هزینه نگهداری

کدام خودروها در ایران کم ترین هزینه نگهداری دارند

مسئله مهمی که در انتخاب و خرید خودرو وجود دارد، هزینه نگهداری خودرو و استهلاک آن است. در این مطلب با کم هزینه ترین خودروها آشنا می‌شویم.

صنعت خودروسازی کشور ما رو به افول است و خودروسازان داخلی و دولتی اقدامی در جهت بهبود و ارتقای این صنعت نمی‌کنند و تولیدات ملی نیز شایسته نام خودرو نیستند. البته در این میان خودروسازان خصوصی هستند که بتوانند شرایط را با مونتاژ برخی از خودروهای چینی تغییر دهند و اندکی از حجم بی‌کیفیتی محصولات بازار داخلی بکاهند.

هزینه نگهداری خودرو تا چه اندازه مهم است؟

همان‌طور که گفتیم امروزه اغلب خودروهای داخلی موجود در بازار کیفیت مطلوبی ندارند، ولی به هر حال با همه مشکلاتی که برای آنها متصور است باید دانست که خرید یک خودرو با استهلاک پایین و هزینه‌های نگهداری کمتر، از ضروریاتی است که باید بدان توجه داشت. این موضوع در شهرهای بزرگ بیشتر نمود پیدا می‌کند، زیرا هزینه‌های زندگی در این مناطق بیشتر از شهرستان‌های کوچک است.

می‌دانیم نزدیک به چهار سال است که درهای بازار داخلی ما به روی محصولات خارجی بسته شده و واردات خودرو به رویا پیوسته است. به علت تحریم‌هایی که کشورهای غربی و اروپایی علیه ما تحمیل کرده‌اند و همچنین ممنوعیت داخلی، نمی‌توانیم خودروهای با کیفیت وارد کشور کنیم و نهایت کاری که امروزه می‌توانیم انجام دهیم، خرید قطعات از کشور چین و مونتاژ آنها در داخل است.

هزینه نگهداری خودرو

از طرف دیگر حتی قیمت همین خودروهای چینی مونتاژی نیز بالا است و عمدتا قشر وسیعی از ایرانیان نمی‌توانند اقدام به خرید آنها کنند و گزینه نهایی خرید همین خودروهای داخلی است. طی سال‌های اخیر قیمت قطعات یدکی به قدری افزایش یافته که مسئله انتخاب خودروی کم استهلاک مهم و حیاتی شده است.

بنابراین امروزه باید دید علاوه بر مشخصات فنی و امکاناتی که شرکت تولیدکننده خودرو ارائه می‌دهد، قیمت لوازم یدکی و هزینه‌های نگهداری آن چقدر است. ممکن است فکر کنید که با خرید یک خودروی صفر کیلومتر همه چیز تمام می‌شود و دیگر نه هزینه لوازم یدکی دارید و نه هزینه‌های جانبی دیگر؛ ولی سخت در اشتباه هستید، چرا که خودروهای تولید داخل به قدری بی‌کیفیت هستند که ممکن است در همان کارخانه دچار مشکل شوند.

هم اکنون اغلب کسانی که قصد خرید خودروی داخلی دارند سعی می‌کنند به سمت خرید گزینه‌ای بروند که هم استهلاک کمتری دارد و هم قیمت مناسب‌تر و هزینه های نگهداری کمتر. خوشبختانه برخی از خودروها چون طرفداران بیشتری دارند، در نتیجه لوازم یدکی آنها بیشتر در دسترس عموم است و ارزان‌تر نیز خواهند بود. در این مقاله به معرفی کم استهلاک ترین خودروهای داخلی می‌پردازیم.

قبل از خرید خودرو چه ویژگی‌های مهمی را رعایت کنیم؟

برخی از افراد فکر می‌کنند منظور از خودروی کم استهلاک خودرویی است که مصرف سوخت پایینی دارد؛ در صورتی که این مسئله فقط یکی از فاکتورهای آن به شمار می‌رود. مهمترین موردی که باید در خرید خودرو مد نظر قرار دهید، مسئله هزینه نگهداری یا همان سرویس ماشین است.

هر خودرویی بدون استثنا در بازه‌های زمانی مختلف یا بر اساس میزان کارکرد نیاز به سرویس دارد و باید توسط یک تعمیرکار متخصص مورد بررسی قرار بگیرد تا در صورت بروز مشکل، بتواند آنها را رفع کند. از آنجایی که بحث سرویس نگهداری خودرو بسیار مهم است و شاید برخی از افراد انواع آن را ندانند، در این قسمت به معرفی مختصر آنها می‌پردازیم.

هزینه نگهداری خودرو

  • روغن موتور: از جمله رایج‌ترین هزینه‌هایی که یک خودرو دارد، تعویض روغن موتور آن است. باید توجه داشته باشید که تعویض روغن موتور در همه خودروها هزینه مشخصی ندارد و از یک خودرو به خودروی دیگر فرق می‌کند. همچنین باید بدانید که برای تعویض این روغن باید ببینید از چه نوع برندی استفاده کرده‌اید و این که مدل خودروی شما چیست.
  • لنت ترمز: از دیگر کالاهای مصرفی خودرو لنت ترمز است که نیاز به تعریف ندارد. در صورتی که جنس بی‌کیفیت خریداری کنید یا این که رانندگی غیر عادی داشته باشید، شک نکنید که خیلی زود مجبور می‌شوید آن را عوض کنید.
  • تسمه تایم: این وسیله زمان کار کردن برخی از اجزای مهم خودرو را هماهنگ می‌کند. در واقع وظیفه تسمه تایم این است که به اجزای مختلف خودرو بگوید در چه زمانی کار کنند. بنابراین خیلی مهم است که این وسیله سالم بماند. طبق آنچه گفته شده، باید هر 60 هزار کیلومتر اقدام به تعویض تسمه تایم کنید.
  • شمع: شاید باورتان نشود اما شمع باعث می‌شود تا عملکرد موتور به شدت تغییر کند، زیرا درون سیلندر قرار دارد. شمع‌ها نیز لازم است که به طور مرتب و زود به زود عوض شوند.
  • تعویض کلاچ: باید توجه داشته باشید که تعویض برخی از قطعات خودرو رابطه مستقیمی با نوع رانندگی شما دارد. در واقع در صورتی که رانندگی بدی داشته باشید خودروی شما دیر یا زود دچار فرسایش می‌شود و استهلاک آن بالا می‌رود. هزینه تعویض صفحه کلاچ در خودروهای مختلف، متفاوت خواهد بود.
  • کمک فنر: اگر به صورت مداوم در جاده‌های ناهموار و دارای دست‌انداز یا چاله فراوان در حرکت باشید، باید بدانید که به زودی سیستم کمک فنر خودرو شما دچار اشکال خواهد شد. بنابراین در صورتی که کمک فنر آسیب جدی ببیند باید آن را تعمیر کنید و این یکی از هزینه‌های ثابت خودرو است.

البته این‌ها تمام هزینه‌های یک خودرو نبود و موارد دیگری را نیز می‌توان به این فهرست افزود. گفتنی است که مهم‌ترین موارد همین‌هایی بودند که به آنها اشاره شد و حالا زمان آن فرا رسیده تا به معرفی کم استهلاک ترین ماشین‌های ایرانی بپردازیم.

خودروهایی پرفروش با هزینه نگهداری کم

پیش‌تر اشاره کردیم که امروزه در بازار خودروی ما قشر متوسط جامعه به سمت خرید خودروهایی می‌روند که هم هزینه سوخت کمتری داشته باشند و هم هزینه های نگهداری آنها پایین‌تر باشد. از طرفی باید لوازم یدکی یک خودرو در کشور و شهر مورد نظر مشتری موجود باشد و این دسترسی‌پذیری مهم‌تر از هر چیزی است.

حال بیایید با یکدیگر خودروهایی را بررسی کنیم که هم اقتصادی و مقرون به صرفه هستند و هم هزینه سوخت پایین‌تری دارند و مخارج آنها نسبت به سایر خودروها کمتر است. با ما همراه باشید.

1. پژو 2008

پژو 2008

یکی از کراس اوورهای محبوب و جذاب بازار که می‌تواند دل هر مشتری را ببرد، پژو 2008 است. این خودری زیبا خوشبختانه دارای پیشرانه‌ای قدرتمند و چابک است و در سال 2013 وارد بازارهای جهانی شد. البته گفتنی است که پژو 2008 موجود در بازار فعلی ما مربوط به نسخه فیس لیفت این خودرو در سال 2016 است.

خوشبختانه کیفیت ساخت این فیس لیفت بسیار بالاتر از نسخه اولیه است. همان‌طور که می‌دانیم، پژو 2008 مدل 2016 هم مشخصات فنی جذاب و خوبی دارد و هم کیفیت ساخت آن مناسب ارزیابی می‌شود و از با دوام‌ترین و مستحکم‌ترین محصولات تولید داخل محسوب می‌شود.

2. پژو 206

پژو 206

کمتر کسی است که نداند یکی از محبوب‌ترین و شاید پرطرفدارترین خودروهای ایرانی، پژو 206 است. این محصول به شدت کم استهلاک است و مونتاژ آن نیز کیفیت مطلوبی دارد. نزدیک به 20 سال است که ایران خودرو به تولید پژو 206 می‌پردازد، ولی هنوز هم که هنوز است یکی از خودروهای مقرون به صرفه و عالی تولید داخل محسوب می‌شود.

یکی از محبوب‌ترین تیپ‌های این خودرو، تیپ 2 است که مجهز به یک پیشرانه 1.3 لیتری TU3 شده و قادر است حداکثر قدرت 75 اسب بخار را تولید کند. این خودروی جذاب در هر صد کیلومتر رانندگی به طور ترکیبی 7 لیتر سوخت مصرف می‌کند که عدد قابل قبولی محسوب می‌شود.

3. تندر 90

تندر 90

خودروی دیگری که استهلاک کمی دارد و بسیار دوام دارد، تندر 90 است. این محصول که حاصل همکاری شرکت رنو و ایران خودرو است، مجهز به یک پیشرانه 1.5 لیتری شده و می‌تواند حداکثر قدرت 110 اسب بخار را تولید کند. همچنین قوای محرکه این خودرو از طریق دو گیربکس دستی و اتوماتیک به محور جلو منتقل می‌شود.

بنابراین ال نود نیز خودروی کم استهلاکی است که هزینه‌های نگهداری آن بسیار پایین بوده و در هر 100 کیلومتر حدود 8 لیتر سوخت مصرف می‌کند.

4. مزدا 3 جدید

مزدا 3 جدید

در بین خودروهای مونتاژی داخلی و در میان سدان‌های کشور، یکی از با کیفیت‌ترین آنها مزدا 3 جدید است که عملکرد و کارکرد بی‌نظیری داشته و دارد. این خودرو در دو نسل وارد ایران شده که نسل دوم آن مجهز به یک پیشرانه 2 لیتری است و می‌تواند حداکثر قدرت 147 اسب بخار را تولید کند.

این خودرو یکی از ایمن‌ترین محصولاتی است که این روزها می‌توان یافت. استهلاک این خودرو طبیعتا پایین است و از سخت‌جان‌ترین محصولاتی است که در بازار داخلی حضور دارند.

آن دسته از خودروهای خارجی که در ایران حضور دارند و کم استهلاک به شمار می‌روند، عمدتا به صورت مونتاژی در کارخانه‌های ایرانی تولید می‌شوند. رویه این‌گونه است که وقتی یک خودرو در کشوری مورد اقبال عامه مواجه می‌شود و فروش زیادی می‌کند، خودروسازان داخلی نیز تلاش می‌کنند تا آن را به صورت مونتاژ در داخل کشور تولید کنند.

5. ام وی ام ایکس 22

ام وی ام ایکس 22

یکی از خودروهای چینی مونتاژی در بازار خودروی ما، ام وی ام ایکس 22 است که کراس اووری جذاب برای ما ایرانی‌ها به شمار می‌رود. این خودرو مجهز به یک پیشرانه 1.5 لیتری شده و دارای مصرف سوخت پایینی است. MVM X22 اقتصادی و مقرون‌به‌صرفه‌ترین خودروی مونتاژی در ایران محسوب می‌شود.

خوشبختانه مدیران خودرو هنگام مونتاژ ام وی ام X22 آن را در دو نسخه گیربکس دستی و اتوماتیک عرضه کرده و هر دوی این نمونه‌ها با کیفیت خوبی مونتاژ شده‌اند. اگر بتوانید با این خودرو خوب تا کنید و رانندگی اصولی و درستی داشته باشید، به احتمال زیاد قادر خواهید بود تا 60 هزار کیلومتر را بدون اندکی دردسر طی کنید.

6. جک جی 5

جک جی 5

علاوه بر کراس اوورهای چینی جذاب، خودروهای سدان نیز طرفداران زیادی دارند. یکی از این سدان‌های خوش ظاهر، جک جی 5 است که هم نسخه دستی آن و هم نسخه اتوماتیکش موجود است. لازم به ذکر است که Jac J5 دارای تیپ‌های مختلفی است و در یکی از آنها موتور 1.5 لیتری و در دیگری موتور 1.8 لیتری به کار رفته است.

کیفیت و نحوه ساخت این دو پیشرانه تقریبا شباهت‌های زیادی به یکدیگر دارند، ولی از برخی جهات پیشرانه 1.8 لیتری دارای کیفیت بهتری است. این خودروی کم استهلاک هزینه های نگهداری پایینی دارد و به راحتی می‌توانید با آن تا 80 هزار کیلومتر برانید و از سواری و تجربه رانندگی خوب آن لذت ببرید.

7. لیفان 820

لیفان 820

سدان‌ها نیز از قدیم جزو خودروهای پرطرفدار بازار بوده‌اند و حتی پس از روی کار آمدن کراس اوورهای چینی باز هم بازار خود را از دست ندادند و همچنان مورد پسند مشتریان هستند. یکی از سدان‌های قدرتمند چینی، لیفان 820 است. این خودرو در قسمت پیشرانه خود از روی موتور تویوتا کمری نسل ششم تقلید کرده است.

خوشبختانه کپی کاری لیفان از روی نسل ششم تویوتا کمری به قدری خوب از آب درآمده که لیفان 820 را از این نظر جزو قدرتمندترین خودروهای سدان قرار داده است. البته یکی از ایرادهای این خودرو، قیمت گران قطعات آن است، ولی این موضوع به این دلیل خواهد بود که لیفان 820 خودرویی با کیفیت عالی است. اگر به صورت اصولی و درست رانندگی کنید این نوید را به شما می‌دهیم که بتوانید تا 100 هزار کیلومتر کارکرد و بدون هیچ ایرادی به راندن ادامه دهید.

8. جک اس 5

جک اس 5

خودروهای تیگو در بازار داخلی غوغا به پا کرده‌اند و به علت داشتن قیمت اقتصادی و مقرون به صرفه مورد پسند مشتریان بسیاری قرار می‌گیرند. رقیب تیگو 7 را می‌توان جک S5 دانست. این خودروی کراس اوور از روی نسل دوم خودروی هیوندای توسان تقلید شده است.

به طور کلی می‌توان این طور گفت که جک اس 5 اگرچه یک سر و گردن از رقیب خود پایین‌تر است، اما اگر بتوانید با آن درست رفتار کنید و رانندگی ایمنی داشته باشید، قادر خواهید بود تا مدت زیادی از آن بهره‌مند شوید؛ به شرطی که بتوانید از قطعات و سیالات درون آن به خوبی محافظت کنید.

9. چری تیگو 7

تیگو 7

همزمان با ممنوعیت واردات خودرو در ایران مدیران خودرو تصمیم گرفت خودروی کراس اوور جدید خود با نام تیگو 7 را روانه بازار کند. تیگو 7 یک کراس اوور جمع‌وجور است که مجهز به یک پیشرانه 1.5 لیتری توربوشارژ شده و می‌تواند حداکثر قدرت 147 اسب بخار را تولید کند.

شکی نیست که یکی از خودروهای با کیفیت چینی که می‌توان روی آن حساب بیشتری باز کرد، تیگو 7 خواهد بود. خوشبختانه مونتاژ این خودرو زیر نظر مدیران خودرو و به صورت کاملا استاندارد صورت گرفته است. در مجموع تیگو 7 به علت محبوبیت زیاد بین ایرانی‌ها، خودروی کم خرجی تلقی می‌شود.

10. ام وی ام 110

ام وی ام 110

هزینه نگهداری خودرو

از شکل و شمایل این خودرو بر می‌آید که خودروی ایمنی نباشد و در واقعیت نیز همین طور خواهد بود. یکی از مزایای MVM 110 مصرف سوخت پایین آن است و از این نظر خودروی کم خرجی به شمار می‌رود. موتور این خودرو سه سیلندر و حجم آن 0.8 لیتری است و می‌تواند حداکثر قدرت 52 اسب بخار را تولید کند. مصرف بنزین ام وی ام 110 در هر 100 کیلومتر تنها 7.5 لیتر است و مدل چهار سیلندر آن نیز در همین حدود مصرف سوخت دارد.

خودروهای داخلی با کمترین هزینه نگهداری

در قسمت قبل دانستیم که خودروهای خارجی مونتاژ داخل، کیفیت بسیار عالی دارند و در این قسمت نیز با باکیفیت‌ترین خودروهای چینی بازار ایران آشنا شدیم. دریافتیم که در میان محصولات بنجل چینی، خودروهای خوب هم پیدا می‌شوند که استهلاک و هزینه‌های نگهداری پایینی داشته باشند. خوشبختانه محصولات چینی به علت مونتاژ در داخل دارای قطعات یدکی در دسترس‌تری هستند و به راحتی می‌توانید با قیمتی مناسب آنها را خریداری کنید.

11. ساینا دنده ای

ساینا

هزینه نگهداری خودرو

گروه خودروسازی سایپا پس از عرضه تیبا تصمیم گرفت فیس لیفتی از این خودرو را وارد بازار کند و پس از راه‌اندازی خط تولید این خودرو، نام ساینا را روی آن گذاشت و این محصول تبدیل به یک خودروی مستقل شد که می‌تواند گزینه خوبی برای خرید باشد. البته پیشرانه ساینا عملا تفاوتی با پیشرانه تیبا ندارد. مصرف سوخت این خودرو در هر 100 کیلومتر تنها 7.2 لیتر است و خودرویی اقتصادی محسوب می‌شود.

12. تیبا صندوقدار

تیبا

در مورد قبلی اشاره‌ای کوتاه به خودروی تیبا کردیم و گفتیم که فیس لیفت این خودرو با نام ساینا عرضه شده و بعدا تبدیل به یک محصول مستقل دیگر شده است. تیبا محصول پرفروشی برای گروه خودروسازی سایپا به شمار می‌آید و مجهز به یک پیشرانه 1.5 لیتری است که می‌تواند حداکثر قدرت 86 اسب بخار را تولید کند و در هر 100 کیلومتر حدود 7.3 لیتر بنزین مصرف خواهد کرد.

13. پراید

پراید

اگر نگاهی به خیابان‌ها بیندازید، بی‌شک بیشترین خودرویی که مشاهده خواهید کرد، پراید خواهد بود. این خودروی ارزان قیمت یکی از کم هزینه ترین محصولات گروه خودروسازی سایپا است و مجهز به پیشرانه‌ای 1.3 لیتری خواهد بود که می‌تواند حداکثر قدرت 69 اسب بخار را تولید کند.

مصرف سوخت پراید در هر 100 کیلومتر تنها 6.7 لیتر خواهد بود و از این جهت یک خودروی مقرون به صرفه و اقتصادی با هزینه نگهدای کم به حساب می‌آید. البته اگر حجم موتور را در نظر بگیریم آن وقت است که مصرف این خودرو از سمند ال ایکس نیز بیشتر خواهد شد.

14. سمند ال ایکس

سمند ال ایکس

در سال 1383 بود که شرکت ایران خودرو تصمیم گرفت برای ارتقای مدل معمولی سمند و به منظور مجهز کردن آن به پیشرانه‌ای جدید، سمند ال ایکس را تولید کند. این خودرو مجهز به یک پیشرانه 1.6 لیتری از نوع EF7 شده و می‌تواند حداکثر قدرت 114 اسب بخار را تولید کند.

نیروی تولیدی پیشرانه این خودرو از طریق یک گیربکس پنج سرعته دستی به محور جلو منتقل می‌شود. سمند LX به طور عادی در هر 100 کیلومتر کارکرد حدود 7.5 لیتر بنزین مصرف می‌کند. خوشبختانه سمند ال ایکس بر خلاف سمندهای دیگر مصرف سوخت پایین‌تری دارد و خودرویی کم‌خرج‌تر با هزینه نگهداری کمتر به حساب می‌آید.

سخن پایانی درباره هزینه نگهداری خودرو

همان‌طور که مشاهده کردید، در بازار داخلی ما خودروهای زیادی وجود دارند که کم استهلاک و کم خرج هستند و در این بین نمونه‌های خارجی و ایرانی بسیاری دیده می‌شوند؛ اما کم استهلاکی همواره به معنای کم خرج بودن نیست. آنچه برای کم خرج شدن ماشین بیشتر از همه اهمیت دارد شیوه مراقبت از آن است.

اگر مالک خودرویی هستید که میزان استهلاک بالایی دارد باید بدانید که استفاده اصولی و درست شما می‌تواند میزان استهلاک را تا حد چشمگیری کاهش دهد. بنابراین باید خودرویی را انتخاب کنید که هم استهلاک پایینی دارد و هم کم خرج محسوب می‌شود و در کنار آن نحوه مراقبت از آن را نیز بدانید.