کراس اور الکتریکی ریرا ایران خودرو

بررسی خودرو ریرا برقی ؛ کراس اور برقی با لوله اگزوز؟ + ویدیو

خودرو ریرا برقی، اولین ماشین کراس اور ایران خودرو است که با حضور خود در دومین دوره از نمایشگاه تحول صنعت خودرو، حسابی جنجال به پا کرد. در ادامه سعی می‌کنیم تا با نسخه الکتریکی ریرا همراه شویم تا مشخصات فنی و آپشن‌های آن را بخوانیم و قیمتش را حدس بزنیم؛ سپس به ماجرای ریرا برقی و لوله اگزوز آن هم بپردازیم!

تلاش گروه صنعتی ایران خودرو برای ساخت اولین کراس اور بومی، به خودرو ریرا ختم شد؛ خودرویی که از معرفی رسمی آن تقریبا یک سالی می‌گذرد و هنوز، نسخه نهایی آن راهی بازار نشده است. حالا ایران خودرو در آخرین جاه طلبی خود، از نسخه برقی ریرا در نمایشگاه تحول صنعت خودرو 1402 رونمایی کرده است که حاشیه‌های زیادی را به همراه داشت. در ادامه سعی می‌کنیم با مشخصات فنی و آپشن‌ها و امکانات رفاهی خودرو الکتریکی ریرا همراه شویم و در نهایت، به قیمت آن هم اشاره‌ای داشته باشیم.

فهرست عناوین:

مشخصات فنی خودرو برقی ریرا

در محور جلویی این خودرو، ما شاهد حضور یک موتور برقی با توان 120 کیلو وات (160 اسب بخار قدرت) و 300 نیوتن متر گشتاور هستیم که در بهترین حالت خود می‌تواند شتاب صفر تا صد خودرو برقی ریرا را به زیر 9 ثانیه (دقیقا 8.8 ثانیه) و حداکثر سرعت آن را به 160 کیلومتر بر ساعت برساند.

خودرو برقی ریرا ایران خودرو

ظرفیت باتری‌های کراس اور ریرا برقی ایران خودرو دقیقا 53 کیلو وات ساعت است و این محصول در هر بار شارژ شدن می‌تواند 420 کیلومتر را یک نفس طی کند. زمان شارژ باتری‌ها به لطف ایستگاه‌های شارژ سریع به زیر 30 دقیقه کاهش یافته است اما اگر سراغ شارژرهای معمولی یا همان شارژرهای خانگی (شارژرهای معروف به AC) بروید، این عدد تا 8 ساعت هم افزایش می‌یابد.

کراس اور الکتریکی ریرا ایران خودرو

استاندارد شارژ سریع در خودرو برقی ریرا دقیقا همان استانداردی است که در خودروهای اروپایی دیده می‌شود، یعنی پورت CCS2. همچنین سیستم خنک کاری باتری‌ های خودرو برقی ریرا هم آب خنک است و بهتر از آن، این باتری‌ها می‌توانند در محدوده دمای بین -20 تا 50 درجه سانتی گراد، عملکرد مناسبی را داشته باشند. به طور خلاصه، یعنی باتری های شاسی بلند ریرا الکتریکی ایران خودرو متناسب با شرایط آب و هوایی ایران ساخته شده‌اند.

آپشن‌ها و امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی

کراس اور الکتریکی ریرا ایران خودرو

پکیج باتری‌های ریرا برقی

امکانات رفاهی و آپشن‌های خودرو برقی ریرا تفاوت زیادی با مشخصات فنی ریرا بنزینی ایران خودرو ندارد و در این محصول هم می‌توانید موارد زیر را داشته باشید:

  • نمایشگر دیجیتال لمسی مولتی مدیا 10 اینچی
  • کلاستر دیجیتال 10 اینچی
  • اتولایت و دی لایت
  • ترمز پارک برقی
  • اتوهلد
  • تودوزی چرم سفید و آبی
  • سانروف برقی
  • صندوق پران
  • دوربین 360 درجه
  • سنسور پارک
  • دوربین دنده عقب
  • تنظیم برقی صندلی راننده
  • و …

طراحی ظاهری و ابعاد

کراس اور الکتریکی ریرا ایران خودرو

اندازه و ابعاد شاسی بلند برقی ریرا هیچ فرقی با نسخه بنزینی ندارد و همچنان شامل 4334 میلی متر طول، 1808 میلی متر عرض و 1638 میلی متر ارتفاع می‌شود و فاصله محورهای آن هم به 2590 میلی متر می‌رسد. از تفاوت‌های ظاهری بین خودرو برقی ریرا و مدل بنزینی می‌توان به جلو پنجره جدید با «سپر یک تکه» اشاره کرد. همچنین لوله‌های اگزوز از نمای عقبی حذف شده‌اند.

کراس اور الکتریکی ریرا ایران خودرو

ماشین ریرا برقی ایران خودرو در نمای جلویی، اکنون میزبان یک سپر بسته است تا از ورود جریان هوا به فضای زیر کاپوت جلوگیری کند. همچنین در این قسمت شاهد یک خط آبی رنگ هستیم که برقی بودن این محصول را به رخ می‌کشد. نمای کناری علاوه بر آینه‌ها و ستون‌ها دو رنگ، میزبان رینگ‌های 18 اینچی با طرح 10 پره است که اصلا با برقی بودن این خودرو، سنخیتی ندارند. در پایان کار، به شما خواهیم گفت که چرا!

کراس اور الکتریکی ریرا ایران خودرو

نمای عقبی هم که این روزها به بحث داغ در شبکه‌های اجتماعی تبدیل شده، به یک اسپویلر سقفی و چراغ خطر سوم مجهز است. همچنین گفته می‌شود که این خودرو، با اینکه برقی است، اما لوله اگزوز دارد که چنین چیزی اصلا درست نیست. لوله اگزوز در خودرو الکتریکی ریرا صرفا یک هیاهوی رسانه‌ای بود.

این خودرو در حال حاضر، یک نمونه‌ی پیش تولید محسوب می‌شود که در نسخه نهایی، تغییرات جدیدی را تجربه خواهد کرد. سپر عقب در خودرو برقی ریرا هیچ فرقی با نسخه بنزینی ندارد؛ گروه ایران خودرو پس از حذف کردن اگزوزها از این قسمت، دریچه‌های اگزوز را باقی گذاشته و صرفا روی آن را با یک روکش کرومی بسته است. هرچند که این کار، می‌توانست به نحو بهتری انجام شود؛ مثلا در نمای عقبی الکتریکی برقی ایران خودرو، شاهد یک سپر جدیدی بودیم که همین سر اگزوز کرومی را هم نداشت! اما به شما اطمینان می‌دهیم که خودرو برقی ریرا اگزوز ندارد!

طراحی داخلی و کابین

خودرو برقی ریرا ایران خودرو

کابین و داشبورد خودرو برقی ریرا، چند ایراد بزرگ دارد. اول از همه، با یک اهرم دنده‌ی عجیب برخورد می‌کنیم که اصولا خودروهای برقی، نیازی به اهرم دنده ندارند و حضور این قطعه، کاملا بی‌فایده است. اهرم دنده در خودروهای برقی، جای خود را به سلکتور دایره‌ای شکل داده است.

خودرو برقی ریرا ایران خودرو

سپس به تودوزی عجیب و غریبی می‌رسیم که از ترکیب رنگ‌های آبی و استخوانی تشکیل شده است و کمی زشت به نظر می‌رسد. ترکیب رنگ‌ کابین و اتاق خودرو برقی ریرا هم زیاد چشم نواز نیست. هرچند که حضور فاکتورهایی مثل فرمان دی کات با غربیلک دو پره و مانیتورهای کلاستر دیجیتال و مولتی مدیای لمسی، تقریبا ذهن مخاطب را کمی آرام‌تر می‌کنند. بد نیست اشاره کنیم که فرمان 2 پره، ترند جدید در خودروهای برقی است و در این مورد، باید به ایران خودرو آفرین گفت. از سقف پاناروما هم خبری نیست و صرفا با یک سانروف معمولی، با روکش دستی طرف هستیم. صندلی‌ راننده برقی است، سیستم نورپردازی کابین دیده نمی‌شود و سیستم تهویه مطبوع هم اتوماتیک است.

ماجرای لوله و سر اگزوز در خودرو برقی ریرا چیست؟

خودرو برقی ریرا ایران خودرو

شیطنت برخی از رسانه‌ها در نمایشگاه تحول صنعت خودرو 1402، شروعی بود تا داستان « خودرو برقی ریرا، اگزوز دارد» بر سر زبان‌ها بیفتد. خودرو برقی ریرا در نمای عقبی، دو قطعه کرومی دارد که در نگاه اول، انگار که جای اگزوزها هستند. هرچند که این قسمت‌ها در نسخه بنزینی، جایگاه سر اگزوزها بودند اما در نسخه برقی، هیچ اگزوزی وجود ندارد.

از آن جایی که ماشین ریرا برقی ایران خودرو فعلا در فاز پیش تولید قرار دارد و یک نمونه پروتوتایپ یا همان اولیه به حساب می‌آید، تفاوت‌های ظاهری کمی با مدل بنزینی دارد. این تفاوت‌ها در نمای عقبی به صفر می‌رسند و طراحان باهوش ایران خودرو هم جایگاه اگزوزها را از نمای عقبی حذف نکرده‌‌اند. هر چند که این قسمت‌ها، کاملا بسته شده‌‌اند و در سراسر بدنه‌ی شاسی بلند برقی ریرا هیچ لوله اگزوزی وجود ندارد.

معایب در طراحی ظاهری

هرچند که داستان «اگزوزدار بودن خودرو برقی ریرا» فقط یک جو سازی رسانه‌ای بود، اما طراحان ایران خودرو باید جایگاه لوله‌های اگزوز که از نسخه بنزینی به جای مانده بود را حذف می‌کردند. سپس به رینگ‌های این خودرو می‌رسیم که اصلا با خودروهای برقی، هیچ تناسبی ندارد. رینگ‌های خودروهای برقی باید با فلاپ‌های آیرودینامیکی، بسته یا به اصطلاح «سیل» بشوند تا روی کاهش ضریب درگ و در نتیجه کاهش مصرف انرژی تاثیر بگذارند. همچنین دستیگره‌های درب پاپ اوت (مثل دستیگره‌های درب خودروهای تسلا) در این محصول دیده نمی‌شود که این موضوع هم یک ضعف است. در کابین شاسی بلند ریرا الکتریکی ایران خودرو شاهد یک اهرم دنده هستیم؛ مگر خودرو برقی به اهرم دنده نیاز دارد؟ اصلا مگر این خودروها گیربکس دارند؟

مزایا در مشخصات فنی

این خودرو از پکیج باتری‌های 53 کیلو وات ساعتی بهره می‌برد که در هر بار شارژ شدن، نزدیک به 420 کیلومتر را دوام می‌آورند و طی می‌کنند. همچنین این باتری‌ها در عرض 30 دقیقه (به کمک ایستگاه‌های شارژ سریع) دوباره شارژ می‌شوند و از شرایط دمایی، کاملا با آب و هوای ایران سازگار هستند.

قیمت احتمالی خودرو برقی ریرا

فعلا هیچ عددی از سوی ایران خودرو برای قیمت ماشین کراس اور ریرا برقی ایران خودرو اعلام نشده است اما زمانی که این ماشین را با نمونه‌های مشابه چینی مقایسه می‌کنیم، به اعدادی مثل 21 هزار دلار می‌رسیم. پس احتمال می‌دهیم که در صورت تولید نسخه نهایی، قیمت شاسی بلند الکتریکی برقی ایران خودرو شاید در هول و هوش 1 میلیارد و 800 میلیون تومان قرار بگیرد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*