پرینترهای ۳ بعدی حالا قادر به چاپ اجسام سرامیکی هستند

گروهی از محققان موفق شده به ساخت نوعی پلیمر پیش سرامیکی شده اند که به وسیله آن می توان با چاپگر های ۳ بعدی، اقدام به چاپ اجسام سرامیکی کرد.در ادامه با گجت نیوز همراه باشید تا با این یافته جدید بیشتر آشنا شویم.

تکنولوژی پرینترهای ۳ بعدی، یکی از فناوری های نو ظهوری است که این روزها بسیار مورد توجه قرار گرفته و کاربردهای وسیعی برای آن ایجاد شده است.از چاپ قطعات زینتی و ابزارهای روزمره گرفته تا تجهیزات پزشکی و هوا فضا.چاپگرهای سه بعدی حتی می توانند تفنگ چاپ کرده یا یک وسیله نقلیه را برای ما خلق کنند.

پرینتر های ۳ بعدی خانگی می توانند اجسام کوچک را با استفاده از ذوب پلاستیک برای ما بسازند.در نوع صنعتی این دستگاه ها هم از فلزات، رزین‌های مایع، و حتی مواد خوراکی استفاده می شود.

همانطور که اشاره شد ، پیش از این مواد قابل استفاده در این پرینتر‌ها تنها به موادی همچون پلیمرهای پلاستیکی، تعداد انگشت شماری از فلزات و شیشه محدود بود، با این حال یک تیم تحقیقاتی به رهبری Olivier van Herpt موفق به یک پیشرفت در مواد مورد استفاده در این پرینترها شده اند، موادی از جنس سرامیک. شیوه ای که این محققان از آن بهره می‌برند حرارت دادن پودر‌های سرامیکی نبود، زیرا حرارت دادن پودر‌های سرامیکی باعث شکست‌ها و ترک‌هایی در محصول نهایی می‌شد. پس محققان باید ماده ی دیگری برای تولید محصولات سرامیکی پیدا می‌کردند، که در نهایت به ماده ای دست یافتند که نام آن را “پلیمرهای پیش سرامیکی” نامیدند، که پس از حرارت دیدن به سرامیک تبدیل می‌شود.

درواقع این تیم تحقیقاتی پس از پرینت گرفتن، محصول نهایی را حرارت می‌دهند و در نهایت به سرامیک تبدیل می‌شود. این ماده ی جدید با تکنولوژی با نام استریولیتوگرافی که در آن از لیزر برای چاپ سه بعدی استفاده می‌شود بسیار سازگار است.

امکان سنجی و ایده پردازی پرینت‌های سه بعدی برای بار اول در سال ۱۹۵۰ به ذهن دانشمندان راه یافت. طرح اولیه ی پرینتر‌های سه بعدی در دهه هشتاد با نام “RapidPrototyping” و اولین نمونه از آن توسط چارز‌هال ساخته و به نام این دانشمند ثبت شد. اما پرینترهای سه بعدی حال حاضر برای اولین بار با روش SLA درسال ۱۹۸۶ ساخته و دوسال بعد وارد بازار شدند.

پیش بینی می شود طی سال های آینده و با پیشرفت صنعت چاپ ۳ بعدی ، این دستگاه ها در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار گرفته و تولید ابزار های مورد نیاز بشر را بیش از پیش ساده تر کنند.

نظر شما در مورد آینده این صنعت چیست ؟

منبع: ENDGADGET

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*