ناسا اولين بشقاب پرنده خود را با موفقيت آزمايش کرد

nasa Low Density Supersonic Decelerator

ناسا ،توانست وسیله‌نقلیه پروازی شبیه به بشقاب‌پرنده را با موفقیت آزمایش کند، این کاوشگر بشقاب پرنده‌مانند پس از اجرای مأموریت موفقیت‌آمیز در جو زمین بزودی روانه سیاره سرخ خواهد شد.

نسل جدیدی از کاوشگران مریخی با هزینه‌ای برابر با ۱۵۰ میلیون دلار، برای تحقیقات علمی و اجرای آزمایش‌های تخصصی برخاک سیاره سرخ فرود خواهد آمد. پس از این‌که فضاپیمای «وایکینگ یک» در سال ۱۳۵۴ شمسی بر خاک مریخ فرود آمد و قابلیت‌های خویش را به تأیید فضانوردان ناسا رساند، اکنون پژوهشگران و محققان قصد دارند ابر کاوشگر جدید خود را با وزنی معادل ۱.۵ تن آزمایش کنند. بشقاب‌پرنده ناسا موسوم به  «سرعت‌گیر مافوق‌صوت با تراکم پایین» (LDSD) ، سه تن وزن دارد و روز شنبه ۲۸ ژوئن از پایگاهی نظامی در هاوایی به فضا پرتاب شد. بالنی عظیم به بزرگی یک زمین فوتبال که از گاز هلیوم پر شده بود که به همراه فضاپیمای ناسا به فضا پرتاب شد. این کاوشگر طی ۲.۵ ساعت فضاپیما را به ارتفاع ۵۵ کیلومتری جو رساند تا موتور قدرتمندش مورد آزمایش قرار گیرد.

شرایط جوی‌ در این ارتفاع شبیه به شرایط فضاپیماهای مریخی به هنگام فرود بر روی این سیاره است. پس از آن مرحله بازگشت به زمین آغاز شد. فضاپیما قرار بود در مرحله بازگشت به زمین به آرامی بر سطح اقیانوس آرام بنشیند، اما به‌رغم کارکرد دقیق ترمزهای اولیه، چتر نجات تعبیه شده در فضاپیما به قطر ۳۶ متر به موقع و به طور کامل عمل نکرد و سبب شد فضاپیما در اقیانوس سقوط کند. دانشمندان هنوز دو آزمایش دیگر برای بهینه‌سازی این فضاپیما در نظر گرفته‌اند تا همه مشکلات بشقاب‌پرنده برطرف شده و آماده پرتاب نهایی به سوی مریخ شود.

nasa Low Density Supersonic Decelerator

 محققان ناسا در مصاحبه با خبرنگاران اعلام کردند، آخرین آزمایش پروازی «بشقاب‌پرنده» در «هاوایی» با موفقیت اجراشده است. «دن کوتا» از مهندسان مرکز تحقیقات پیشرانش جت ناسا گفت: آزمایش موفقیت‌آمیز کاوشگر، ما را یک گام به کشف راز سیاره سرخ پیش‌ خواهد برد. به گفته دانشمندان این کاوشگر تحولی بزرگ در نسل جست‌وجوگران فضایی پدید می آورد.

منبع : nasa

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*