وقتی که ماه گرفت : تصاویر اختصاصی گجت نیوز از ابر ماه گرفتگی سحرگاه ششم مهر ماه

سحرگاه امروز دوشنبه ششم مهر ماه ۱۳۹۴ ، نخستین ابر ماه گرفتگی پس از ۳۳ سال به وقوع پیوست.ما نیز برای رصد این پدیده زیبای نجومی از ساعات اولیه امروز به همراه جمعی از دوستان به منطقه ای مرتفع در حومه شهر کرمانشاه رفتیم و هرچند که لکه های ابر در آسمان همواره چهره ماه را می پوشاند ، موفق به ثبت تصاویری زیبا از این شگفتی طبیعی شدیم.

این ماه گرفتگی در منطقه ای که ما در آنجا بودیم از حوالی ساعت ۴:۵۰ دقیقه آغاز و حدود ساعت ۶:۲۵ دقیقه کامل گردید.پس از آن با طلوع خورشید ، رفته رفته امکان مشاهده ادامه این پدیده غیر ممکن شد.

ماه گرفتگی زمانی رخ می دهد که زمین با قرارگرفتن میان ماه و خورشید مانع رسیدن نور خورشید به ماه می شود. هنگامی که ماه از درون سایه زمین عبور کند، خسوف کامل خواهد بود و اگر ماه ازمیان نیم سایه زمین بگذرد خسوف به صورت نیم سایه ای دیده خواهد شد.

اما ماه گرفتگی امروز به دلیل فاصله بسیار نزدیک ماه با زمین ، در واقع یک ابر ماه گرفتگی بود و ساکنان زمین ، ۳۳ سال پیش شاهد چنین ماه گرفتگی بوده اند.در ماه گرفتگی ابرماه یا “ابَرماه گرفتگی” قرص کامل ماه به اندازه ی چشمگیری بزرگ تر و روشن تر از همیشه دیده خواهد شد.

پدیده ی “ابرماه” به طور کلی به این دلیل روی می دهد که مدار ماه به جای دایره ای، بیضی است. میانگین فاصله ی ماه تا زمین حدود ۳۸۴۶۰۰ کیلومتر است، ولی این ماهواره ی طبیعی سیاره ی ما در دورترین نقطه ی مدارش، یعنی نقطه ی اَپازم یا اوج ۴۰۵۶۰۰ کیلومتر از زمین دور می شود و در نقطه ی پیرازم یا حضیض تا ۳۶۳۷۰۰ کیلومتری زمین می آید.

ابرماه زمانی روی می دهد که ماه همزمان با رسیدن به نقطه ی حضیض، یا زمانی بسیار نزدیک به آن، به گام کامل هم برسد. در نتیجه ی این همزمانی، ماه در گام کاملش (ماهِ پُر) به گونه ای نامعمول بزرگ تر از همیشه در آسمان دیده می شود. در واقع ابرماه ها حدود ۱۴ درصد بزرگ تر و ۳۰ درصد روشن تر از ماه های کامل اوجی هستند که به نام “ریزماه” هم شناخته می شود.

ضمن تشکر از آقایان بهمن زارعی ( عکاس خبرگزاری ایرنا ، عکاس ویژه مذاکرات هسته ای در لوزان سوییس ) ، عبداله مرادی ( عکاس و مدیر تحریریه روزنامه سفیر غرب ) و چنگیز قیاسی ( خبرنگار و مدیر مجله اینترنتی گجت نیوز ) ، در ادامه تصاویر اختصاصی گجت نیوز از ابر ماه گرفتگی سحرگاه ششم مهر ماه را تماشا خواهید کرد.( تمام تصاویر توسط آقای بهمن زارعی تهیه شده است )

تهیه شده در گجت نیوز

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

17 دیدگاه

  1. محمدرسول دولتیاری

    عزیزانی که در عکس هستن عکاسان کرمانشاهی برجسته در سطح بین المللی هستن و ما کرمانشاهیان به وجودشون افتخار میکنیم.

  2. مرسی واقعا
    من رشت هستم و و هوا هم واقعا صاف و عالی بود برای دیدن ولی تا ساعت چهار صبح موندم اتفاقی نیوفتد دیگه خوابیدم

    یکی از سایتهای ایرانی زمانش رو ۲:۱۷ زده بود !

    عکساتون عالی بود ایول

  3. آقای عرفان انبار!!!!!

    مدیر گجت نیوز!!!!!!!

    بابا دمت گرم نمرت بیسته

  4. دمتون گرم ما که تو تهران هیچی ندیدیم
    ولی عکس های شما واقعا عالی بود
    مرسی

  5. آقا عرفان خوش تیپیا . دمت گرم .

  6. عالی مثل همیشه
    خسته نباشید.

  7. عالی بود ،بسیار بسیار ممنون.منم در سمنان دیدم خیلی زیبا بود.اما نتونستم عکس خوب بگیرم.عکس های شما عالیه و مشخصه که هوا ابری بوده اما با این حال خیلی خوب شده.خسته نباشید

  8. آقا دمتون گرم ، ما که تو تهران فقط دود دیدیم !