مرگ Android TV

مرگ سیستم عامل Android TV برای تلویزیون‌های هوشمند نزدیک است؛ زنده باد گوگل تی وی

رشد انفجاری سیستم عامل گوگل تی وی باعث شده که بسیاری افراد مرگ Android TV را نزدیک بدانند. با این حال اندروید تی وی هنوز به‌طور کامل نمرده است!

گوگل در سال 2014 از سیستم عامل اندروید تی وی خود رونمایی کرد. با این حال به شهرت رسیدن این سیستم عامل و تبدیل شدن آن به یکی از بازیگران مهم عرصه سیستم عامل‌های تلویزیون‌های هوشمند به چندین سال زمان نیاز داشت. اکنون اما با قدرت گرفتن گوگل تی وی، Andoid TV در حالی سپری کردن آخرین روزهای زندگی است!

سیستم عامل اندروید تی وی در طول عمر ده ساله‌اش توانست به محبوبیت فراوانی رسیده و بر روی بسیاری محصولات از کمپانی‌های خوشنامی نظیر TCL، سونی و های‌سنس و سایر محصولات برندهایی چون انویدیا حاضر باشد. همچنین در سال 2010 این کمپانی توانست با هفت برند از ده کمپانی مطرح تجهیزات تلویزیونی و برندهای TV حاضر باشد و روزهایی طلایی را تجربه کند.

با این وجود در همان سال گوگل با رونمایی از پلتفرم گوگل تی وی در کروم کست خود مجهز به دانگل استریم مخصوص خود، آغازگر روند مرگ سیستم عامل Android TV شد. این روند پس از گذشت حدود دو سال سرانجام به جایگزینی گوگل تی وی به جای اندروید تی وی در تلویزیون‌های هوشمند منجر شد.

تفاوت اندروید تی وی و گوگل تی وی چه بود؟

به‌طور کلی سیستم عملکرد Google TV کروم کست گوگل کاملا مشابه با Android TV بود. این امر در ابتدا باعث شده بود کاربران فکر کنند گوگل از یک سیستم با دو نامگذاری مختلف استفاده کرده است. با این وجود، گوگل تی وی سرویسی مبتنی بر پیشنهاد دادن محتوا به کاربر بود که گوگل با تمام قوا مشغول توسعه آن بود. از سوی دیگر، اندروید تی وی نیز همان پلتفرم تلویزیون هوشمند کلاسیک گوگل بود که بسیاری افراد برای روی دستگاه‌های خود تجربه کرده بودند.

حتی همین امروز هم بسیاری افراد تفاوت دو سیستم عامل اندروید تی وی و گوگل تی وی را نمی‌دانند و بعضا آن‌ها را به‌جای هم استفاده می‌کنند.

گوگل در ابتدا برنامه داشت که فرآیند انتقال از اندروید تی وی به گوگل تی وی ظرف مدت دو سال انجام شود. به همین جهت این کمپانی این کمپانی در سال 2021 اقدام به انتشار این سیستم عامل برای تولیدکنندگان مطرح این حوزه نمود و موفق شد در سال 2022 آن را به محور استفاده و توجه کاربران تبدیل کند.

مرگ Android TV

البته برخی دیگر از سازندگان تلویزیون‌های هوشمند قادر به پذیرش مرگ Android TV نشدند و همچنان از آن به‌عنوان سیستم عامل اصلی دستگاه‌های خود استفاده می‌کردند. با این حال، گوگل تی وی توانست خیلی سریع سهم بزرگی از بازار را در اختیار بگیرد.

کدام کمپانی‌ها از گوگل تی وی استقبال کردند؟

یکی از دلایل عمده گسترش چشمگیر پلتفرم گوگل تی وی استقبال باورنکردنی کمپانی‌های مطرح تولیدکننده تلویزیون‌های هوشمند از این سیستم عامل بود.

سونی نخستین کمپانی بود که در سال 2021 به استقبال این سیستم عامل رفت و TCL هم کمی بعد به سونی ملحق شد. همچنین های‌سنس نیز کمی بعد و در سال 2022 سوار بر این قطار شد و مسیر مرگ Android TV را هموار کرد.

این روند در کشور آمریکا بسیار سریع‌تر بود؛ به‌طوری که در حال حاضر تعداد تلویزیون‌های هوشمند مجهز به گوگل تی وی بسیار بیشتر از نمونه‌هایی‌ست که از اندروید تی وی استفاده می‌کنند. همچنین دستگاه‌های مجهز به Android TV عموما مدل‌های قدیمی‌تر بازار به شمار می‌روند.

همین پیشرفت سریع گوگل تی وی باعث شد کمپانی‌هایی نظیر فیلیپس که در برابر استفاده از گوگل تی وی مقاومت می‌کردند هم رفته‌رفته با موج ایجاد شده همراهی کنند!

این اتفاق کم و بیش در سایر دستگاه‌های هوشمند هم رخ داد. به عنوان مثال، علیرغم این که پروژکتورهای مجهز به اندروید تی وی هنوز محصولات بسیار محبوبی در بازار به شمار می‌روند، اما در نمایشگاه CES 2023 کمپانی مطرح لایکا نخستین پروژکتور مجهز به گوگل تی وی خود را معرفی کرد.

مرگ Android TV

البته در این حوزه هنوز محصولات زیادی هستند که مجهز به اندروید تی وی روانه بازار می‌شوند. با این حال، جابجایی به Google TV مشخصا در این دستگاه‌ها نیز آغاز شده است.

همچنین گسترش بیشتر دستگاه‌های مخصوص استریم و دانگل‌ها نیز باعث شده که گوگل تی وی بتواند راحت‌تر خود را در میان کاربران جا بیندازد. مثلا هاب جدید TVision کمپانی T-Mobile یا دانگل‌های استریم جذابی چون KD3 یا KM7 Plus برند می‌کول از جمله جدیدترین تجهیزات حوزه استریم مجهز به گوگل تی وی هستند.

مرگ Android TV

از طرف دیگر، برندهای ریلمی و اسکای‌ورث نیز دیگر برندهای مطرحی هستند که به استقبال سیستم عامل جدیدتر Google TV رفته‌اند.

آیا گسترش گوگل تی وی واقعا به معنای مرگ Android TV است؟

البته علیرغم این که گوگل تی وی توانسته اخیرا به موفقیت‌های فراوانی برسد، اما هنوز نمی‌توان اندروید تی وی را رسما مرده دانست؛ چرا که این سیستم عامل هنوز تا حدی در دستگاه‌های عامل Pay TV مورد استفاده قرار می‌گیرند.

علاوه بر این، حتی در سال 2023 نیز شاهد رونمایی از محصولات جدیدی مجهز به سیستم عامل اندروید تی وی در نقاط مختلفی از دنیا مثل آفریقا، چین یا تایوان بوده‌ایم. البته باید توجه کرد که گوگل تی وی هنوز به‌طور رسمی در هیچ‌یک از این نواحی دنیا معرفی نشده است!

به این ترتیب می‌توان نتیجه گرفت که با وجود همه تقلایی که اندروید تی وی می‌کند شکی نیست که به‌زودی شاهد توقف کامل فعالیت این سیستم عامل و جایگزینی آن با گوگل تی وی خواهیم بود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*