اچ تی سی و رونمایی از هدست واقعیت مجازی Vive Pre در نمایشگاه CES 2016

شرکت HTC تمام توان و تلاش خود را  به طرز شگفت انگیزی برای محصولی که عمری چندماهه دارد صرف می کند. این محصول که Vive Pre نام گذاری شده است، بعد از رونمایی آن در نمایشگاه CES امسال، بزودی دردسترس توسعه دهندگان قرار خواهد گرفت. Pre مابین نسخه ی اولین هدست واقعیت مجازی Vive و نسخه ی نهایی که به دست مشتری می رسد قرار دارد که پس از ماه ها تاخیر فروردین ماه به بازار عرضه می شود.

در حقیقت، Vive Pre قرار نبوده ساخته شود! برنامه ی والو برای عرضه ی این هدست قبل از به پایان رسیدن سال گذشته ی میلادی بود که در لحظات آخر، HTC و Valve خبر از تعویق عرضه ی این محصول برای ایجاد تغییرات خیلی خیلی بزرگ و راهبردی دادند. در نمایشگاه CES امسال، خبردار شدیم که این تغییر بسیار بزرگ، اضافه کردن یک دوربین به جلوی صورت کاربر بوده است که امکان مشاهده ی دنیای خارج از هدست واقعیت مجازی را فراهم می کند.

بدون شک این کار تغییر بزرگ و جالبی در حوزه ی هدست های VR بوده است؛ هرچند استفاده از دوربین ایده ی جدیدی نیست. Oculus با تصاحب شرکت هایی وارد در زمینه ی اسکن فضای ۳بعدی به وسیله ی دوربین،قبلا دست به چنین کاری زده بود. این درواقع مفهومی مشابه Gear VR ارائه می دهد که با تغییر موقعیت سر و عمل سنسور های عمق سنج Leap، به محیط واقعی کاربر حالت ویدئویی می بخشند.

HTC_Vive_product_1.0

در گذشته، این ویژگی با ترسیم شبکه ای در مقابل چشمان کاربر، حس دست یافتن به عمق تصویر و دور شدن از مکان ساکن قبلی القا می کرد. با این حال، احساس کاذب محدود بودن و برخورد با دیواری مسطح را برای کاربر ایجاد می کرد. با همکاری HTC و Valve در این زمینه، آن شبکه ی گول زننده به یک حالت غشائی درآمده است که با پخش مناسب ترکیبی از نور سیاه و آبی، فضای واقعی کاربر را پردازش کرده و به درون هدست می آورد. تصاویر به اندازه ی کافی شفاف و قابل تمیز دادن هستند، ولی با تصاویر طبیعی و بسیار نزدیک به واقعیت Gear VR سامسونگ، هنوز فاصله دارند.

درحال حاضر، دوربین دستگاه تنها از این قابلیت مذکور و همچنین حالت راه رفتن با کرشمه، که محیط اطراف کاربر با میدان دید دوربین جایگزین می شود، پشتیبانی به عمل می آورد. این ها درواقع جوابی برای سوال چالش برانگیز “تجربه ی سر کشیدن یک لیوان نوشیدنی در هدست واقعیت مجازی چگونه خواهد بود؟” است که در عین پیشرفت های انجام شده، هنوز به نقطه ی کمال خود دستیابی پیدا نکرده است. با این وجود، تکنولوژی همیشه یاور کاربران بوده و هست و به توسعه دهندگان اختیار اضافه کردن حالات و فضاهای دلخواه خود را اعطا کرده است. به گفته ی سخنگوی HTC، برنامه ی توسعه دهندگان قابلیت به تصویر کشیدن فضای ۳بعدی محیط را داراست که به اعمال کاربر واکنش نشان می دهند؛ درست همانند تکنولوژی هولولنز مایکروسافت برای اسکن فضای واقعی.

در خلال دمو های پخش شده به هیچ یک از تغییرات اعمال شده توسط دو شرکت از قبیل مواد جدید مورد استفاده در ساختار هدست و امکانات جدید اشاره نشده است. دمو ها شامل تجربه ی آشنای دنیای مجازی، بازی فیزیکی Job Simulator، اپلیکیشن رنگ آمیزی Tilt Brush 3D و تجربه ی غواصی زیر دریا با نام TheBluVR می شوند. هدست جدید این تیم قدرتمند از قابلیت های بسیار بیشتر و هیجان انگیزتری برخوردار است اما HTC  و Valve برخلاف دیگر سازندگان این حیطه، تصمیم بر عدم تبلیغ بازی ها و برنامه هایشان گرفته اند. همچنین برخی توسعه دهندگان خبر از اجرایی بودن برنامه های جدید برروی هدست واقعیت مجازی  SteamVR شرکت والو نیز داده اند که بازهم درمقابل رقبای سرسختی چون Oculus Rock Band یا Sony Rez سکوت اختیار کرده اند.

Attrib_Drew_Skillman.0

Dan O’Brien مدیر برنامه ریزی شرکت HTC اذعان داشته است که این هدست انحصاری در زمینه ی گیمینگ ایجاد نخواهد کرد اما در ماه های آتی لیستی مبتی بر اپلیکیشن های این هدست منتشر خواهد شد. در نمایشگاه CES امسال، غرفه ای مشترک برای هردو گروه گیمر و کاربران عادی وایو همراه با غرفه ی Audi و یک دوچرخه ی ثابت VirZoom قرار دارد. دن می گوید “هرکسی که از هدست واقعیت مجازی استفاده می کند، چه طراح اتوموبیل باشد یا هواپیما، چه یک هنرمند و چه یک پزشک، یا یک مربی ورزش، می تواند به راحتی از اپلیکیشین های ما استفاده کند.”

بنظر می رسد HTC توجه خود را بیشتر معطوف تکنولوژی محض هدست های VR کرده است و به اپلیکیشن های اختصاصی آنچنان که باید و شاید نپرداخته است. سخت افزار وایو توانایی شکست دادن همه ی آیتم های هدست Oculus یا سونی را ندارد و بنظر نمی رسد که نرم افزاری اختصاصی نیز برایش درنظر گرفته شده باشد.با این حال، بازهم برخلاف رقبا، آزادی حرکت به اطراف که HTC آن را “واقعیت مجازی در مقیاس اتاق” می خواند و همچنین دوربین روبروی صورت که تجربه ای بسیار نزدیک تر به واقعیت را در چند ماه اخیر ارائه می دهد؛ از جمله قابلیت های جذاب این محصول مشترک می باشد. مهم تر آنکه هدست سطح کیفیت بسیار بالایی از واقعیت را شبیه سازی می کند، نه اینکه واقعیت را با استفاده ازگزینه های موجود و قابل دسترسی کلیشه ای خدشه دار کند.

وایو تنها دستگاهی است که کنترلر های حرکتی گرز مانند خود را جایگزین کرده گیم پد های سنتی کرده و هیچگاه از گیم پد های سنتی استفاده نکرده است.

هنگامی که برای اولین بار وایو را مشاهده کردیم، تصور کردیم شخصی در کنترلر استیم والو شکافی ایجاد کرده و سطح بالایی آن را به پوسته ای از جنس LED مزین کرده است. حال کنترلر های بدون سیم جدید از پلاستیک خاکستری رنگ ساده ای ساخته شده اند که ظاهری کمتر شبیه به کنترلر های گیمر پسند دارند. حسگر های نوری وایو در انتهای هر کنترلر، دکمه ی دایره ای پلاستیکی روانی ایجاد کرده اند که طراحی آن را چیزی در میان یک  تپانچه ی مینیاتوری و جا لیوانی قابل حمل قرار داده است. استفاده از آن ها به راحتی در دست گرفتن کنترلر های لمسی Oculus که با انحنای دست سازگاری دارند نیست، اما بسیار کارآمد تر از همیشه گشته اند. در دست گرفتن کنترلر حساس به حرکت بسیار لذت بخش تر از استفاده از مدل هاییست که امکان فعالسازی این خاصیت در آن ها تعبیه شده است.

HTC می گوید کیفیت بصری وایو، از جمله نمایش مشکی عمیق تر و رنگ هایی با وضوح بالاتر را افزایش داده است؛ هرچند اثبات ادعای HTC بدون ملاکی برای ارزیابی، کمی دشوار تلقی می شود. با سبک تر گشتن دستگاه و بازطراحی تسمه برای دستیابی به راحتی هرچه بیشتر، وایو احتمالا بدترین ارگونومی را میان هدست های واقعیت مجازی بزرگ دارد که به جای اینکه در اطراف صورت شما به نرمی نشسته باشد، به صورت شما سفت چسبیده است. البته، نمی توان از فضای به تصویر کشیده شده ی شگفت انگیز و متفاوت وایو سخنی به میان نیاورد. بنظر می رسد علی رغم عدم تایید HTC بر وجود تغییر در دستگاه، شاهد فضای سیاه کمتری در پیرامون میدان دید خود نسبت به قبل خواهیم بود.

HTC_Vive_product_2.0

همانطور که هیچ هدست واقعیت مجازی high-end قیمت ارزانی ندارند؛ وجه خرید این بسته کالا که شامل کنترلر ها، هدست و سنسور اسکن ۳بعدی نیز ارزان نخواهد بود. چه بسا که این دو شرکت از قبل به این موضوع اشاره داشته اند که وایو گران ترین هدست واقعیت مجازی در بین همه ی هم رده هایش خواهد بود. سوالی که مطرح می شود این است که آیا این کالا کاربران عادی را مجاب به خرید می کند؟ مشخصا وایو یکی از محصولات لوکسی خواهد بود که از تکنولوژی های بسیار پیشرفته استفاده می کند و همچنین Dan O’brien نیز اذعان به همین موضوع دارد. البته او هنوز درباره ی اعلام قیمت وایو محتاط است و می گوید هر قیمتی برای این محصول لوکس گمارده شود مناسب است. وی بیان می کند “من فکر می کنم برای ایجاد بهترین تجربه واقعیت مجازی، وایو بهترین انتخاب است.

بزرگترین معما در مورد Pre، تفاوت ظاهری آن نسبت به مدل فروردین سال گذشته است. HTC  و والو وعده ی در اختیار گذاشتن ۷ هزار واحد برای توسعه دهنگان دارای کیت را داده اند و سپس، نوبت به مشتریان عادی می رسد. اوبرین نیز همانند دیگر اعضای شرکت HTC از دادن اطلاعات سر باز می زند و همگان را به شکیبایی و تمرکز برروی سایر محصولات درحال معرفی غرفه ی CES این هفته دعوت می نماید. با ما همراه باشید.

منبع: TheVerge

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*