نگاهی به ویژگی های جدید آپدیت بزرگ پاییز ویندوز ۱۰

روزگذشته مایکروسافت اولین به روز رسانی بزرگ ویندوز ۱۰ که آن را با نام به روز رسانی پاییز و یا Threshold 2 می شناسیم را برای تمامی کاربران منتشر کرد. مایکروسافت پیش تر اعلام کرده بود که به کاربران ویندوز ۷ و ۸.۱ این امکان را خواهد داد تا بتوانند به طور مستقیم به این نسخه به روز رسانی کنند. نسخه رسمی فایل های ISO مربوطه نیز در شبکه توسعه دهندگان مایکروسافت MSDN در دسترس است.این به روز رسانی به عنوان به روز رسانی بزرگ پاییز، ویژگی های جدیدی را برای ویندوز ۱۰ به ارمغان خواهد آورد و پایداری و سرعت آن را بهبود می بخشد. همچنین این آپدیت شامل به روز رسانی هایی مختص کاربران اهل کسب و کار است و ویژگی های مرتبط با کسب و کار استور ویندوز نیز اکنون برای این دسته از کاربران در دسترس است و آن ها می توانند از این ویژگی های جدید استفاده کنند.

در کنار بهبود های سیستم عامل، ویندوز ۱۰ اکنون ویژگی های جدیدی را به همراه دارد. اکنون می توانید آیتم های بسیار بیشتری را در منوی استارت قرار دهید و تعداد آیتم هایی که می توانید در این منو قرار دهید، از ۵۰۰ عدد به ۲۰۴۸ عدد افزایش یافته است. همچنین در منوی استارت در خصوص تغییر اندازه کاشی ها و منو های موضوعی نیز تغییراتی دیده می شود. کرتانا و مایکروسافت اِج نیز اکنون قابلیت های جدیدی دارند. اگر دستگاه شما لمسی بوده و از قلم استایلوس پشتیبانی می کند، می توانید با استفاده از کرتانا یادداشت برداری کنید! کرتانا اکنون دست خط کاربران را بسیار بهتر از قبل تشخیص می دهد. همچنین کرتانا اکنون بسیار بیشتر با مایکروسافت اِج یکپارچه شده است. با استفاده از نرم افزار پیام رسان جدید کاربران می توانند با دوستان خود چت کنند و یا این که با استفاده از کرتانا در دسکتاپ SMS های خود را ارسال کنند.

نکته جالب توجه در خصوص این به روز رسانی آن است که علاوه بر ویژگی هایی که به سرعت کاربران متوجه حضور آن ها خواهند شد، برخی ویژگی های پنهان دیگر را نیز ارائه داده است. در ادامه قصد داریم به برخی ویژگی های کم تر دیده شده این به روز رسانی اشاره کنیم.

پیدا کردن دستگاه یا Find my device

به احتمال زیاد پیش از این با ویژگی یافتن دستگاه، در تلفن های همراه آشنا شده اید، اما همانطور که می دانید لپ تاپ ها نیز ممکن است همانند تلفن های همراه، گم شوند. در نسخه های پیشین ویندوز کاربران برای دست یافتن به این ویژگی باید از نرم افزارهای طرف سوم استفاده می کردند. اما شرکت مایکروسافت تصمیم گرفته است ویژگی یافتن مکان لپ تاپ را به قابلیت های ویندوز ۱۰ اضافه نماید. بنابراین در صورتی که لپ تاپ شما از حسگر GPS بهره می برد می توانید با فعال کردن این گزینه آخرین مکان لپ تاپ خود را به راحتی پیدا کنید.

این ویژگی به حساب کاربری مایکروسافت متصل خواهد شد و کاربران می توانند با مراجعه به حساب کاربری خود آخرین مکان لپ تاپ گم شده خود را مشاهده کنند. برای فعال کردن این ویژگی باید به قسمت settings و بخش update & security گزینه find my device را انتخاب کنید.

دستیار صوتی کاربردی تر

چنانچه از محصولات ویندوز فونی استفاده می کنید، بنابراین می توانید انتظار کمک بسیار بیشتری از Cortana را داشته باشید. در به روز رسانی بزرگ ویندوز ۱۰ گزینه ای به بخش settings این دستیار صوتی افزوده شده است که اعلان تماس های از دست رفته تلفن همراه را بر روی رایانه نمایش خواهد داد. علاوه بر آن می توانید با text message پاسخ تماس های از دست رفته خود را بدهید. Cortana با استفاده از تلفن همراه و سیم کارت کاربر پیام متنی را ارسال خواهد کرد. از سوی دیگر می توانید با بیان جمله text ….. ( به جای ….. نام مخاطب مورد نظر ) بدون نیاز به تماس از دست رفته، به دیگر افراد پیام متنی ارسال کنید.

متأسفانه این قابلیت در نرم افزار Messaging جدید ویندوز ۱۰ در دسترس نیست و تنها دستیار صوتی Cortana توانایی اجرای آن را خواهد داشت. از سوی دیگر چنانچه تلفن همراه ویندوز فونی شما از قلم نیز پشتیبانی می کند می توانید توسط Cortana و نوشتن یادداشت، یادآوری هایی بر اساس زمان، روز و مکان را ایجاد نمایید. کاربران Uber نیز می توانند با اتصال حساب کاربری خود به Cortana علاوه بر دریافت راهنمایی مسیر رانندگی، امکان درخواست وسیله نقلیه Uber را نیز داشته باشند.

مناطق زمانی خودکار

سیستم عامل ویندوز از سال ها پیش امکان تنظیم خودکار زمان را ارائه کرده بود، با این حال چنانچه به مکان دیگری مسافرت می کردید، باید زمان را به صورت دستی تغییر می دادید و امکان تنظیم خودکار زمان وجود نداشت. حال به روز رسانی بزرگ ویندوز ۱۰ این ویژگی را ارائه کرده است. برای فعال کردن آن باید به بخش settings قسمت time & language مراجعه و گزینه set time zone automatically را فعال نمایید. البته این گزینه در صورت نصب آخرین به روز رسانی، به صورت پیش فرض فعال خواهد بود.

ارسال رسانه بر روی سایر دستگاه ها

شرکت مایکروسافت پیش از این پشتیبانی از فناوری های DLNA و Miracast streaming را به ویندوز ۱۰ افزوده بود، با این حال به روز رسانی جدید این سیستم عامل کارایی آن را به میزان قابل توجهی افزایش داده است. کاربران ویندوز نیز مانند کاربران Chromecast گوگل می توانند بدون نیاز به انجام هیچ گونه تنظیمات اضافه تصاویر، فیلم ها و موسیقی مدنظر خود را به سایر دستگاه های پشتیبانی شده ارسال کنند. برای این منظور باید از مرورگر Edge استفاده کنید و گزینه cast media to device را فعال نمایید. از این پس در نرم افزارهایی مانند photos یا videosبا گزینه کوچک و جدیدی روبرو خواهید شد که رسانه مدنظر را به سایر دستگاه ها ارسال خواهد کرد.

یکپارچه شدن رمزهای عبور و علاقه مندی های مرورگر Edge

مرورگر Edge بر خلاف انتظار تا کنون فاقد ویژگی یکپارچه کردن رمزهای عبور و علاقه مندی ها بود. بنابراین چنانچه کاربر از چندین رایانه با سیستم عامل ویندوز ۱۰ استفاده می کرد، باید رمزهای عبور و علاقه مندی های خود را دوباره به صورت دستی در هر یک از آن ها وارد می کرد، که خوشبختانه این ویژگی به همراه، به روز رسانی بزرگ ویندوز ۱۰ ارائه شده است. برای فعال کردن آن باید گزینه sync را در بخش تنظمیات مرورگر Edge را انتخاب کنید.

نسخه جدید نرم افزار Skype

مایکروسافت نرم افزار ارتباطی Skype را درون به روز رسانی جدید ویندوز ۱۰ قرار داده است، با این حال بسیاری از کاربران ممکن است در ابتدا متوجه حضور آن نشوند. برای استفاده از نرم افزارهای جدید ویندوز ۱۰ مانند Messaging، Phoneو Skype Videoمی توانید از Cortana و یا فهرست نرم افزارها کمک بگیرید. البته نرم افزار Skype ارائه شده تنها امکانات ابتدایی را ارائه کرده است و مشخص است در آینده باید منتظر بهبود آن باشیم.

طراحی بهتر نمایش چندین نرم افزار مختلف در کنار هم

مایکروسافت با معرفی نرم افزارهای Metro در ویندوز ۸ تعریف جدیدی از نمایش نرم افزارها در کنار هم را ارائه کرد. حال این ویژگی به ویندوز ۱۰ نیز اضافه شده است و کاربران به راحتی می توانند اندازه پنجره نرم افزارهایی که در کنار هم نمایش داده می شوند را تغییر دهند. برای تغییر اندازه پنجره ها تنها کافی است با قرار دادن موس بر روی مرز میان دو پنجره، اندازه آن ها را تغییر دهید.

اگر شما کاربر عادی ویندوز هستید و هم اکنون نیز از نسخه نهایی ویندوز ۱۰ دسکتاپ (بیلد ۱۰۲۴۰.۰) استفاده می کنید، می توانید با مراجعه به بخش به روز رسانی ویندوز، این آپدیت را دریافت کنید و یا این که با مراجعه به شبکه توسعه دهندگان مایکروسافت MSDN، فایل ISO آن را دریافت کنید. در صورت دریافت آپدیت، نظر خود را با ما در میان بگذارید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*