارد.

Apple iPhone 13 Pro

نقاط قوت

  • ناچ کوچک‌تر
  • تراشه پردازنده قوی‌تر
  • دوربین پیشرفته‌تر
  • سیستم عامل iOS 15 به صورت پیش فرض

نقاط ضعف

  • قیمت بالاتر

iPhone 12 Pro

نقاط قوت

  • ضخامت کمتر
  • وزن پایین‌تر
  • مقرون به صرفه‌تر

نقاط ضعف

  • سخت افزار ضعیف‌تر

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*