امن ترین و بهترین خودروهای ایرانی

امن ترین و بهترین خودروهای ایرانی در سال 1401 را بشناسید

در این مطلب قصد داریم امن ترین و بهترین خودروهای ایرانی در سال 1401 را معرفی کنیم و برخی از مشخصات فنی و امکانات رفاهی آنها را شرح دهیم.

در بازار فعلی خودرو رکود بیداد می‌کند و نه خریداری برای خودروهای داخلی پیدا می‌شود و نه فروش خاصی صورت می‌گیرد. تا همین چند روز پیش هم قیمت خودروها روند کاهشی به خود گرفته بود و کار به جایی رسید که برخی از خودروهای ملی از قبیل سمند ال ایکس تا 40 میلیون تومان نیز ریزش قیمت را تجربه کردند.

اگر در سال 1401 قصد دارید یک خودروی ملی بخرید و نمی‌دانید که بهترین ماشین وطنی کدام است بهتر است این مقاله را از دست ندهید. همان‌طور که احتمالا می‌دانید صنعت خودرو از سال 1340 به بعد آغاز به کار کرده و تقریبا می‌توان گفت در اوایل سال 2001 بود که این صنعت در ایران ما با 13 شرکت خودروسازی دولتی و خصوصی جایی برای خود دست و پا کرده است.

امن ترین و بهترین خودروهای ایرانی در سال جاری

دو شرکت معتبر و جاافتاده بازار ایران یعنی ایران خودرو و سایپا در تاریخ خودروسازی ایران بیشترین سهم تولید را از آن خود کرده‌اند و در کارنامه آنها فعالیت‌های درخشان و مفیدی را می‌توان مشاهده کرد. البته هم اکنون این دو شرکت به نوعی از انحصارگران بازار خودرو محسوب می‌شوند، ولی در میان تمامی محصولات خودروسازان کدام یک بهتر از سایرین است؟

در این مطلب قصد داریم امن ترین و بهترین خودروهای ایرانی در سال 1401 را بشناسیم و به شما مخاطبان گرامی معرفی کنیم. در گذشته پس از نفت، صنعت خودروسازی بزرگترین صنعت ایران به شمار می‌رفت و در کنار سایر صنایع از جمله نساجی قرار داشت. حتی در زمانی ایران جزو یکی از کشورهای برتر تولید خودرو در جهان به حساب می‌آمد.

متاسفانه بعد از این که صنعت نساجی در ایران از رونق افتاد و به تدریج نابود شد، برخی از عوامل همچون عدم نوسازی ماشین آلات، تحریم‌ها، فقدان سیاست و مدیریت مناسب، افزایش قیمت ارز و کاهش قدرت خرید مردم همگی دست به دست هم دادند تا صنعت خودروسازی ایران روز به روز نزول کند و حتی کیفیت محصولات وطنی به شدیدترین وجه ممکن کاهش یابد.

در سال‌های اخیر تحریم‌های زیادی متوجه صنعت خودروسازی ما شده و همین امر باعث شده تا خودروسازان زیادی در کشورمان به سمت مونتاژ خودروهای چینی بروند. مصیبت اصلی آنجاست که اکثر مونتاژهای ایران از سمت کشور چین است و آنها سعی می‌کنند با تغییر و فیس لیفتی ساده در ظاهر و اضافه کردن برخی آپشن‌ها بازار خوبی در ایران به دست آورند.

همان‌طور که می‌دانید خرید یک خودروی خوب و باکیفیت که از خصیصه امنیت نیز برخوردار باشد در بازار داخلی ما امری دشوار و پر از چالش است. البته نکته جالب اینجاست که اغلب خودروهای داخلی به لحاظ کیفیتی که دارند در یک سطح قرار می‌گیرند و برتری خاصی میان آنها دیده نمی‌شود.

1. شاهین / سایپا

سایپا شاهین

یکی از خودروهای جدید شرکت سایپا، شاهین است که در آن اوایل قرار بود با نام رهام وارد بازار شود، اما به علت یک‌سری از مسائل زیست محیطی که در کشور وجود دارد نام آن به شاهین تغییر یافت. ظاهر این خودرو در مقایسه با سایر محصولات سایپا مدرن‌تر و جذاب‌تر بوده و مجهز به یک پیشرانه 4 سیلندر 8 سوپاپه توربوشارژ است.

حجم موتور سایپا شاهین 1.5 لیتری است و نیروی محرکه را توسط گیربکس 5 سرعته دستی به محور جلو منتقل می‌کند. با این اوصاف شاهین توانسته در دل مشتریان جای بگیرد و یکی از بهترین و جدیدترین خودروهای سال جاری شود. پیشرانه این خودرو می‌تواند قدرت 110 اسب بخار و گشتاور 178 نیوتن‌متر را تولید کند.

البته این خودرو رقیبی به نام تارا دارد و شواهد حاکی از آن است که شتاب شاهین سایپا در رقابت با تارا اندکی کندتر است، اما نقطه قوت این خودرو در برابر تارا و سایر محصولات داخلی، طراحی منحصر به فرد و فضای کافی آن است. لازم به ذکر است که این خودرو در حال حاضر با قیمت 380 میلیون تومانی در دسترس علاقه‌مندان است.

از جمله امکانات این خودروی جدید می‌توان به ترمزهای 4 چرخ دیسکی مجهز به ABS و EBD، نمایشگر 7 اینچی مرکزی مجهز به رهیاب ماهواره‌ای و دوربین پارک، سنسورهای دنده عقب، سانروف برقی، دی لایت و اتولایت، چراغ مشایعت، تهویه مطبوع اتوماتیک (تک کاناله)، فرمان برقی مجهز به کلیدهای کنترل صوتی، آینه‌های جانبی برقی مجهز به سیستم تاشوی برقی، نشانگر وضعیت دنده‌ها، سیستم ضد سرقت یا ایموبیلایزر، حسگر فشار باد تایرها، هشداردهنده صوتی و تصویری برای بستن کمربند ایمنی و صندلی عقب مجهز به ایزوفیکس اشاره کرد.

2. رانا پلاس / ایران خودرو

رانا پلاس

یکی دیگر از بهترین خودروهایی که می‌توانید در سال 1401 خریداری کنید، رانا پلاس از شرکت ایران خودرو است. این خودرو نیز از دیگر محصولات محبوب در میان مردم است و با کلاس بدنه سدان و موتور TU5P می‌تواند حداکثر قدرت 105 اسب بخار و گشتاور 142 نیوتن‌متر را تولید کند.

گفتنی است که صفر تا صد و شتاب این خودرو از تارا کمتر و از سایپا شاهین بیشتر است و چیزی در حدود 11.2 ثانیه خواهد بود. رانا پلاس سقف شیشه‌ای دارای موتور 4 سیلندر و 16 سوپاپ است و مجموع نیروی محرکه را از طریق یک گیربکس 5 سرعته دستی به محور این خودرو انتقال می‌دهد.

قیمت این خودرو در شرایط کنونی چیزی در حدود 228 میلیون تومان است و البته ایران خودرو قول داده که در خرداد ماه سال جاری نسخه نیمه اتوماتیک رانا پلاس را با افزایش قیمت عرضه کند. برخی از امکانات این خودروی سدان اقتصادی در ادامه خواهد آمد:

دو کیسه هوای جلو، ترمز EBD، ABS و EBA، ترمز دیسکی جلو، ترمز کاسه‌ای عقب، چراغ روشنایی روز، آینه‌های جانبی جدید راهنمادار، صفحه جلو آمپر جدید، کامپیوتر سفری، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان، تهویه دستی، تزئینات طرح فیبر کربن و سنسور پارک عقب.

3. دنا پلاس / ایران خودرو

دنا پلاس

اولین خودرویی که در ایران و تحت نظر شرکت‌های ایرانی با گیربکس 6 سرعته تولید و روانه بازارها شده، دنا پلاس است. این خودرو دارای ظاهری اسپرت است که جوانان را ترغیب به خرید آن می‌کند. تفاوت این خودرو با نسخه معمولی دنا در خط شانه‌ای است که حالا تیز و جذاب شده و همین باعث می‌شود که دنا پلاس از سمند نیز متمایز باشد.

فضای درون کابین این خودروی سدان، مناسب برای خانواده است و همچنین صندوق عقب آن فضای کافی برای سفر دارد. لازم به ذکر است که با پیشرانه این خودرو می‌توان به حداکثر قدرت 150 اسب بخار و گشتاور 215 نیوتن‌متر رسید. از دیگر مولفه‌هایی که باعث می‌شود دنا پلاس برای جوان‌ترها مناسب باشد، شتاب عالی آن است.

دنا پلاس می‌تواند در عرض 10 ثانیه از صفر مطلق به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسد و از این جهت خودروی مناسبی برای جوانان محسوب می‌شود. با این خودرو می‌توانید سطح بالایی از ترشح آدرنالین را در خون خود احساس کنید. متاسفانه ایران خودرو در اقدامی عجیب سانروف را از روی آپشن‌های این خودرو برداشته است.

از طرفی گفته می‌شود که قیمت این خودرو با احتساب امکانات رفاهی و آپشن‌هایی که دارد همچنان بالاست؛ قیمت آن در اردیبهشت 1401 چیزی حدود 345 میلیون تومان بوده است. البته نسخه اتومات دنا پلاس با اندکی افزایش قیمت 398 میلیون تومان است. برخی از امکانات این خودرو عبارتند از:

ترمز ضد قفل ABS و EBD، ترمز جلو دیسکی خنک شونده، ترمز عقب دیسکی، وجود 4 کیسه هوا (راننده-سرنشین جلو و جانبی)، وجود مانیتور مولتی مدیا تصویری لمسی با رهیاب، فرمان هیدرولیک مجهز به کروز کنترل، امکان تنظیم اتوماتیک کانال تهویه برای سرنشینان عقب، آینه‌های جانبی برقی راهنمادار و تاشونده اتوماتیک، سیستم ضد سرقت یا ایموبیلایزر، سیستم هشداردهنده هوشمند مرکزی ورود غیر مجاز، هشداردهنده موانع عقب، سیستم عیب یابی هوشمند، قفل مرکزی با ریموت کنترل رادیویی، ستون فرمان تلسکوپی (جمع شونده)، سیستم روشنایی موقت در محیط‌های تاریک، نمایشگر دمای محیط، دسترسی به صندوق عقب از داخل.

4. تارا اتوماتیک / ایران خودرو

تارا

خودروی بعدی که در این لیست قرار می‌گیرد، تارا اتوماتیک از محصولات ایران خودرو است. اگرچه این طراحی ظاهری چندان مطلوبی ندارد و ضعف‌هایی در آن دیده می‌شود، ولی از امکانات رفاهی گسترده و آپشن‌های قابل قبولی برخوردار است. بد نیست بدانید که نام دیگر این خودرو K132 است و روی پلتفرم IKP1 سوار شده است. (بازطراحی شده بر اساس پلتفرم پژو سیتروئن)

آن‌طور که مدیران ایران خودرو بیان کرده‌اند، تارا اتوماتیک در واقع همان پژو 301 است با تغییراتی اندک و به عبارت دیگر فیس لیفت این خودروی فرانسوی محبوب محسوب می‌شود. در ادامه امکانات رفاهی و آپشن‌های این خودرو خواهد آمد:

استاندارد حفاظت از عابر پیاده، سیستم کمکی حرکت در سربالایی (HSA)، استفاده از ورق‌های دو فازی (Dual Phase) با استحکام بالا، کنترل پایداری الکترونیکی و سیستم کنترل کشش ESC. این سیستم با دریافت اطلاعات از سیستم ABS باعث فرمان پذیری راحت خودرو در سر پیچ‌ها شده و همچنین از لغزش چرخ‌ها در مسیرهای لغزنده (برفی و یخ زده) جلوگیری می‌‌کند.

سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترم (EBD) مکمل ترمز ضد قفل ای بی اس است و در هنگام ترمز با تقسیم نیرو جلوی انحراف اتومبیل را می‌گیرد و وزن اتومبیل را متعادل می‌کند. دستیار ترمز اضطراری (EBA) و نشانگر اخطار کاهش فشار باد تایر (TPMS) هم از دیگر امکانات ایمنی تارا اتومات هستند. این خودرو با توجه به امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی که دارد یکی از امن ترین خودروهای تولید داخل است.

5. اطلس / سایپا

سایپا اطلس

یکی از محصولات جدید گروه خودروسازی سایپا اطلس است که آن را در زمره بهترین خودروهای ملی سال 1401 دانسته‌اند. عده‌ای معتقدند که این خودرو دارای باطنی قدیمی است، ولی ظاهر آن جدیدتر از قبل شده است. اطلس در دو نسخه اطلس اس و اطلس جی رونمایی شده است.

این خودروی تازه‌وارد مجهز به یک پیشرانه 1497 سی سی تنفس طبیعی است و همچنین 4 سیلندر و 8 سوپاپ دارد. پیشرانه اطلس همان M15GSI است که پیش‌تر روی خودروهایی نظیر کوییک، تیبا و ساینا دیده بودیم؛ البته پیشرانه اطلس نسخه ارتقا یافته این موتور است.

اطلس دنده اتوماتیک قیمتی حدود 270 الی 280 میلیون تومان دارد و میزان مصرف سوخت این خودرو نسبت به کوییک حدود 7 تا 8 درصد کاهش یافته است. این امر باعث می‌شود تا میزان تولید آلاینده این خودرو کمتر باشد و از آن بتوان به عنوان خودرویی دوستدار محیط زیست یاد کرد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*