تصویر جدید فضاپیمای داون از نقاط نورانی اسرارآمیز سطح سیاره سرس

نقاط نورانی مرموز سطح سیاره کوتوله سرس همچنان یکی از سوژه های بسیار جالب در میان علاقمندان به علم نجوم و ستاره شناسی است.این نقاط نورانی که در واقع لکه هایی سفید رنگ بر روی سیاره سرس می باشند اولین بار در تاریخ ۲۳ دی ماه ۱۳۹۳ به واسطه تصویر ارسالی توسط فضاپیمای داون (dawn) یا سپیده دم ناسا آشکار گردید و پس از آن تصاویری دیگر از فاصله هایی نزدیکتر هم از این نقاط نورانی توسط داون به زمین مخابره شد.اکنون این فضاپیما تصویر جدید و واضح تری در ارتفاع ۴۴۰۰ کیلومتری از نقاط نورانی سطح سیاره ی کوتوله سرس به ثبت رسانده اما ماهیت این پدیده همچنان نامشخص می باشد.

تصویر جدید در تاریخ ۶ ژوئن ۲۰۱۵ مصادف (۱۶ خرداد ۱۳۹۴) گرفته شده و در تاریخ ۱۶ ژوئن ۲۰۱۵ (۲۶ خرداد ۱۳۹۴)، در وبسایت رسمی ناسا منتشر شده است.

Ceres-1

بسیاری از مردم فرضیه ای را مطرح ساخته اند که این نقاط روشن، آشکارا نشانه ای از تمدن بیگانه می باشند، اما دانشمندانی که بر روی ماموریت “سپیده دم” کار می کنند، معتقدند این نقاط نورانی، به احتمال زیاد یخ یا نمک انباشته شده می باشند. دانشمندان امیدوارند با نزدیک تر شدن هر چه بیشتر این کاوشگر، تصاویر دقیق تر بتواند اطلاعات بیشتری در مورد “سرس” ارائه کند.

به گفته ی محققان، سیاره ی کوتوله سرس میلیون ها سال پیش گرمتر بوده و احتمالا می توانست از حیات پشتیبانی کند، درجه ی حرارت کنونی سطح سرس، در طول روز حدوداٌ به منفی ۷۳ درجه سانتی گراد و در طول شب به منفی ۱۴۳ درجه سانتی گراد می رسد. سیاره ی کوتوله سرس، در مدار خط استوا دارای قطر ۹۶۳ کیلومتر (۵۹۹ مایل) و در مدار قطبی دارای قطر ۸۹۱ کیلومتر (۵۵۴ مایل) می باشد و بنابراین سرس همانند زمین و سیارات دیگر، در مدار خط استوا نسبت به مدار قطبی، پهن تر است.

هنگامی که کاوشگر “سپیده دم”، به نزدیک ترین مدارش تا سطح سرس برسد، آنگاه دانشمندان قادر خواهند بود، سطح این سیاره ی کوتوله را ۳۶ بار دقیق تر از حال حاضر مشاهده کنند، بنابراین ما در نهایت قادر خواهیم بود که هر چیزی بر سطح سرس به خصوص نفاط نورانی مرموز را، بهتر مشاهده و شناسایی کنیم. سرس، سیاره ای کوتوله میباشد و در کمربند سیارکی بین مدار مریخ و مشتری واقع شده است.

 منبع :  nasa 

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*