تی اس ام سی

تداوم یکه‌تازی شرکت TSMC در صنعت نیمه‌ هادی؛ آیا سامسونگ و اینتل توان رقابت با غول تایوانی را دارند؟

با وجود یکه‌تازی شرکت TSMC بر صنعت تولید نیمه هادی و پردازنده، آیا سامسونگ و اینتل می‌توانند خود را در برابر غول تایوانی احیا کنند؟

شرکت تایوانی TSMC، امروزه به عنوان یکه‌تاز صنعت نیمه‌ هادی، جایگاه نخست تولید تراشه را با اختلافی آشکار، به خود اختصاص داده است. سامسونگ، رقیب دیرینه این شرکت، مدتی است که به دلایل تجاری و ژئوپلیتیک، رقابت را واگذار کرده که می‌تواند مقدمه‌ای برای تغییرات بزرگ باشد.

سامسونگ در حال حاضر، برای توسعه فرآیند 7 نانومتری پردازنده‌ها و هم‌چنین تامین حافظه DRAM خود با تاخیر مواجه شده است. اما چرا این غول کره‌ای که دانش و منابعی غنی را در اختیار دارد، در بخش نیمه‌رسانا به مشکل برخورده است؟ به طور مشخص، برخی فعالان صنعت بر این باور هستند که سامسونگ باید از تجارت ریخته‌گیری خارج شود و تولید تراشه را به شرکت‌های متمرکز بر این صنعت واگذار کند و در عوض، روی تجارت سودآور تولید حافظه خود تمرکز کند.

تولید نیمه هادی

این شرکت برای سال‌ها به عنوان گزینه‌ جایگزین TSMC برای ساخت تراشه‌ها مطرح بوده و اکنون عرصه را برای برعهده داشتن این نقش، تنگ‌تر از همیشه می‌بیند. آنها تعهدات بزرگی در قالب سفارش انجام دادند که اکنون همین فرآیند نتایج حاصل شده را زیر سوال برده است. در واقع اکنون، شرکت‌های تراشه‌سازی کوچک، هرگز به گزینه‌ای جز TSMC برای تولید نیمه هادی فکر نمی‌کنند.

کار کردن با کسب‌وکار ریخته‌گری سامسونگ، برای شرکت‌های کوچک و نوپا آسان نیست، زیرا خدمات پس از فروش در این شرکت نقش پررنگی ندارد. شرکت‌های کوچک تراشه‌ساز، TSMC را تنها گزینه پیش‌روی خود می‌بینند و با پرداخت بهای کامل که البته در آینده‌ای نزدیک افزایش نرخ 20 درصدی نیز شامل آن خواهد شد، پروژه خود را به غول تایوانی می‌سپارند.

طبق گزارش‌ها، ریخته‌گری سامسونگ بیش از 100 مشتری دارد که کوالکام از جمله آنها است. اگرچه این شرکت‌ها احتمالا با TSMC نیز کار می‌کنند، از دست دادن سامسونگ به عنوان یک واحد عمده تولید تراشه، دردسرهای زیادی را برای این صنعت در پی خواهد داشت. این امر احتمالا به تاخیر در تولید محصول و افزایش بی‌دلیل هزینه منجر خواهد شد.

سهم بازار نیمه هادی

سهم بازار تولیدکنندگان نیمه هادی

با این حال، هنوز برای بستن پرونده سامسونگ در حوزه نیمه هادی بسیار زود است. این غول کره‌ای می‌تواند در آینده با تغییراتی سازمانی، پیشرفت‌های جدیدی در فرآیند تولید تراشه ایجاد کند. آنها هم‌چنین ممکن است با دریافت یارانه از دولت ایالات متحده، به بقای خود در این حوزه ادامه دهند.

علاوه بر این، دیگر شرکت متزلزل در این حوزه، یعنی اینتل نیز می‌تواند به طور مشخص استراتژی تولید را تغییر داده و خدمات پس از فروش خود را تقویت کند. با این حال، با گذشت دو سال از تزلزل دائمی زنجیره تامین نیمه هادی و پردازنده، اکنون زمان آن فرارسیده تا فعالان این صنعت به تحلیل سناریوهای آتی و برنامه‌ریزی برای آینده بپردازند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. احتیاج به دانش و منابع مالی خلی زیادی داره که حتی دولت ها هم از پس این شرکت برنمیان چه برسه به شرکت های خصوصی