تاتا

گروه تاتا وارد صنعت تولید تراشه نیمه رسانا می‌شود

گروه تاتا به عنوان یکی از بزرگ‌ترین کمپانی‌های شرقی قرار است به زودی وارد صنعت تولید تراشه‌های نیمه رسانا شود.

هند پنجمین قدرت اقتصادی دنیا و سومین غول اقتصادی آسیا محسوب می‌شود. این کشور شبه قاره‌ای دومین کشور پرجمعیت دنیا نیز تلقی می‌شود و پتانسیل بسیار بالایی دارد. گروه تاتا با 153 سال قدمت یکی از قدیمی‌ترین کمپانی‌های هندی و البته بزرگ‌ترین کمپانی خصوصی در این کشور محسوب می‌شود که نقش بسزایی در توسعه اقتصادی کشور خود ایفا می‌کند.

گروه تاتا در سال 1886 توسط جمشیدجی تاتا تاسیس شد. وی که از پارسیان زرتشتی ایرانی تبار هند بود، به عنوان پدر صنعت هند شناخته می‌شود. این کمپانی بزرگ همچنان تحت مدیریت خانواده تاتا قرار داشته و شمار زیادی از مدیران بخش‌های مختلف آن از همین خانواده هستند.

گروه تاتا یک کمپانی خوشه‌ای محسوب می‌شود و با داشتن تقریبا 1 میلیون نفر پرسنل، در بخش‌های مختلف صنعت فعالیت داشته و زیرشاخه‌های آن در زمینه خودروسازی، صنایع فولاد و شیمیایی، کامپیوتر و نرم افزار، مخابرات، هوافضا، محصولات مصرفی، محصولات و تجهیزات الکترونیکی و الکتریکی، خدمات حقوقی و هتل داری، صنعت انرژی، ورزش و سرگرمی، جواهرات، تجارت الکترونیک و فروشگاه‌های آنلاین، فعالیت‌های اقتصادی و سرمایه گذاری، خطوط هوایی، صنعت داروسازی و غذایی، صنعت مد و پوشاک، رستوران‌های زنجیره‌ای و چندین شاخه دیگر فعالیت دارند. بد نیست بدانید دو کمپانی خودروسازی انگلیسی جگوار و لندرور متعلق به تاتا موتورز هستند.

این کمپانی به عنوان طلایه دار صنعت هند قصد دارد وارد یکی از پیشرفته‌ترین عرصه‌های صنعت، یعنی ساخت تراشه‌های نیمه رسانا شود تا هند را در زمره معدود کشورهای تولید کننده تراشه قرار دهد. پیرو این موضوع گروه تاتا مشغول مذاکره با 3 استان جنوبی این کشور جهت سرمایه گذاری 300 میلیون دلاری و احداث کارخانه تولید تراشه و یک مرکز تست در یکی از آن‌هاست. کار انتخاب موقعیت جغرافیایی کارخانه تا ماه دیگر به اتمام رسیده و گروه تاتا در نظر دارد تا پایان سال 2022 آن را وارد خط تولید کند. همچنین انتظار می‌رود برای 4 هزار نفر شغل ایجاد شود.

تاتا قصد دارد تا با تهیه ویفرهای سیلیکونی از کمپانی‌های خارجی نظیر صنایع نیمه هادی تایوان موسوم به TSMC، خود دست به تولید تراشه زده و امیدوار است بتواند برای کمپانی بزرگی نظیر اینتل، AMD و STM تراشه بسازد. تولید کنندگان اصلی این ویفرها در فنلاند، نروژ، آمریکا، آلمان و ژاپن قرار دارند که هیچ یک با هند خصومت نداشته و هیچ مشکل سیاسی در مسیر تاتا برای دستیابی به ویفر وجود ندارد.

صنایع نیمه رسانا تاتا نه تنها سبب تاثیرگذاری هند در این عرصه می‌شود، بلکه سودآوری بسیاری داشته و همچنین به مشکل جهانی کمبود تراشه نیز کمک می‌کند. البته تاتا حداقل در ابتدای کار خود برای تهیه تجهیزات لیتوگرافی ساخت تراشه نباید روی برترین تولید کننده چنین ماشین‌هایی یعنی ASML هلندی حساب کند و احتمالا به سراغ سازندگان ژاپنی نظیر نیکون رود.

چین به عنوان اصلی‌ترین رقیب هند نیز تنها یک کمپانی سازنده تراشه موسوم به SMIC دارد که وابستگی شدیدی به فناوری‌های غربی به ویژه آمریکایی داشته و از آن‌جا که تحریم است، نتوانسته ماشین‌های لیتوگرافی خریداری کرده و همچنان با فناوری قدیمی 28 نانومتری که متعلق به یک دهه پیش است تراشه می‌سازد. اما آمریکا با هند رابطه بسیار خوب و نزدیکی داشته و سرمایه‌گذاری‌های گسترده‌ای در این کشور انجام داده، موضوعی که در همین ابتدای کار یک برگ برنده کلیدی در مقابل رقیب چینی محسوب می‌شود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*