سایپا اطلس

معرفی سایپا اطلس ؛ مشخصات فنی، آپشن ها، قیمت و تفاوت ها با کوییک

سایپا اطلس به‌عنوان نسخه ارتقا پیدا کرده کوییک در سال 1402 به بازار عرضه خواهد شد. در ادامه جزئیات طراحی، مشخصات فنی، امکانات و قیمت این محصول جدید سایپا را بررسی خواهیم کرد.

گروه خودروسازی سایپا در ماه‌های پایانی سال 1399 طرح ساخت خودرو اطلس را به‌عنوان یکی از اعضای جدید خانواده پلتفرم X200 در دستور کار خود قرار داد و سرانجام در پاییز سال 1401 با انتشار تصاویر رسمی از این خودرو اعلام کرد تولید آزمایشی این خودرو نیز آغاز شده است.

سایپا اطلس در واقع مدل ارتقا پیدا کرده سایپا کوییک بوده که البته علاوه بر بخش ظاهری از لحاظ مشخصات فنی و سطح امکانات نیز کاملا تغییر پیدا کرده است. در ادامه با مشخصات این خودرو آشنا می‌شویم.

معرفی سایپا اطلس

بخش طراحی بیرونی

سایپا اطلس

سایپا اطلس به‌عنوان یک عضو جدید از خانواده X200 سایپا بر پایه همین پلتفرم توسعه پیدا کرده و در بخش کناری کاملا به کوییک و تیبا 2 شباهت دارد. البته طراحان نمای جلو و عقب این خودرو را مجددا طراحی کردند تا بتوانند با ایجاد نمای ظاهری جذاب‌تر و متفاوت‌تر نگاه مشتریان را به خود جلب کنند.

سایپا اطلس

در نمای جلو سایپا اطلس شاهد شباهت‌هایی با نسخه پیش از فیس لیفت جک جی 7 هستیم؛ خودرویی که شرکت کرمان موتور قصد داشت آن را به بازار ایران عرضه کند، اما پس از این که شرکت جک نسخه جدیدی از آن را به بازار چین عرضه کرد، کرمان موتور نیز عرضه مدل جدید را با نام کی ام سی جی 7 در دستور کار خود قرار داد.

سایپا اطلس

در نمای عقب سایپا اطلس نیز شاهد چراغ‌ها و سپر جدیدی هستیم که باعث شده این بخش به شکل کاملا نسبت به کوییک متفاوت باشد و جذاب‌تر شود. البته طرح چراغ‌های عقب این خودرو با نمای جلو هماهنگی مناسبی ندارد.

بخش طراحی داخلی

طراحان برای کابین سایپا اطلس یک داشبورد جدید در نظر گرفتند که سایپا پیش از آن قصد داشت از آن برای ساینا جی و سایر محصولات جدید خود نیز استفاده کند. این داشبورد نسبت به داشبورد کوییک جذاب‌تر بوده و وجود دریچه‌های هوای دایره‌ای کروم رنگ باعث شده تا کیفیت کابین به‌میزان چشمگیری افزایش پیدا کند.

سایپا اطلس

طراحان برای اطلس از همان غربیلک سایپا کوییک اتوماتیک و ساینا اس استفاده کردند که بهتر بود با استفاده از یک غربیلک فرمان اسپرت این خودرو را بیش از پیش جذاب‌تر کنند. طبق گفته مسئولان سایپا سطح عایق‌بندی کابین این خودرو نیز نسبت به کوییک افزایش پیدا کرده تا صدای کمتری به کابین نفوذ کند که نتیجه آن افزایش رفاه سرنشینان خواهد بود. ضمن این که میزان فضای کابین و حجم صندوق عقب این خودرو در همان سطح کوییک قرار دارد.

مشخصات فنی سایپا اطلس

سایپا اطلس

سایپا اطلس از لحاظ مشخصات فنی نیز نسبت به کوییک ارتقا پیدا کرده است. شرکت سایپا برای این خودرو نسخه ارتقا یافته موتور کوییک را در نظر گرفته که به سامانه زمان‌بندی متغیر سوپاپ CVVT و خروجی اگزوز استیل هدرز مجهز شده که نتیجه این تغییرات افزایش قدرت پیشرانه و کاهش مصرف سوخت خواهد بود.

saipa atlas

پیشرانه 1.5 لیتری 4 سیلندر و 8 سوپاپ سایپا اطلس با کد M15-GSI می‌تواند قدرتی برابر با 92 اسب بخار و گشتاور 137 نیوتن‌متر را تولید کند که نسبت به موتور کوییک حدود 5 اسب بخار قدرت و 10 نیوتن‌متر گشتاور بیشتری را به همراه دارد.

saipa atlas

گیربکس‌های 5 دنده دستی یا 6 سرعته اتوماتیک CVT نیز وظیفه انتقال قدرت از پیشرانه به چرخ‌های جلوی سایپا اطلس را به‌همراه خواهند داشت. چنین پیشرانه‌ای باعث شده تا شتاب این خودرو نسبت به کوییک بهبود پیدا کند و بتواند ظرف مدت 12.5 ثانیه از صفر به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسد. همچنین اطلس به ازای هر 100 کیلومتر حدود 6.7 لیتر سوخت مصرف خواهد کرد. همچنین مصرف سوخت کوییک 7 لیتر به ازای هر 100 کیلومتر است.

امکانات رفاهی و ایمنی

saipa atlas

طبق اعلام شرکت سایپا، سایپا اطلس در نسخه‌های فول به امکانات جدید و مهمی چون استارت دکمه‌ای، سانروف برقی، دوربین ۳۶۰، سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی، رادار هشدار نقطه کور، کروز کنترل و سیستم کنترل پایداری مجهز خواهد بود. در واقع سایپا برای اولین بار چنین امکاناتی را برای خودروهای اقتصادی خود در نظر می‌گیرد و همین موضوع یک مزیت اصلی برای اطلس محسوب می‌شود.

نسخه ساده سایپا اطلس نیز قرار است با امکاناتی چون سیستم مالتی‌مدیا با نمایشگر لمسی و قابلیت اتصال به موبایل، تهویه دیجیتال با تنظیم دستی، سیستم پایش فشار باد تایرها، فرمان برقی، سنسور نور و باران روانه بازار شود.

قیمت و زمان عرضه سایپا اطلس

سایپا اطلس

شرکت سایپا قصد دارد اطلس را در سال 1402 در چهار تیپ شامل مدل‌های دستی و اتوماتیک در نسخه‌های ساده و آپشنال به بازار ایران عرضه کند. هنوز جزئیاتی از قیمت این خودرو منتشر نشده، اما به‌نظر می‌رسد قیمت مدل ساده سایپا اطلس با گیربکس دستی حدود 20 درصد از سایپا کوییک بیشتر خواهد بود.

مدل فول آپشن اتوماتیک این خودرو هم به‌دلیل برخورداری از امکانات مهمی چون دوربین 360 درجه، رادار نقطه کور، کنترل کشش و پایداری حدود 30 تا 35 درصد از کوییک اتوماتیک پلاس گران‌تر خواهد بود.

جمع‌بندی

به طور کلی گروه خودروسازی سایپا قصد ندارد پلتفرم قدیمی X200 را کنار بگذارد و همچنان با ارائه تغییرات در نسخه‌های قبلی و ارائه نسخه جدید سعی دارد حداکثر بهره‌وری را را از این پلتفرم داشته باشد. از این رو اطلس از لحاظ عملکرد نسبت به کوییک تفاوت خاصی نخواهد داشت و با همان ماهیت کوییک روانه بازار خواهد شد.