سامسونگ اپل تغییر گوشی

اپل و سامسونگ چگونه در حال تغییر صنعت گوشی های هوشمند هستند؟

سامسونگ و اپل با فناوری‌های جدید خود به دنبال تغییر صنعت گوشی های هوشمند هستند. در ادامه با این فناوری‌ها و امکانات جدید آشنا شوید.

اپل و سامسونگ، دو غول بزرگ صنعت گوشی های هوشمند، هر دو در حال تغییر این صنعت به روش خود هستند. آیفون 14 پرو و پرو مکس اپل با جزیره دینامیک خود در حال بازسازی سیستم نمایش اطلاعات اپلیکیشن‌ها و سرویس‌های مختلف هستند و سامسونگ هم با با بروز کردن طراحی فیزیکی دو خانواده گلکسی زد فولد و گلکسی زد فلیپ در صدد جا انداختن طراحی گوشی‌های تاشو به عنوان مکانیزم جدیدی برای تعامل با گوشی‌هاست.

اپل گوشی آیفون 14 پرو را در رویداد اخیر Far Out خود رونمایی کرد و به همراه آن، طراحی جدید ناچ بالای صفحه، موسوم به جزیره دینامیک را معرفی نمود. این ناحیه متشکل از حفره‌ای دو بخشی و کپسولی شکل است که محل جایگیری دوربین سلفی و حسگرهای فیس آیدی است. از سوی دیگر، کمپانی کوپرتینویی این ناحیه را به صفحه نمایشی ثانویه برای گوشی‌های خود تبدیل کرده که اعلان‌های سایر اپلیکیشن‌ها و دیگر محتوای آن‌ها را به صورت پویا و تعاملی نمایش می‌دهد.

در نگاه اول به نظر می‌رسد جزیره دینامیک اپل و طراحی تاشوی گوشی‌های سامسونگ شباهت بسیار کمی به هم دارند. با این وجود، با کمی نگاه عمیق‌تر متوجه می‌شویم که هدف هر دوی آن‌ها در حقیقت ایجاد تغییر در روش تعامل کاربر با سیستم عامل است.

جزیره دینامیک گوشی‌های جدید اپل در یک نگاه

جزیره دینامیک آیفون 14 پرو

جزیره دینامیک در حقیقت تلاش اپل برای ارائه مالتی تسکینگ سریع‌تر در آیفون‌های خود است. گوشی‌های اندرویدی نظیر کهکشانی‌های سامسونگ همگی از قابلیت باز کردن همزمان چندین اپلیکیشن پشتیبانی می‌کنند. در عوض اپل برای نمایش مختصر برخی محتواها از جزیره دینامیک استفاده می‌کند که تعامل فوق‌العاده‌ای با کاربر دارد. این ناحیه به سادگی قابل گستردن است و بر اساس عملکرد اپلیکیشن مرجع قادر است کاربری خود را تغییر دهد.

به عنوان مثال، ناحیه داینامیک آیلند قادر است موزیک در حال پخش را حتی زمانی که شما در صفحه اصلی سیستم عامل قرار دارید، نمایش دهد. همچنین در صورتی که یک آلارم نیز به طور همزمان با پخش موزیک تنظیم شده باشد، ناحیه جزیره پویا قادر است با تقسیم شدن به دو بخش، اطلاعات مربوط به هر دو را به طور همزمان پیش روی کاربر قرار دهد.

سامسونگ اپل تغییر گوشی

به طور مشابه، این ناحیه همچنین قادر است بدون نیاز به پریدن از یک اپلیکیشن به اپلیکیشن دیگر، مسیریابی دقیقی را در بالای صفحه نمایش ارائه کند. اعلان‌های دیگری نظیر نمایش نتیجه مسابقات ورزشی، وضعیت شاخص بازار سهام و چندین آیتم دیگر نیز از مواردی هستند که جزیره دینامیک آیفون‌های جدید قادر به نمایش آن‌هاست و مالتی تسکینگ را با بهبود چشمگیری روبرو کرده‌اند.

اپل ادعا می‌کند که هدف از طراحی جزیره دینامیک این است که برخی اطلاعات بدون از دست رفتن تمرکز کاربر به او نمایش داده شوند. به همین جهت، گرگ جوزویاک، معاون ارشد بازاریابی این کمپانی معتقد است که Dynamic Island باعث بازبینی روش تعامل کاربران با سیستم عامل خواهد شد.

هدف مشترک جزیره هوشمند آیفون های اپل و تاشوی گوشی های سامسونگ

گلکسی زد فولد 4 و گلکسی زد فلیپ 4

طراحی تاشوی محصولات خانواده گلکسی زد فولد و گلکسی زد فلیپ از اساس با جزیره هوشمند در آیفون‌ها متفاوت است. با این وجود، هدف طراحی هردوی آن‌ها تغییر سیستم تعامل کاربر با گوشی خود است.

از زمان رونمایی از نسل جدید گوشی‌های Galaxy Z Flip سامسونگ، این کمپانی مشغول تبلیغ مد Flex Mode در این گوشی‌هاست که بخش بالا و پایین صفحه نمایش را توسط لولای وسط از هم جدا می‌کند. اگر دوربین را در مد Flex Mode باز کنید، نیمه بالایی صفحه نمایش تاشوی این گوشی نقش منظره‌یاب را ایفا می‌کند و نیمه پایینی کلیدهای کنترلی نظیر شاتر را در بر خواهد گرفت.

علاوه بر این، امکان تصویربرداری و یا پاسخ دادن به برخی پیام‌ها بدون نیاز به باز کردن لولای گوشی سامسونگ هم در اختیار کاربران قرار گرفته است.

قابلیت فلکس مود در گلکسی زد فلیپ 4

از سوی دیگر، سری گلکسی زد فولد نیز فضای بیشتری را در اختیار کاربران قرار داده و امکان نمایش چندین اپلیکیشن مختلف به طور همزمان را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد. هدف از معرفی این گوشی توسط سامسونگ، ارائه محصولی با صفحه نمایش بزرگ است که به طور همزمان در جیب هم جا شود!

وجه تشابه صفحه نمایش‌های تاشوی گلکسی‌های سامسونگ و جزیره دینامیک آیفون‌های پرو و پرو مکس جدید اپل این است که هر دو در صدد تغییر نحوه نمایش محتوا بر روی صفحه نمایش گوشی هستند که در نهایت منجر به عملکرد مفیدتر و بهینه‌تر اپلیکیشن‌ها خواهد شد.

هر دو این گوشی‌ها به دنبال آن هستند که طراحی تطبیق‌پذیرتری را به کاربران ارائه دهند که بسته به شرایط، عملکرد متفاوتی را ارائه می‌کنند. بر این اساس، اپل تمامی اطلاعات مهم را در قسمت بالای صفحه نمایش جمع‌آوری می‌کند و در یک صفحه نمایش مجزا به طور تعاملی به کاربر نمایش می‌دهد؛ در حالی که سامسونگ با ارائه قابلیت تغییر اندازه گوشی، می‌تواند اپلیکیشن‌های مختلفی را به طور همزمان نمایش داده و عملکرد بهینه‌ای را ارائه دهد.

البته هنوز برای تشخیص اینکه کدامیک از روش‌های اپل و سامسونگ برای تغییر سیستم تعامل با گوشی‌ها مناسب‌تر است، کمی زود است؛ چرا که نسل جدید آیفون‌ها به تازگی روانه بازار شده‌اند و هنوز نمی‌توان به طور قاطع در خصوص عملکرد آن‌ها در واقعیت اظهار نظر کرد!

از طرف دیگر، گوشی‌های تاشو هم از حدود سه سال پیش در بازار حضور داشته‌اند؛ اما همچنان بخش بسیار کوچکی از رقم فروش محصولات بازار را در اختیار دارند.

در عین حال، آنچه مشخص است، این است که هم اپل و هم سامسونگ با جدیت به دنبال بهبود روش‌های نمایش اطلاعات در گوشی های جدید خود هستند و تلاش می‌کنند حجم عظیم اطلاعاتی که به طور روزانه بر روی گوشی‌ها در جریان است را به بهترین شکل مدیریت کنند.

این بهبودهای به ظاهر جزیی، اقداماتی منطقی از سوی این دو کمپانی جریان‌ساز در بازار گوشی‌های هوشمند به شمار می‌روند؛ چرا که این محصولات در سال‌های اخیر به حد کافی به بلوغ رسیده‌اند. بنابراین نمی‌توان انتظار تغییرات انقلابی، نظیر سال‌های اخیر را از این گوشی‌ها داشت. بنابراین، تغییرات و بهبودهای جزیی، مهم‌ترین روش پیشرفت در صنعت گوشی های هوشمند است.

شما فکر می کنید اپل و سامسونگ تا چه حد در تغییر سیستم تعامل کاربران با گوشی‌های هوشمند موفق عمل خواهند کرد؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*