راکت فضایی فالکون ۹ اسپیس ایکس ۲۸ آذر به فضا پرتاب خواهد شد

چند ماه پیش ، راکت فضایی فالکون ۹ ( Falcon 9 rocket ) شرکت اسپیس ایکس ( SpaceX ) که حامل محموله ۲ تنی ناسا برای ایستگاه فضایی بین المللی بود دقایقی پس از پرتاب در آسمان منفجر شد.حالا مدیر عامل SpaceX ، ایلان ماسک اعلام کرده موشک فالکون ۹ برای پرتاب آماده شده و در تاریخ نوزدهم دسامبر ( ۲۸ آذر ) به فضا پرتاب خواهد شد.

به گفته ایلان ماسک ، این موشک ارتقا یافته قرار است از سکوی پرتاب Complex 40 در ایستگاه نیروی هوایی کیپ کاناورال در فلوریدا پرتاب شده و به حمل ماهواره‌های ارتباطی ۱۱ Orbcomm OG-2 به مدار پایینی زمین می‌پردازد.

ماسک، زمان پرتاب فالکون ۹ را در توییتر اعلام کرده و چنین شرح داده که گروه اسپیس‌ایکس در پی پرتاب ایستای راکت در شانزدهم دسامبر ( ۲۸ آذر ) در کیپ کاناورال بوده که سه روز پس از آن نیز پرتاب موشک صورت خواهد گرفت. پرتاب ایستا، نوعی تست استاندارد است که برای تعیین سلامت سیستم موشک برای پرتاب انجام می‌شود. اسپیس‌ایکس اخیرا اغلب کارهای مونتاژ و آزمایش خود بر روی فالکون ۹ را در ایستگاه کیپ کاناورال انجام داده است تا از پشتیبانی لجستیک بهتری برخوردار باشد.

Elon-Musk-tweeted

دلیل شکست پرتاب فالکون ۹ گذشته استفاده از پایه‌ی غیراستاندارد نگهدارنده‌ی بطری هلیوم در مکانی درون مخزن اکسیژن مایع در بخش دوم موشک اعلام شد. تحت فشار بلند شدن، مخزن سست و شکسته شده و این عمل منجر به باز شدن سوپاپ شد. پس از آن به بطری اکسیژن فشار بیش از حد وارد شده که موشک تخریب و به کشتی باری بدون سرنشین دراگون خسارت وارد شد.

یکی از پرسش‌های مربوط به پرتاب بعدی، نحوه‌ی اتمام آن است. در ابتدا برنامه این بود درحالیکه بخش اول به زمین بازمی‌گردد، برنامه‌ی احتراق بخش دوم صورت گیرد. با این حال در کنفرانس مطبوعاتی اخیر، نماینده‌ی ناسا تایید کرده که اسپیس‌ایکس در تلاش برای فرود قدرتمند بخش اول موشک در کیپ کاناورال است. البته این امر نیاز به دریافت تاییدیه‌ی نیروی هوایی ایالات متحده را دارد که هنوز خبری از دریافت آن نیست.

منبع : gizmag

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*