تولید خودروی هیبریدی

خیز بلند ایران خودرو و سایپا برای تولید خودروی هیبریدی

ایران خودرو و سایپا در اقدامی مشترک تحت عنوان اتحاد استراتژیک قصد دارند به تولید خودروی هیبریدی بپردازند. جزئیات این خبر را در ادامه بخوانید.

به نظر می‌رسد که ایران خودرو و سایپا قصد دارند با همکاری یکدیگر اقدام به تولید قوای محرکه هیبریدی برای خودروهای نسل جدید کنند. مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا با اعلام این خبر خاطرنشان کرده  در این هماهنگی به نحوی هدف گذاری شده که قوای محرکه هیبریدی روی محصولات مشترک ایران خودرو و سایپا مورد استفاده قرار بگیرد تا بدین ترتیب قیمت نهایی بهینه شده و کیفیت محصولات تولیدی افزایش یابد.

تولید خودروی هیبریدی، محصول مشترک ایران خودرو و سایپا

در روز چهارشنبه مورخ 4 خرداد ماه 1401 مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در آئین امضای توافق نامه استراتژیک گروه سایپا و ایران خودرو به عمر همکاری‌های استراتژیک 17 ساله خودروسازان دنیا اشاره‌ای مختصر کرد و در ادامه توضیح داد که افزایش بهره‌وری، بهینه‌سازی قیمت و ارتقای کیفیت خودروهای تولیدی اصلی‌ترین هدف خودروسازان از این اتحاد استراتژیک است.

تولید خودروی هیبریدی

به گفته محمدعلی تیموری، اتحاد بین ایران خودرو و سایپا به معنی ادغام این دو شرکت نیست و اتحاد استراتژیک در بین خودروسازان دنیا موجب بهبود قوای محرکه شده که نقطه عطف این اتحاد نیز همین است. به گفته‌ی وی هزینه تحقیقات در قوای محرکه بالاست و از طرفی بهبود و پیشرفت در آنها نیز به سختی صورت می‌گیرد، ولی در سال‌های اخیر جهش خوبی در قوای محرکه مشاهده شده که همانا ساخت خودروهای برقی است.

از طرف دیگر این همکاری نه تنها برای هیبریدی کردن قوای محرکه خودروها است، بلکه به گفته تیموری ارائه خدمات پس از فروش و امداد خودرو از دیگر نقاط مثبت این اتحاد استراتژیک است. طبق آنچه آقای تیموری گفته، در حال حاضر بیش از 80 درصد خدمات پس از فروش و امداد خودرو بین دو شرکت مشترک است و با این اتحاد استراتژیک می‌توان آن 20 درصد دیگر را هم پوشش داد تا بدین ترتیب مشتریان دسترسی آسان‌تری به خدمات داشته باشند.

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در ادامه تأکید کرد یکی دیگر از نقاط و وجوه مشترک بین خودروسازان دنیا در اتحاد استراتژیک، تحقیق و توسعه در قوای محرکه و طراحی خودرو است و چون خودروسازان دنیا باید سرمایه‌گذاری زیادی در این بخش خصوصا در آزمایشگاه و دستگاه تست داشته باشند، یک مرکز مشترک دایر می‌کنند که موجب بهبود در طراحی، بهینه‌سازی قیمت و ارتقای کیفیت می‌شود.

تولید خودروی هیبریدی

به عقیده محمدعلی تیموری یکی دیگر از شاخص‌های اتحاد استراتژیک سایپا و ایران خودرو می‌تواند راه‌اندازی خطوط تولید جدید باشد. ایشان می‌گوید:

تجمیع ساخت خطوط تولید در بین شرکت‌های خودروساز دنیا موجب افزایش بهره‌وری شده است. آزمایشگاه‌ها در دنیا به صورت مرکزی اداره می‌شوند و حتی خودروسازانی که در تیراژ ۱۰ میلیون خودرو تولید می‌کنند آزمایشگاه مرکزی دارند تا خدمات لازم را دریافت کنند، اما در ایران هر خودروسازی با سرمایه‌گذاری جداگانه به دنبال ساخت آزمایشگاه اختصاصی است.

تیموری در ادامه توضیح می‌دهد که در حال حاضر 8 تا 10 درصد قیمت تمام شده خودرو در حوزه لجستیک و حمل و نقل صرف می‌شود که بهینه سازی این قسمت می‌تواند ارزش افزوده بالایی برای مشتریان داشته باشد و اتحاد استراتژیک در این حوزه‌ها می‌تواند منشأ برکات زیادی برای خودروسازان و مشتریان باشد. وی در ادامه گفت:

تمامی خودروسازانی که اتحاد استراتژیک بین آنها اتفاق افتاده یک محصول اقتصادی مشارکتی تولید کرده و سهم بالایی از بازار را به خود اختصاص داده و آن را با برندهای خود وارد بازار می‌کنند. در طول ۱۷ سالی که خودروسازان در دنیا به این سمت رفتند، این مهم را محقق کردند و از دستاوردهای آن بهره‌مند شدند.

تولید خودروی هیبریدی

مدیرعامل سایپا در ادامه خاطرنشان ساخته در طول چهار ماهی که اتحاد استراتژیک توسط مدیریت جدید دو خودروساز بزرگ ایجاد شده است، جلسات مستمری در این حوزه تشکیل و آخرین اقدامات صورت گرفته برگزاری جلسات مشترک در حوزه زنجیره تأمین قطعه سازی بوده است. تیموری در پایان افزود:

اصلاح فرآیند ساختارها در دوره جدید مدیریتی وزارت صمت در حوزه خودروسازی موجب وقوع اتفاقات خوبی شده است و سیاست‌گذاری در صنعت خودرو با درایت معاونت حمل و نقل وزارتخانه صورت می‌گیرد که منشا تحولات بزرگ در حوزه خودروسازی کشور است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*