دلار ارزان نشود قیمت خودرو هم کاهش نخواهد یافت

وزیر صمت: خودرو سرمایه شده، دلار ارزان نشود قیمت خودرو هم کاهش نخواهد یافت

طبق اعلام وزیر صنعت، معدن و تجارت، در صورتی که نرخ دلار ارزان نشود قیمت خودرو هم کاهش نخواهد یافت. با این اوصاف وضعیت فعلی صنعت خودرو چه می‌شود؟

نرخ ارز طی یک ماه اخیر به طرز دیوانه‌واری وارد کانال صعودی شده و یکه‌تازی می‌کند. همزمان با گران شدن دلار، صنعت خودرو و بسیاری از بازارهای دیگر دچار مشکل و بحران شدند. برای مثال نخستین چیزی که بعد از افزایش نرخ ارز گران می‌شود، خودرو و سپس طلا، لوازم خانگی، کالاهای دیجیتال و غیره است.

آیا تا دلار ارزان نشود قیمت خودرو هم کاهش نخواهد یافت؟

صنعت خودروی ایران پیوند ناگسستنی و دیرینه‌ای با نرخ ارز دارد و بارها شاهد بودیم که با کاهش و افزایش دلار قیمت‌ها بالا و پایین رفته‌اند. به اعتقاد وزیر صنعت، معدن و تجارت، سیدرضا فاطمی امین، افزایش قیمت خودرو متأثر از افزایش قیمت تمام شده تولید آن در کارخانه نیست، بلکه متاثر از نگاه مردم به عنوان یک کالای سرمایه‌ای به خودرو بوده که با افزایش نرخ ارز به دنبال خرید خودرو و حفظ ارزش سرمایه خود هستند.

فاطمی امین

به‌گفته فاطمی امین، پارسال حدود 3.5 درصد و در سال جاری نیز 4.9 درصد رشد تولید داشته‌ایم. بهترین راه و ایده‌آل‌ترین آن برای اشتغال در کشور و به‌نوعی توزیع درآمد از طریق بخش صنعت است. علاوه بر این‌ها آمار و ارقام شرکت‌های صنعتی و معدنی بورس در آبان‌ماه 6.5 درصد نسبت به بازه مشابه سال گذشته رشد کردند. وی در ادامه اضافه کرد:

به‌حمدالله حدود 5 ماه است که شرکت‌های صنعتی و معدنی بورسی که نیمی از تولید را عهده‌دار هستند رشد 6 درصد و بیشتر را ثبت کرده‌اند. در آبان‌ماه نیز این رشد تکرار شد. در مجموع داده‌ها نشان می‌دهند که بخش تولید و صنعت در حال حرکت است.

همچنین بخوانید:

خودروهای داخلی قرار است ۱۰۰ درصد گران شوند!

فاطمی امین با پرش از بحث خودرو به تحریم‌های آمریکا و غرب اشاره کرد و افزود حالا که مقامات ایرانی و فرزندان آنها از ورود به آمریکا منع شده‌اند، ما نیز آنها را تحریم خواهیم کرد تا نتوانند مبادا به ایران بیایند. سوال مهمی که مطرح می‌شود این است که طی 20 سال گذشته علت افزایش قیمت خودرو چه چیزی بوده است؟

وزیر صمت در مواجهه با پرسش مذکور پاسخ داده، نرخ ارز از پنج مسیر بر بازارهای مختلف کشور تأثیر می‌گذارد. نخستین نوع آن تأثیر روی قیمت مواد اولیه خواهد بود. او به صنعت خودروسازی اشاره کرد و می‌گوید برای ساخت یک ماشین داخلی نیاز به 10 الی 20 درصد قطعه خارجی داریم و وقتی قیمت دلار افزایش می‌یابد، قیمت تمام شده خودرو نیز افزایش خواهد یافت.

دلار ارزان نشود قیمت خودرو هم کاهش نخواهد یافت

به‌گفته فاطمی امین، نکته مهم این است که از این مسیر، قیمت خودرو در بازار در حال افزایش نیست. ما امروز یک قیمت تولیدکننده داریم و یک قیمت بازار داریم. قیمت بازار بعضاً تا 200 الی 300 میلیون بالاتر از قیمت تولیدکننده است. آنچه در این دو ماه خیلی در این بازار آشفتگی ایجاد کرده، قیمت‌های بازار است.

قیمت‌های بازار به‌دنبال افزایش قیمت قطعات بالا نرفته است، بلکه از آنجا که عرضه و تقاضای خودرو در بازار متوازن نیست، خودرو به‌نادرستی تبدیل به یک کالای سرمایه‌ای شده و افرادی که می‌خواهند ارزش پول خود را حفظ کنند به‌سراغ خرید خودرو می‌روند.

با این اوصاف وقتی قیمت دلار بالا می‌رود، قیمت خودرو نیز گران خواهد شد و اگر دلار فروکش کند، قیمت ماشین نیز تعدیل می‌شود. وضعیت بازار فعلی ما طی سالیان گذشته به همین منوال بوده است.