راه حل خلاقانه سونی برای رفع مشکل گرم کردن پردازنده اسنپدراگون ۸۱۰ در اکسپریا Z5

یکی از نگرانی های اصلی طرفداران سونی درباره پرچم داران جدید این کمپانی یعنی ۳ گوشی اکسپریا Z5 ، اکسپریا Z5 کامپکت  و اکسپریا Z5 پریمیوم ، استفاده از پردازنده اسنپدراگون ۸۱۰ به واسطه گرم کردن بیش از حد آن و در نتیجه کاهش کارایی و عملکرد گوشی است.حالا تصاویری از درون اکسپریا زد ۵ و اکسپریا زد پریمیوم منتشر شده که نشان می دهد سونی راه حلی خلاقانه برای رفع مشکل گرم کردن این پردازنده را در این گوشی ها به کار گرفته است.

حدود دو هفته قبل از معرفی رسمی اکسپریا Z5، یکی از درز دهندگان مشهور به نام Ricciolo که همه طرفداران سونی با سابقه آن آشنا هستند، توییت جالبی را با موضوع تلاش سونی برای حل مشکل گرمای پردازنده اسنپدراگون ۸۱۰ منتشر کرد. این توییت به شدت طرفداران سونی را کنجکاو کرد تا ببینند سونی از چه ترفندی برای کنترل گرمای پردازنده در اکسپریا Z5 استفاده میکند.

سونی برای اولین بار در اکسپریا Z2 تصمیم به استفاده از لوله های خنک کننده گرفت تا بدین وسیله بتواند جلوی گرمای پردازنده دستگاه را بگیرد. این کار بعد ها در اکسپریا Z3 و بعد از آن نیز در اکسپریا Z3 Plus تکرار شد اما گرمای ذاتی پردازنده اسنپدراگون ۸۱۰ که در اکسپریا Z3 Plus مورد استفاده قرار گرفت بیشتر از پردازنده اسنپدراگون ۸۰۱ موجود در نسل های پیش بود تا باعث شود سونی در اکسپریا Z5 فکر دیگری برای کنترل گرمای دستگاه کند.

Xperia-Z3-Heat-Pipe-640x426

بعد از معرفی اکسپریا Z5 در روز چهارشنبه همه ما منتظر کشف راز نهفته در توییت Ricciolo بودیم. اینکه سونی چه ترفندی برای کنترل گرمای اکسپریا Z5 به کار برده و آیا موفق به حل مشکل گرمای پردازنده شده است یا خیر؟ این سوال امروز با کالبد شکافی اکسپریا Z5  و اکسپریا Z5 Premium در یکی از سایت های چینی به جواب رسید.

سونی همچنان استفاده از لوله خنک کننده را در سری اکسپریا Z5 نیز در دستور کار قرار داده اما این بار به جای یک لوله از دو لوله به صورت موازی استفاده کرده است. همانطور که در تصاویر مشاهده میکنید، لوله خنک کننده دوگانه در مجاور هسته پردازشی قرار دارد که البته ما هنوز از مایع درون آن و اینکه آیا مشابه با آن چیزی است که در نسل های قبل استفاده شده بود یا خیر خبری نداریم.

Xperia-Z5-Dual-Heat-Pipe-640x427

هر چند که هنوز برای قضاوت در مورد عملکرد این خنک کننده زود است اما گزارشات از کاربرانی که در این مدت کم فرصت کار با اکسپریا Z5 را داشتند به تاثیر مثبت این ترفند در مورد کاهش دما تاکید میکنند. در واقع اکسپریا Z5 بر اساس گزارشات در انجام فعالیت های سنگین گرم میشود اما این گرما به مراتب کمتر از آن چیزی است که در اکسپریا Z3 Plus تجربه شده بود.

استفاده از لوله خنک کننده دوگانه در اکسپریا Z5 اقدامی تحسین برانگیز است که تنها توسط سونی بر می آید. در بین تمامی شرکت هایی که از پردازنده اسنپدراگون ۸۱۰ در پرچمداران خود استفاده میکنند تنها سونی بود که محکم ایستاد تا بتواند گرمای این پردازنده را کنترل کند. در واقع سونی نه از پردازنده های پایینتر همچون اسنپدراگون ۸۰۸ در پرچمدار خود استفاده کرد نه قدرت هسته های پردازشی اسنپدراگون ۸۱۰ را برای کاهش گرما کم کرد، بلکه خود دست به کار شد تا با کنترل گرمای این پردازنده نهایت قدرت آن را نیز در اختیار مشتریان قرار بدهد.

منبع: xperiablog

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

4 دیدگاه

  1. گوشیم سونی xperia x plasوقتی اینترنت رو روشن میکنم هنگ میکنه مشکلش چیه لطفا جواب بدید

  2. M emroz in goshiyo kharidm
    Kheyli ravon kar mikone
    Dast gereftanesh va keyfiyate sakhtesh he3 khubiyo mide b adam
    Moshkele dagh kardanesh kheeeyli behtar shude va azar dahande nist
    Dorbinesh too roz aliye vali too shab nesbat b parchamdaraye dg zaife
    Kheyli khoshgele makhsosan meshkish 🙂

  3. کسی گوشی z5 داره نتایج و یگه یه همه