ناسا: هنوز زود است که بگوییم سیاره ۹ واقعا وجود دارد !

چند روز پیش ، دو ستاره شناس آمریکایی از کشف یک سیاره جدید در منظومه شمسی خبر دادند.سیاره ای که ۱۰ برابر زمین جرم دارد و می تواند در ورای نپتون به گرد خورشید در چرخش باشد.این دو دانشمند ادعا کردند که این سیاره نهمین سیاره منظومه شمسی است که تا پیش از این از آن به عنوان سیاره ایکس (Planet X ) یاد می شد.اما حالا مدیر بخش دانش سیاره ای ناسا با انتشار ویدیویی هشدار می دهد که هنوز برای اعلام خبرِ نُه-سیاره ای شدنِ (دوباره ی) سامانه ی خورشیدی بسیار زود است و نمی توان با اطمینان از وجود آن صحبت کرد.

گرین در این ویدیوی ۲ دقیقه و ۳۶ ثانیه ای می گوید:

بی شک اندیشه ی یک سیاره ی تازه برای من به عنوان یک دانشمند سیاره ای هیجان انگیز است، و فکر کنم برای همه اینگونه باشد. ولی این به معنای دیده شدن یک سیاره ی تازه نیست. هنوز بسیار زود است که با اطمینان درباره ی وجود چیزی به نام “سیاره ی X” بگوییم.

“سیاره ی ۹” نامیست که دانشمندان به یک سیاره ی فرضی داده اند که -اگر وجود داشته باشد- با فاصله ای حدود ۲۰ برابر نپتون به گرد خورشید می چرخد؛ یعنی جایی در کمربند کویپر که ناحیه ای پر از اجرام یخی و کوچک است و پلوتو هم در آن جای دارد.

پیش بینی وجود سیاره ی ۹ در پژوهشنامه ای مطرح شد که روز چهارشنبه، ۲۰ ژانویه انتشار یافت. این پژوهشنامه می گوید که حرکت نامعمول برخی از اجرام شناخته شده در کمربند کویپر می تواند به دلیل وجود یک سیاره ی بزرگ باشد.

ولی این کجا و دیده شدنِ مستقیم کجا؟ این پیش بینی بر پایه ی مدل هایی از سامانه ی خورشیدی انجام شده که با بهره از داده های رصدی پدید آمده اند ولی به ستاره شناسان اجازه می دهند تا اجرام احتمالیِ دورتر از چیزهای دیده شده را جستجو کنند.

گرین در ویدیو می گوید:

مقاله ی ۲۰ ژانویه در آسترونومیکال جورنال اشتیاق ما در کاوش های سیاره ای را برانگیخته و به بحث و گفتگویی دامن زده که بخشی از روند علمی است. همه چیز بسته به آغاز فرآیندیست که بتواند به یافته هایی هیجان انگیز بیانجامد.

تلسکوپ سوباره ، کلید حل معمای نهمین سیاره منظومه شمسی

ستاره شناسان گفته اند اگر این سیاره به راستی وجود داشته باشد، پیدا کردنش با تلسکوپ سوبارو در هاوایی که برای یافتن دیگر اجرام دورست سامانه ی خورشیدی به کار می رود به نسبت ساده خواهد بود. به گفته ی آنان یک پیمایش چند ماهه ی آسمان در ناحیه ای که احتمال می رود سیاره آن جا باشد می تواند شواهد دیداری از وجود آن به دست دهد.

ولی این احتمال هم هست که سیاره ی ۹ وجود نداشته و دلیل واقعی حرکت نامعمول آن اجرام کمربند کویپر چیز دیگری باشد. نتیجه هر چه باشد، به گفته ی جیم گرین، از همان آغاز به آگاهی مردم خواهد رسید.

منبع : space

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*