ماموریت کرو-7 اسپیس ایکس

ماموریت کرو-7 اسپیس ایکس با موفقیت اجرا و پای یاسمین مقبلی به فضا باز شد + ویدیو

ماموریت کرو-7 با پرتاب موفقیت‌آمیز فضاپیمای پایداری آغاز شد؛ پروژه مشترک ناسا و اسپیس ایکس که  با هدف رساندن 4 فضانورد، از جمله یاسمین مقبلی به ایستگاه فضایی اجرا می‌شود.

صبح امروز پس از یک روز تاخیر، راکت فالکون 9 اسپیس ایکس، فضاپیمای پایداری (Endurance) را از زمین بلند کرد تا ماموریت کرو-7 ناسا (Crew-7) با موفقیت آغاز شود. طبق برنامه، چهار سرنشین فضاپیما که یکی از آن‌ها ایرانی‌تبار است، در مسیر ایستگاه فضایی بین‌المللی هستند تا جای خود را با همکاران مستقر در آن، عوض کنند.

در این ماموریت، خدمه فضاپیما پس از استقرار در ایستگاه فضایی، 200 آزمایش متنوع علمی و تکنولوژیک انجام خواهند داد؛ از پرورش میکروارگانیسم در فضای خارجی ایستگاه تا بررسی جنبه‌های فیزیولوژیکی خواب فضانوردان!

دامنه وسیع این تحقیقات، نه تنها دانش ما از محیط فضا را افزایش می‌دهد؛ بلکه پیامدهای فیزیکی و روانی بازگشت بشر به زمین پس از یک دوره زندگی در فضا را هم نمایان‌تر می‌کند.

شاید از همه مهم‌تر اما، ماموریت کرو-7 مقدمه‌ای برای اجرای عملیات‌های اکتشافی انسان-محور در ماه، مریخ و ورای آن است. روند آماده‌سازی، اجرا و نتایج حاصل از این ماموریت، می‌تواند هموار کننده راه سفرهای فضایی بلند مدت، مانند ماموریت آرتمیس ناسا باشد که هدف آن، بازگرداندن انسان به کره ماه است.

فضانوردان ماموریت کرو-7 ناسا و اسپیس ایکس

رهبری این تیم 4 نفره را یک زن ایرانی‌تبار، به‌نام یاسمین مقبلی برعهده دارد. او که دانش‌آموخته رشته مهندسی هوا و فضا در موسسه فناوری ماساچوست (MIT) است، مدتی خلبان هلیکوپتر قوای تفنگداران دریایی آمریکا بود و از سال 2017 به عضویت ناسا در آمد. نقش فرماندهی او در این ماموریت، شامل نظارت روی تمام مراحل پرواز، از لحظه پرتاب تا بازگشت می‌شود.

یاسمین مقبلی

سه هم‌قطار او در این سفر؛ فضانورد و مهندس هوانوردی «آندرس موگنسن» از دانمارک، فضانورد و فیزیکدان «ساتوشی فوروکاوا» از آژانس فضایی ژاپن و کارشناس عملیات «کنستانتین بوریسف» روس هستند.

پیشینه همکاری اسپیس ایکس با ناسا

ماموریت کرو-7 اولین همکاری اسپیس ایکس با ناسا نیست. این در واقع، بخشی از برنامه «کامرشال کرو» است که NASA با شرکت‌های خصوصی از جمله همین SpaceX طرح‌ریزی کرد. هدف، دستیابی به روش‌‍‌های امن و مقرون به‌صرفه برای انتقال فضانوردان و محموله به ایستگاه فضایی بین‌المللی در مسیر رفت و برگشت است. این برنامه، ناسا را از وابستگی به فضاپیماهای سایوز روسیه، رها می‌کند.

اما با وجود اینکه ماموریت کرو-7 به‌نام اسپیس ایکس گره خورده است؛ بخش عمده آن را خود ناسا انجام می‌دهد. این شامل برنامه‌ریزی عملیات، گزینش و آموزش خدمه پرواز، نظارت روی عملکرد فضاپیما و وضعیت فضانوردان، پخش زنده، برگزاری کنفرانس خبری، تولید محتوای آموزشی و انگیزشی برای دانش‌آموزان و علاقه‌مندان می‌شود.