واردات خودرو

جناب مخالف واردات خودرو ، خودت سوار ارابه‌های مرگ داخلی می‌شوی؟

نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، ضمن انتقاد از مخالف با واردات خودرو، گفت آیا مخالفان آزادسازی واردات خودرو خودشان از ارابه های مرگ داخلی استفاده می‌کنند؟

سید احمد رسولی نژاد، نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در ارتباط با ایرادهای وارد شده به مصوبه آزادسازی واردات خودرو از سوی شورای نگهبان،‌ عنوان کرد مجمع تشخیص مصلحت نظام تا به امروز فقط در مسائلی که شورای نگهبان و مجلس بر سر آن با یکدیگر اختلاف داشته بودند ورود پیدا کرده است و سابقه نداشته که در مراحل ابتدایی یک طرح شاهد ورود شورای نگهبان باشیم. با این وجود اکنون می‌بینیم که مصوبه آزادسازی واردات خودرو علاوه بر شورای نگهبان توسط مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز محل ایراداتی قرار گرفته است.

مخالفت مجمع تشخیص مصلحت نظام با طرح آزادسازی واردات خودرو

 واردات خودرو

اکنون تعدادی از نمایندگان مجلس سؤال می‌کنند که دلیل ورود مجمع تشخیص به این مسئله آن هم در مراحل ابتدایی چه بوده است؟ آزادسازی واردات خودرو از سوی تعدادی از اعضای مجمع تشخیص مورد مخالفت قرار گرفته است، در حالی که خود این افراد ماشین خارجی زیر پایشان است.

رسولی نژاد ادامه داد شرکت‌های خودروسازی با اعضای کمیسیون صنایع نشستی را برگزار کرده و در آن از کمیسیون درخواست کرده بودند که مجوز صادرات خودرو برای آن‌ها صادر شود تا بتوانند محصولات خود را به برخی از کشورها صادر کنند و در عوض ممنوعیت واردات خودرو نیز برداشته شود. با توجه به این موضوع مشخص می‌شود که بنیان‌گذار اصلی طرح آزادسازی واردات خودرو شرکت‌های خودروسازی بوده‌اند.

در این مصوبه آمده است نباید منبع ارز داخلی باشد که این کار باعث افزایش کیفیت خودرو و همچنین سر و سامان دادن به بازار می‌شود. اکنون که 43 سال از پیروزی انقلاب می‌گذرد پیشرفت چندان زیادی را در صنعت خودرو بر خلاف برخی از صنایع دیگر از جمله صنایع  نظامی شاهد نبودیم.

نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس یازدهم در ادامه بیان کرد من نسبت به سایر مسئولان به مردم نزدیک‌تر بوده و بسیار بیشتر به میان آن‌ها می‌روم و از این رو می‌توانم بگویم که مصوبه آزادسازی واردات خودرو باعث ایجاد امید در مردم شده است. اکثر خودروهایی که توسط شرکت‌های بومی تولید می‌شوند ایمنی بسیار پایینی دارند و حتی می‌توان به آن‌ها به چشم یک ارابه مرگ نگاه کرد.

سؤال اصلی من این است آیا افرادی که معتقد هستند آزادسازی واردات خودرو به ضرر صنعت خودرو است، خودشان حاضر به استفاده از این خودروهای بی‌کیفیت هستند؟ مخالفان باید از جایگاه مردم به این طرح نگاه کنند. هم‌اکنون در مقایسه با آغاز به کار دولت نهم قیمت خودروها افزایش 9 برابری پیدا کرده است. مردمی که در گذشته نیاز به تهیه کردن خودرو داشتند می‌توانستند از طریق وام خرید نیاز خود را برآورده کنند؛‌ اما در شرایط کنونی کشور جمعیت بسیار زیادی از مردم دیگر توان خرید خودرو را ندارند.

وی ادامه داد اگر مصلحت مردم دغدغه اصلی مجمع تشخیص مصلحت نظام است، هم‌اکنون باید واردات خودرو البته در تعداد کم و با شرایط ویژه‌ای آزاد شود، چرا که این کار بازار خودرو کشور را با تحولات عظیمی مواجه خواهد کرد؛ همان‌طور که دیدم با رسانه‌ای شدن این طرح خودروها کاهش قیمت را تجربه کردند.

واردات خودرو

چه بندهایی با ایراد شورای نگهبان مواجه شده است؟

رسولی در ارتباط با ایرادهای وارده از سوی شورای نگهبان، بیان کرد شورای نگهبان دو ایراد از این مصوبه جدید مجلس گرفته است که یکی از آن‌ها واردات بدون انتقال ارز (ماده 4) بود. این در صورتی است که مجمع تشخیص مصلحت نظام ماده 4 را در مغایرت با سیاست‌های کلی تولید ملی تشخیص داده است، یعنی ماده‌ای که شورای نگهبان به آن ایراد گرفته است، مجمع تشخیص مصلحت نظام همان را با سیاست‌های کلی مغایر تشخیص داده است. «تصویب سایر مقررات بر عهده وزارت صمت است»؛ این ایراد دیگری بود که شورای نگهبان از این طرح گرفت. شورای نگهبان معتقد است در رابطه با این بند باید شفاف‌سازی بیشتری شود. از طرفی دیگر بندهایی که از سوی شورای نگهبان محل ایراد قرار گرفته است توسط مجمع تشخیص مصلحت نظام مغایر با سیاست‌های کلی تشخیص داده شده‌اند.

یکی از مسائل عجیبی که اتفاق افتاد ورود پرسرعت مجمع تشخیص مصلحت نظام به این طرح بود. مخالفان مدعی هستند که این طرح از افزایش کیفیت خودروهای داخلی جلوگیری می‌کند. این در صورتی است که هدف اصلی از این مصوبه افزایش کیفیت خودروها بوده است. نمایندگان مجلس نسبت به اعضای مجمع تشخیص بسیار بیشتر در جامعه حضور دارند و ایرادهای وارد شده از سوی این مجمع برای نمایندگان مجلس کمی عجیب است.

نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در انتها خاطرنشان کرد که بهتر بود مجمع تشخیص مصلحت نظام اگر قصد ورود به این طرح را داشت پس از بالا گرفتن اختلاف مجلس و شورای نگهبان این کار را انجام می‌داد نه در ابتدای طرح. مجمع تشخیص مخالفت خود را بدون این که در جلسات حاضر شود و صحبت‌های مجلس را نیز بشنود اعلام کرده است. از این رو نمی‌توان ایرادهای وارده از سوی این مجمع را قبول کرد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

3 دیدگاه

  1. همه این قیل و قال ها فقط جنگ زرگری است و80 ملیون ملت ایران را سر کار گذاشتن چقدر ما ملت ساده لوحی هستیم.

  2. اکنون که ۴۳ سال از پیروزی انقلاب می‌گذرد پیشرفت چندان زیادی را در صنعت خودرو بر خلاف برخی از صنایع دیگر از جمله صنایع نظامی شاهد نبودیم.منظور صنعت کرونایاب مستعانه یا چاپ کارت ملی؟

    • ما تو همون هم پیشرفت ندیدیم..تانک ها و ادوات نطامی همه متعلق به 1950 و قبل از انقلابه
      ما تنها پیشرفتی که تو ایران دیدیم تو این چند دهه،رشد 9000000000 درصدی اختلاس و تورم نسبت به هر ساله