خرید ARM

انویدیا از خیر خرید ARM گذشت؛ آیا سامسونگ آن را تصاحب می‌کند؟

به نظر می‌رسد انویدیا پس از یک سال و نیم کشمکش قصد دارد از خرید ARM صرف نظر کند که بعید نیست فرصتی طلایی برای سامسونگ باشد؛ اما چرا؟

خرید کمپانی آمریکایی هارمن کاردن در سال 2016 به مبلغ 8 میلیارد دلار آخرین خرید بزرگ سامسونگ تا به امروز بوده و این کمپانی مدتی است به سراغ لقمه‌های بسیار بزرگ نرفته است. در حالی که علاقه‌مند به خرید کمپانی‌های دیگر و گسترش تجارت خود است.

سامسونگ در تجارت‌های خود بسیار موفق است؛ برای مثال بزرگ‌ترین سازنده گوشی هوشمند،‌ تراشه نیمه رسانا، تلویزیون و انواع نمایشگر است. در این بین صنعت نیمه رسانا از زمینه‌های مورد علاقه این کمپانی است و بخش عمده‌ای از توسعه خود را در گسترش این زیرشاخه می‌بیند.

خرید ARM

طی این مدت شایعات زیادی مبنی بر خرید یک کمپانی تراشه‌ساز توسط سامسونگ به گوش می‌رسید و گفته می‌شود دو کمپانی آمریکایی تگزاس اینسترومنتس و میکروچیپ تکنالوجیز گزینه‌های محتمل خرید هستند. در حالی که پیشتر شایعه شده بود سامسونگ به دنبال خرید کمپانی تراشه‌ساز هلندی NXP است؛ زیرا این کمپانی از مهم‌ترین تراشه‌سازان صنعت خودروسازی است. البته کمپانی تراشه ساز آلمانی اینفینئون و کمپانی ژاپنی رنساس نیز در لیست خرید سامسونگ بودند.

و اما در سال 2020 اعلام شد چندین کمپانی بزرگ به دنبال خرید کمپانی انگلیسی ARM هستند که نام سامسونگ نیز در بین آن‌ها بود. بد نیست بدانید در حال حاضر تمامی پردازنده‌های موبایلی از معماری ARM بهره می‌برند. البته پای این پردازنده‌ها به دنیای کامپیوتر و سرورها نیز باز شده و روز به روز در حال گسترش هستند. در واقع می‌توان گفت هر پردازنده‌ای که بر اساس معماری x86 نباشد، با فناوری ARM ساخته شده است. البته در این بین معماری‌های دیگر نظیر SPARC نیز وجود دارند، اما برای تراشه‌های منطقی رده پایین و کم قدرت هستند.

و اما خرید ARM توسط سامسونگ را می‌توان به بهترین خرید این کمپانی و حتی یکی از بهترین خریدهای تاریخ دنیای فناوری قلمداد کرد. سامسونگ با این کار مالک امتیاز محبوب‌ترین و پرکاربردترین معماری پردازنده در دنیا می‌شود و هر طراح تراشه در هر جای دنیا نظیر کوالکام، اپل، مدیاتک، آمازون، مایکروسافت، گوگل و… که دست به طراحی تراشه بر اساس معماری مذکور بزند، بایستی ضمن اجازه از سامسونگ به آن حق امتیاز پرداخت کند.

خرید ARM

سامسونگ حتی اگر موفق به خرید کامل ARM نشود اما بخش بزرگی از آن را به مالکیت خود در آورد، به غول بی رقیب صنعت طراحی تراشه تبدیل نیز می‌شود و با توجه به اینکه خود بزرگ‌ترین سازنده تراشه در دنیا نیز محسوب می‌شود، جهش بسیار چشمگیری در این زمینه تجربه می‌کند.

البته برای دستیابی به این هدف انویدیا باید کامل از سر راه سامسونگ کنار رود. در همان سال 2020 انویدیا اعلام کرد ARM را با مبلغ 40 میلیارد دلار خریداری خواهد کرد و انتظار داشت این پروسه طی بازه 18 ماهه به اتمام برسد که اینطور نشد. در این بین مشکلات بسیاری پیش آمد که از جمله آن‌ها می‌توان به عدم همکاری رگولاتوری چین اشاره کرد.

انویدیا برای خرید آرم بایستی تاییده رگولاتوری آمریکا، انگلیس، اتحادیه اروپا و چین را کسب می‌کرد. البته بدون رضایت آن‌ها نیز می‌توانست کمپانی را بخرد، اما در این صورت مشروعیت لازم برای فعالیت در بازار آن حوزه را نداشت. از آن‌جا که چین پرجمعیت‌ترین کشور دنیاست و یک بازار مصرفی بزرگ دارد، حضور در بازار آن از اولویت‌های هر کمپانی‌ای است.

خرید ARM

با این حال چین می‌دانست که خرید ARM توسط کمپانی آمریکایی انویدیا سبب سخت‌تر شدن دسترسی آن‌ها به فناوری طراحی تراشه می‌شود. در حال حاضر غول‌های فناوری چینی نظیر علی بابا، بایدو، تنسنت، هواوی و… پردازنده‌های خود را بر اساس معماری آرم طراحی می‌کنند و در صورتی که این فناوری به یک کمپانی آمریکایی می‌رسید، شرایط چین در صنعت تراشه بحرانی‌تر از حال می‌شد. از این رو تایید این معامله را به تعویق می‌انداخت.

مشکلات متعدد نظیر آنچه که در بالا بیان شد انویدیا را بر آن داشت تا از خرید ARM دلسرد شده و به آرامی مشغول پا پس کشیدن از این معامله بزرگ است. البته در این بین دولت بریتانیا نیز سنگ اندازی می‌کرد و دولت کره جنوبی نیز دست به مداخله زد. کمیسیون فدرال تجارت آمریکا نیز با طرح شکایت مانع از این خرید شد زیرا متعقد بود این خرید سبب لطمه به رقابت و نوآوری در زمینه تراشه سازی به خصوص در حوزه خودرو و مراکز داده می‌شود.

معامله‌های بزرگ همواره با مشکلات بزرگ مواجه می‌شوند. برای مثال در سال 2016 کوالکام قصد خرید NXP به ارزش 44 میلیارد دلار را داشت که این بار با مخالفت رگولاتوری چین، این معامله ناکام ماند. در معامله انویدیا – آرم نیز کمپانی‌های بزرگی نظیر آمازون، مایکروسافت و اینتل نیز به رگولاتوری‌ها اعلام کردند در صورت عقد قرارداد، انویدیا معماری آرم را مستقل نگه نمی‌دارد و این موضوع سبب سرکوب رقابت شده و این صنعت را انحصاری می‌کند. زیرا کمپانی‌هایی که مشتری معماری آرم هستند، از رقبای انویدیا نیز محسوب می‌شوند.

خرید ARM

اما اگر سامسونگ کمپانی انگلیسی را از کمپانی ژاپنی سافت بنک که مالک آرم محسوب می‌شود خریداری کند، اوضاع متفاوت است. این کمپانی حسن نیت خود در تجارت را بارها به اثبات رسانده است. برای مثال این کمپانی نمایشگر گوشی برای رقبای خود به ویژه اپل را تامین می‌کند و در ساخت آن‌ها سنگ تمام می‌گذارد. در صنعت تلویزیون و نمایشگر نیز همکاری نزدیکی با رقبا دارد و پنل‌های ساخت خود را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد. چندی پیش سونی در نمایشگاه CES 2022 از نخستین تلوزیون QD-OLED رونمایی کرد که پنل آن ساخت سامسونگ است.

سامسونگ در زمینه تراشه‌سازی نیز برای رقبای خود مانند کوالکام تراشه می‌سازد. علاوه‌بر این غول کره‌ای مشغول برپایی یک خط تولید جدید در ایالات متحده آمریکاست، ضمن اینکه روابط خود با شرکای چینی و تجارتش در این کشور را نیز گسترش می‌دهد.

به بیانی می‌توان گفت سامسونگ یک کمپانی مناسب برای مالکیت ARM است، هرچند علی رغم اینکه سامسونگ از سیاست‌های انحصار طلبانه پیروی نمی‌کند، بعید این چنین خرید حساس و مهمی به تایید رگولاتوری و نهادهای مربوطه برسد. این خرید نیز مخالفان زیادی خواهد داشت که از جمله آن‌ها می‌توان به کوالکام اشاره کرد. این کمپانی آمریکایی با وجود رابطه و همکاری نزدیکش با سامسونگ نیز راضی به این خرید نخواهد بود؛ زیرا در این صورت برای ساخت تراشه‌های اسنپدراگون خود وامدار فناوری‌ای است که مالکیت آن به سامسونگ تعلق دارد.