جزئیات کامل واردات خودروهای کارکرده

جزئیات کامل واردات خودروهای کارکرده

چند روز پیش مصوب شد که واردکنندگان می‌توانند ماشین دست دوم وارد کشور کنند. در ادامه جزئیات کامل واردات خودروهای کارکرده را بخوانید.

مجلس نمایندگان چند روز پیش طی جلسه‌ای علنی اقدام به تصویب طرح واردات خودروهای کارکرده کردند. هم‌اکنون شرایط جدید واردات خودروهای مذکور ابلاغ شده و باید مورد توجه واردکنندگان قرار بگیرد. جزئیات کامل واردات ماشین‌های دست دوم شامل اخذ مجوزها و تأییدیه‌های مختلفی می‌شود که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

جزئیات کامل واردات خودروهای کارکرده

در نخستین وهله برای واردات خودروهای کارکرده می‌بایست نزد وزارت صنعت، معدن و تجارت ثبت سفارش کرد و مجوز مربوطه را گرفت. از دیگر مجوزهایی که واردکنندگان باید نسبت به اخذ آن اقدام کنند می‌توان به استاندارد و محیط زیست و سپس تأییدیه بانک مرکزی اشاره کرد.

جزئیات کامل واردات خودروهای کارکرده

منظور از خودروهای کارکرده، ماشین‌های خارجی است که از تاریخ تولید آنها نهایتاً پنج سال می‌گذرد. بر اساس مصوبه‌ای که بهارستانی‌ها در تاریخ 28 خرداد ماه سال جاری منتشر کردند، مواردی که در ادامه می‌آید به قانون ساماندهی صنعت خودرو مصوب 1400 و اصلاحات بعدی آن الحاق خواهد شد.

در ماده 11 این مصوبه آمده، به منظور تنظیم بازار خودرو، واردات خودروهای کارکرده مجاز می‌باشد. در تبصره یک این ماده به این موضوع اشاره شده که برای واردات ماشین‌های دست دوم، انتقال فناوری موضوع بند (2) و نیز بند (3) ماده 4 این قانون لازم‌الرعایه نخواهد بود. همچنین بر اساس تبصره (2):

آئین نامه اجرایی این ماده مشتمل بر مواردی از جمله نحوه تأمین ارز مورد نیاز و حمایت از تولید داخل، ضوابط فنی این خودروها (عمر کمتر از 5 سال در زمان ورود به گمرک) و نحوه احراز آن‌ها و شرایط واردات توسط اشخاص حقیقی و حقوقی به پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت با همکاری بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، گمرک جمهوری اسلامی ایران، سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان ملی استاندارد ایران، ظرف مدت یک ماه پس از لازم‌الاجرا شدن قانون تهیه و به تصویب هیئت وزیران می‌رسد. وزارت صنعت، معدن و تجارت مکلف است گزارش عملکرد این ماده را هر 6 ماه به کمیسیون صنایع و معاون مجلس شورای اسلامی ارسال نماید.

جزئیات کامل واردات خودروهای کارکرده

همچنین در ماده 12 قانون مذکور در خصوص تبصره (6) ماده واحده قانون یکپارچگی محاسبه و وصول حقوق ورودی گمرکی، سود بازرگانی و مالیات انواع خودرو و ماشین‌آلات راه‌سازی وارداتی و ساخت داخل و قطعات آنها اصلاح شده و تبصره (8) ماده واحده قانون مذکور به شرح ذیل حذف می‌شود:

بر اساس تبصره (6)، ارزش ماشین آلات راه‌سازی و خودروهایی که ورود آنها به کشور مجاز می‌باشد (اعم از نو و کارکرده)، هر سال پس از بررسی مستندات قابل دسترس، از جمله قیمت شرکت‌های تولید کننده یا قیمت نمایندگی‌های اصلی در کشورهای ثالث یا قیمت بازار (در خصوص ماشین‌آلات و خودروهای کارکرده) توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت و با هماهنگی گمرک جمهوری اسلامی ایران تعیین خواهد شد و مبنای محاسبه حقوق و عوارض گمرکی قرار می‌گیرد.

همچنین در ماده 13 خاطرنشان شده، استفاده از استانداردهای ملی کشور یا استانداردهای کشور مبدأ تولیدکننده برای خودروهای وارداتی موضوع این قانون، با تأیید سازمان ملی استاندارد ایران و سازمان حفاظت محیط زیست امکان‌پذیر است. اما ضوابط واردات ماشین‌های دست دوم چیست؟

ضوابط وارداتی‌های دست دوم

نخستین چیزی که در مصوبه واردات خودروهای کارکرده جلب توجه می‌کند، واردات به‌واسطه اشخاص حقیقی و حقوقی است. بنا بر آنچه در آئین‌نامه اجرایی آمده، باید نحوه تأمین ارز مورد نیاز و مسئله حمایت از تولید داخل، ضوابط فنی خودروها و احراز آنها و نیز شرایط واردات توسط اشخاص حقیقی و حقوقی و تعیین صلاحیت ایشان، همکاری با بانک مرکزی و گمرک و سازمان حفاظت از محیط زیست و سازمان ملی استاندارد مشخص شود.

دو شرط از لایحه واردات خودروهای کارکرده در مجلس حذف شدند که اولی مربوط به شرط نمایندگی و دومی انتقال فناوری بوده است. در حال حاضر واردات خودروهای دست دوم باید برای ماشین‌های تولیدی زیر 5 سال ساخت باشد و حتماً تأییدیه سازمان استاندارد و محیط زیست را اخذ کند.

جزئیات کامل واردات خودروهای کارکرده

بنا بر آنچه در مصوبه آمده ارزش‌گذاری ماشین‌های وارداتی بر مبنای مستندات قابل دسترس نظیر قیمت شرکت‌های تولیدکننده یا قیمت نمایندگی‌های اصلی در کشورهای ثالث یا قیمت بازار و توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت و گمرک تعیین خواهد شد.

جزئیات حقوق ورودی خودروها

حقوق ورودی خودروها در سال جاری بستگی به حجم موتور و نوع سوخت و همچنین قوای محرکه دارد. برای مثال حقوق ورودی خودروهای بنزینی به شرح ذیل خواهد بود:

  • بنزینی کمتر از 1000 سی سی (20 درصد)
  • بنزینی 1001 تا 1500 سی سی (70 درصد)
  • بنزینی 1501 تا 2000 سی سی (95 درصد)
  • بنزینی 2001 تا 2500 سی سی (135 درصد)
  • بنزینی 2501 تا 3000 سی سی (165 درصد)
  • بنزینی بالاتر از 3000 سی سی (175 درصد)

همچنین هزینه‌های گمرکی برای واردات ماشین‌های دست دوم عبارت است از:

  • 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده کالاهای وارداتی
  • یک درصد حقوق ورودی به‌عنوان عوارض هلال احمر
  • عوارض پسماند نیم در هزار ارزش گمرکی کالاهای وارداتی
  • عوارض واردات خودروهای بنزین سوز و هیبریدی به‌میزان 10 درصد ارزش گمرکی
  • عوارض ریالی واردات مینی‌بوس و اتوبوس و کامیون و تریلر و سواری
  • عوارض واردات خودروهای سواری به‌میزان 5 درصد ارزش فوب
  • 2 درصد مالیات علی‌الحساب برای اشخاص حقیقی که کارت بازرگانی ندارند