سنسوری که می‌تواند اتوموبیل‌های بدون سرنشین فورد را به پیشرفته‌ترین خودروها تبدیل کند

فورد از یک ابزار جدید پرده‌برداری کرده که به گفته‌ی این کمپانی، کمک می‌کند تا نبرد بر سر خودرو‌های تماما خود مختار را پیروز شود. این وسیله، یک سنسور نور و رادار به اندازه‌ی یک فنجان قهوه است که Velodyne نام دارد. در ادامه با گجت نیوز همراه باشید.

مارک فیلدز، مدیر عامل کمپانی فورد در کنفرانس خبری این کمپانی که در رویداد CES برگزار شده است گفته:

Velodyne سنسور نسل سومی به قدری کوچک است که می‌تواند در آینه‌ی خودرو جای داده شود. اما به اندازه‌ی کافی قدرتمند است تا بتواند شعای ۲۰۰ متر را پوشش دهد.

در اصل به چنین دستگاهی Lidar گفته می‌شود. این وسیله ترکیبی از دو سنسور نور و رادار است. در ادامه‌ی کنفرانس مدیر عامل کمپانی گفته اند:

این سنسور جدید دارای طراحی خارق العاده بوده و یک تغییر بزرگ در صنعت خودروهای بدون سرنشین ایجاد خواهد کرد.

سنسور جدید فورد که به آن اولترا پاک (Ultra Puck) نیز گفته می‌شود، می‌تواند از محیط یک نقشه‌ی سه بعدی به صورت زمان واقعی تهیه کرده و در اختیار خودرو قرار دهد. با این حساب، هوش مصنوعی اتوموبیل بدون سرنشین می‌تواند از آنچه که در محیط اطراف قرار دارد آگاه شود. فورد اعلام کرده که این سنسور در محیط‌ها و سناریوهای مختلف رانندگی تست شده است.

دیگر اتوموبیل‌های بدون سرنشین مانند خودروی بدون راننده‌ی گوگل که سنسور آن در سقف اتوموبیل قرار گرفته نیز از Lidar استفاده می‌کنند. البته کمپانی‌هایی نیز مانند تسلا وجود دارند که نیازی به استفاده از چنین سنسوری نمی‌بینند. ایلان ماسک (Elon Musk) مدیر عامل کمپانی تسلا گفته که علاقه‌ی چندانی به Lidar ندارد. این سنسور در بعضی نمونه‌ های دوربین موبایل نیز استفاده شده که کمک می‌کند تا بتوان تصاویر سه بعدی تهیه کرد. با اینکه سنسورهای دیگر بزرگ و ضعیف هستند، Velodyne دارای ابعاد کوچکی‌ست و محدوده‌ی زیادی را نیز پوشش می‌دهد.

کمپانی خودروسازی فورد قصد دارد تا ماه آینده در خودروهای بدون سرنشین فیوژن هیبرد سیدان از این سنسور جدید استفاده کند. همچنین فورد اعلام کرده که تا انتهای سال جاری  ۳۰ و یا شاید سه برابر عدد اعلام شده، خودروی بدون سرنشین در جاده های کالیفورنیا، آریزونا و میشیگان وجود خواهند داشت.

فیلدز در صحبت‌های خود به موضوعی که شاید بیشتر خبرنگاران منتظر آن بودند اشاره نکرد. گویا قرار است که کمپانی فورد و گوگل با یک دیگر در ساخت اتوموبیل بدون سرنشین همکاری کنند. مدیر عامل فورد تنها به گفتن اینکه خبرهای جدیدی در راه است و وجود همکاری‌هایی در آینده اکتفا کرد، اما نگفتند که این همکاری با گوگل خواهد بود یا خیر.

منبع: TheVerge

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*