تصویر زیبای فضاپیمای کاسینی از سه هلال اقمار سیاره زحل

یکی از چشم اندازهای زیبا در آسمان زمین ، هلال ماه است.اما اگر در سیاره زحل ( کیوان ) باشید می توانید همزمان سه هلال یا حتی بیشتر را هم در آسمان این سیاره شگفت انگیز مشاهده کنید.این همان منظره زیبایی ایست که فضاپیمای کاسینی به تازگی از اقمار سیاره زحل به ثبت رسانده است.

در این تصویر سه ماه (قمر) نشان داده شده -تایتان یا تیتان با قطر ۵۱۵۰ کیلومتر، میماس با قطر ۳۹۶ کیلومتر، و ره‌آ یا رئا با قطر ۱۵۲۷ کیلومتر- که پادسانی هایی (تضادهایی) چشمگیر را به نمایش گذاشته اند.

تایتان، بزرگ ترین هلال در تصویر، به شکل کُرکی دیده می شود زیرا ما تنها لایه ی ابرهایش را می بینیم. و چون جو تیتان نور را آن می شکند و به گرد آن می پراکند، هلالش کشیده تر از هلال اجرام بی‌هوا است و بخش بیشتری از پیرامون آن را در بر گرفته. ره‌آ (بالا، چپ) سطح یخ زده ای پوشیده از دهانه ی برخوردی دارد و از همین رو ناهموار به نظر می آید. و میماس (پایین، مرکز) هم بی نظمی هایی روی سطحش دارد که از گذشته ی خشونت بارَش گواهی می دهند هر چند که شوربختانه در اینجا به دلیل کوچکی تصویر شناسایی‌پذیر نیستند.

Titan-1

در اینجا، نیمکره ای از تیتان که رو به کیوان نیست را می بینیم. شمال تیتان بالاست. این عکس را فضاپیمای کاسینی در روز ۲۵ مارس ۲۰۱۵، با دوربین زاویه بسته ی خود در نور دیدنی (مریی) گرفته بود [یعنی همان چیزیست که اگر خودمان آن جا بودیم می دیدیم].

در زمان گرفتن عکس، فاصله ی تقریبی فضاپیما از تیتان ۲ میلیون کیلومتر بود و هر پیکسل تصویر، ۱۲۱ کیلومتر را روی تیتان نشان می دهد. فاصله ی فضاپیما از میماس هم ۳.۱ میلیون کیلومتر بود و هر پیکسل روی آن هم ارز ۱۸.۴ کیلومتر است. ره‌ا نیز ۳.۵ میلیون کیلومتر از فضاپیما فاصله داشت و هر پیکسلش ۲۱.۱ کیلومتر را می نمایاند.

منبع : NASA JPL

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*