تصویر ارسالی فضاپیمای روزتا از فواره‌ای بزرگ بر سطح دنباله دار ۶۷پی

دنباله دار ۶۷پی که پهنایی نزدیک به چهار کیلومتر دارد، در فضای میان زمین و مشتری به گرد خورشید می چرخد. این دنباله دار از اوت ۲۰۱۴ تاکنون میزبان فضاپیمای روزتای سازمان فضایی اروپا (ESA) بوده است.در آخرین تصاویر ارسالی فضاپیمای روزتا از این دنباله دار ، فواره بزرگی دیده می شود که از آن بیرون می زند و باعث حیرت دانشمندان شده است.

Comet67PJet_Rosetta_1042

این نمایش چشمگیر و دیدنی اواخر ماه ژوییه توسط فضاپیمای روباتیک روزتا که به گرد هسته ی دنباله دار ۶۷پی می چرخد به تصویر کشیده شد.

دنباله دار ۶۷پی یا ۶۷-P/چوریموف-گراسیمنکو در این نمای پویا (gif) به خوبی نشان می دهد که برخی از فواره های دنباله دارها تا اندازه می توانند کوتاه مدت و گذرا باشند. این پویانمایی کوتاه از پیوند سه نمای ثابت درست شده و تغییراتی که در این دنباله دار چرخان رخ می دهد را نشان می دهد.

در نمای نخست، چیز نامعمولی دیده نمی شود ولی در نمای دوم که تنها ۲۰ دقیقه بعد گرفته شده، یک فواره ی ناگهانی و پرقدرت را می بینیم که از سطح دنباله دار بیرون زده و چیزی که در نمای سوم، باز ۲۰ دقیقه بعد دیده می شود، تنها پسمانده ی اندکی است که از این فواره ی بزرگ به جا مانده.

دنباله دارها با نزدیک شدن به خورشید می توانند دُم هایی بلند و زیبا پدید آوردند که در فضای سامانه ی خورشیدی جریان می یابد. این که چگونه این فواره ها به شکل گیری دم های دنباله دار می انجامند مورد پژوهش دانشمندان است و عکس هایی مانند این هم به آنان در این راه کمک می کند.

سه نمایی که فیلم بالا را ساخته اند.

سه نمایی که فیلم بالا را ساخته اند.

سنجش فضاپیمای روزتا نشان می دهد که آب های زمین نمی توانسته اند از دنباله دارهایی مانند ۶۷پی آمده باشند، زیرا تفاوت های چشمگیری میان ناخالصی های آن ها وجود دارد.

منبع : Nasa

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*