عبور جمجمه ای غول آسا از کنار زمین !

سیارک ۲۰۱۵ TB145 در شب هالووین (۳۱ اکتبر ، نهم آبان )، ساعت ۱۷:۰۰ به وقت جهانی، به گونه ای بی خطر و با فاصله ی ۴۸۰ هزار کیلومتری، برابر با ۱.۳ فاصله ی ماه از کنار سیاره ی ما گذشت.این سنگ آسمانی شباهت هراس آوری با یک جمجمه غول آسا دارد !

این پویانمایی (GIF) با بهره از داده های راداری درست شده که توسط رادیوتلسکوپ ۳۰۵ متری آرسیبو در پورتوریکو گرد آمده. شش تصویر راداری که برای ساختن این پویانمایی به کار رفته در روز ۳۰ اکتبر ۲۰۱۵ گرفته شده اند و هر یک وضوحی برابر با ۷.۵ متر در پیکسل دارند.

این پویانمایی (GIF) با بهره از داده های راداری درست شده که توسط رادیوتلسکوپ ۳۰۵ متری آرسیبو در پورتوریکو گرد آمده. شش تصویر راداری که برای ساختن این پویانمایی به کار رفته در روز ۳۰ اکتبر ۲۰۱۵ گرفته شده اند و هر یک وضوحی برابر با ۷.۵ متر در پیکسل دارند.

این سیارک ۲۰۱۵ TB145 نامیده شده و دانشمندانی که با بهره از تاسیسات فروسرخ ناسا (IRTF) در موناکی هاوایی آن را زیر نظر دارند به این نتیجه رسیده اند که این جرم به احتمال بسیار دنباله دار مرده ایست که در پی چندین بار دور زدن خورشید، گازهای گریزای (فرّار) خود را از دست داده و دیگر تکه سنگ خشکی بیش نیست.

این دنباله دار “تاریخ گذشته” که اکنون دیگر یک سیارک است، توسط رصدخانه های نوری و راداری سراسر جهان نیز دیده شده و داده های بسیاری درباره اش گرد آمده، از جمله نخستین نماهای نزدیک از سطح آن.

نخستین تصاویر راداری از این دنباله دار مرده توسط رصدخانه ی ۳۰۵ متری آرسیبوی بنیاد ملی علوم در پورتوریکو گرفته شد. این نماهای راداری نشان می دهند که این جرم پیکره ای کروی، با قطری نزدیک به ۶۰۰ متر دارد و هر پنج ساعت یک بار دور خودش می چرخد.

نخستین تصاویر راداری از 2015 TB145 که توسط رادیوتلسکوپ آرسیبو به دست آمد و پیکره ی گرد آن را نمایان ساخت.

نخستین تصاویر راداری از ۲۰۱۵ TB145 که توسط رادیوتلسکوپ آرسیبو به دست آمد و پیکره ی گرد آن را نمایان ساخت.

کلی فست، دانشمند برنامه ی IRTF در مرکز فرماندهی ناسا و یکی از مدیران برنامه ی رصدی NEOی ناسا می گوید:

داده های IRTF نشان می دهند که این جرم می تواند یک دنباله دار مرده باشد، ولی در تصاویر آرسیبو چنین به نظر می رسد که گویا به مناسبت هالووین، خود را به شکل یک جمجمه در آورده است.

تلسکوپ ۳ متری IRTF ناسا که زیر نظر دانشگاه هاوایی اداره می شود، داده های فروسرخ این جرم را گردآورده. با بهره از این داده ها، سرانجام روشن خواهد شد که آیا ۲۰۱۵ TB145 با توجه به مدار نامعمولش یک سیارک است یا دارای ریشه ی دنباله داری است.

ویشنو ردی، دانشمند پژوهشگر در بنیاد دانش سیاره ای در توسان آریزونا می گوید:

ما دریافتیم که این جرم حدود شش درصد نوری که از خورشید دریافت می کند را باز می تاباند [سپیدایی یا آلبیدوی ۶%]. این به اندازه ی سپیدایی آسفالت تازه است، و با آن که ما از روی زمین فکر می کنیم کاملا تیره است، ولی درخشان تر از یک دنباله دار معمولی است که تنها ۳ تا ۵ درصد نور را باز می تاباند. این نشان می دهد که ۲۰۱۵ TB145 می تواند ریشه ی دنباله داری داشته باشد – ولی چون هیچ گیسویی به گرد آن دیده نمی شود، پس نتیجه می گیریم که یک دنباله دار مرده است.

منبع: nasa

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. لطفا در مورد یافته های جدید ناسا روی زمین هم مطلب بزارید