تخم دایناسور کریستالی

دیرینه شناسان چینی موفق به کشف 2 تخم دایناسور کریستالی شدند

دانشمندان از کشف دو تخم دایناسور کریستالی خبر دادند که به اندازه یک توپ کوچک هستند و با خوشه‌هایی از کریستال‌های کلسیت پر شده‌اند.

تخم دایناسور های کریستالی برای اولین بار در تاریخ جهان توسط دیرینه‌شناسان در منطقه کیانشان استان آنهویی در چین کشف شدند. بر اساس مقاله‌ای که در مجله Palaeogeography منتشر شده است، دو تخم دایناسور کریستالی کشف شده از گونه جدیدی از دایناسورها هستند.

دانشمندان با توجه به اندازه‌ آن‌ها که بزرگتر از تخم مرغ و تخم سایر پرندگان است و همچنین چینش محکم واحدهای پوسته و شکل کروی منحصربفردی که دارند، این تخم های کریستالی را به دایناسورها نسبت دادند.

این تخم‌ دایناسور های کریستالی با خوشه‌هایی از کریستال‌های کلسیت پر شده‌اند. محققان در مورد این کشف هیجان‌انگیز می‌گویند: «در اینجا ما دو تخم دایناسور کریستالی تازه کشف شده در حوضه کیانشان، استان آنهویی چین شرقی را داریم که شواهد دیرینه‌شناسی جدیدی را برای شناسایی، تقسیم و همبستگی لایه‌های کرتاسه فوقانی ارائه می‌دهند.»

تخم دایناسور کریستالی

همانند خزندگان و پرندگان امروزی، اعتقاد بر این است که بیشتر گونه دایناسورها نیز با تخم‌گذاری تکثیر می‌شدند. به گفته موزه تاریخ طبیعی آمریکا، تشخیص گونه‌ دایناسورها کار بسیار دشواری است؛ زیرا جنین‌های داخل تخم‌های کشف شده جان سالم به در نبرده‌اند تا بتوان از روی آنها نوع و گونه دایناسور را تشخیص داد. بنابراین، دانشمندان ناگزیر باید از سایر ویژگی‌های تخم، مانند اندازه، شکل و ساختار داخلی آن، برای طبقه بندی تخم دایناسور ها و گونه‌شناسی آن‌ها بهره ببرند.

نویسندگان مقاله می‌نویسند: « دو تخم دایناسور کریستالی کاملاً گرد هستند و قدمت آن‌ها به دوره کرتاسه که آخرین دوره زمانی عصر دایناسورها بود، بازمی‌گردد.»

تاکنون کشف 16 گونه مختلف از تخم دایناسور و 35 گونه اووژنر در چین گزارش شده است. علاوه بر انواع تخم دایناسور ها، طیف وسیعی از فسیل‌ها و ردپاهای دایناسور نیز در سراسر چین یافت شده‌اند.

به گزارش نشنال جئوگرافیک، در استان لیائونینگ چین، تاکنون بیش‌از 60 گونه گیاهی، نزدیک به 90 گونه از مهره‌داران و حدود 300 گونه از بی‌مهرگان شناسایی شده‌اند. این کشفیات ارزشمند به لطف ویژگی‌های زمین شناسی منحصر به فرد این منطقه هستند.

دیرینه‌شناسان همچنین اعلام کرده‌اند که به دلیل اثرات هوازدگی در اثر گذشت زمان طولانی، قسمت بیرونی پوسته و واحدهای ثانویه مربوطه در دو تخم دایناسور کریستالی تازه کشف شده، حفظ نشده‌اند. به همین دلیل، یکی از تخم دایناسور ها آسیب دیده و کلسیت متبلور داخل آن قابل مشاهده است.

بر اساس مقاله‌ای که در مجله تحقیقات کرتاسه منتشر شد، تخم‌ دایناسور های کشف شده احتمالاً مربوط به دایناسورهای گیاه‌خواری بودند که روی دو پا راه می‌رفتند و از سر تا دم اندازه‌ای بین ۶ تا ۳۰ فوت داشتند. تصور می‌شود که این تخم‌ها مربوط به دوره کرتاسه فوقانی-پالئوسن پایین باشند.

گونه‌ دایناسور هایی که این تخم های کریستالی را از خود به جای گذاشته‌اند، احتمالاً در رویداد انقراض پایانی کرتاسه که در اثر برخورد سیارک Chicxulub در 66 میلیون سال پیش رخ داد، منقرض شده‌اند.

تخم دایناسور کریستالی

پروفسور پل بارت، محقق حوزه دایناسور شناسی در موزه تاریخ طبیعی لندن، در یک پست در وبلاگ موزه گفت: «حدود 65 میلیون سال پیش یک سیارک با سرعت بالا به سیاره ما برخورد کرده و باعث ایجاد یک دهانه بزرگ بر روی سطح کره زمین شد. بنابراین، در منطقه نزدیک این دهانه یک فاجعه رخ داد که طی آن موجی از انفجار و گرمای کشنده خارج شد و مقادیر زیادی از مواد را در جو منتشر کرد.»

بارت ادامه داد: «دوده تشکیل شده طی این برخورد به سرتاسر جهان فرستاده شد. این دوده به‌قدری غلیظ نبود که نور خورشید را به طور کامل مسدود کند، اما میزان نوری را که به سطح زمین می‌رسید کاهش داد. بنابراین، میزان رشد گیاهان بر روی کره ما کاهش یافت و حیات برای گونه‌های بسیاری از دایناسورها به سمت نابودی رفت.»

در آن زمان، همانطور که گیاهان می‌مردند، گیاهخواران نیز همراه آنها نابود می‌شدند، طی این رویداد، گوشتخواران غذایی برای خوردن نداشتند و آنان نیز از بین می‌رفتند. همین رویداد به‌تنهایی سبب شد 75 درصد از تمام حیوانات روی کره زمین برای همیشه نابود شوند و فقط میراث آن‌ها، همچون این دو تخم دایناسور کریستالی برای ما باقی بماند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*