مقایسه ال‌ جی جی ۵ با سونی اکسپریا زد ۵؛ تقابل نسل پنجمی ها !

ال‌جی، گوشی جدید جی ۵ را در شرایطی به MWC آورد که طراحی ماژولار نوآورانه‌ای را برای آن در نظر گرفته بود. گذشته از این صحبت ها، آنچه که حائز اهمیت قرار دارد، چگونگی عملکرد ال‌جی جی ۵ ( LG G5 ) است و برای درک آن هیچ راهی بهتر از مقایسه با سایر پرچمداران نیست. به همین ترتیب، ما بر آن شدیم تا مقایسه میان ال‌جی جی ۵ و پرچمدار سال گذشته سونی یعنی اکسپریا Z5 ترتیب دهیم.

هر دو دستگاه اندازه‌ی مشابهی دارند اما در طراحی و عملکرد بسیار متفاوت هستند. بنابر این، به ما بپیوندید تا در ادامه بیشر با عمق این اختلافات آشنا شوید.

طراحی و صفحه نمایش

P1060774-Custom.JPG

اجازه دهید ابتدا راجب طراحی و اندازه صحبت کنیم. جی ۵ صفحه نمایش ۵.۳ اینچی دارد و در مقابل، زد ۵ به صفحه نمایش ۵.۲ اینچ مجهز است. این محدوده‌ی اندازه‌، در واقع نه خیلی بزرگ است و نه خیلی کوچک، به راحتی در جیب جا می‌شود در عین حال صفحه نمایش نسبتا بزرگ است. از لحاظ طراحی و ساخت بدنه باید گفت که هر دوی آنها  احساس بسیار خوبی منتقل می‌کنند و کیفیت ساخت بالایی دارند؛ جی ۵ از بدنه‌ای فلزی بهره برده و احساس استحکام خوبی را انتقال می‌دهد. در حالی که زد از همان رنگ مشکی مات شناخته شده استفاده کرده و کاملا منحصر به فرد به نظر می‌رسد.

فرم بدنه‌ی این دو دستگاه تفاوت هایی را موجب شده؛ به طوری که لبه های گردتری در جی ۵ وجود دارد که سهولت استفاده از آن را بالا برده و به راحتی در جیب و دست جای می‌گیرد. در حالی که اکسپریا زد ۵ لبه های تیز تری دارد و شاید زیباتر به نطر برسد، اما در عمل، تجربه‌ی چندان خوبی را رقم نمی‌زند. از نظر اندازه خالص، باید گفت که ال‌جی جی ۵ کمی عریض تر و بلند تر است، در حالی که ضخامت هر دو به طور مشابه ۷.۳ میلی‌متر طراحی شده.

هر دو این پرچمداران، پنل صفحه نمایش IPS دارند که در این میان، صفحه نمایش ۵.۳ اینچی کواد اچ‌دی ( ۱۴۴۰ در ۲۵۶۰ پیکسل) سهم ال‌جی جی ۵ می‌شود و یک صفحه نمایش ۵.۲ اینچی با وضوح فول اچ‌دی ( ۱۰۸۰ در ۱۹۲۰ پیکسل ) به اکسپریا زد ۵ تعلق می‌گیرد. با این وجود، مشخص است که جی ۵ صفحه نمایش با کیفیت تری دارد اما این اصلا بدان معنا نیست که صفحه نمایش زد ۵ از کیفیت مناسبی برخودار نیست. در واقع تفاوت آنها تنها زمانی مشخص می‌شود که در یک فاصله بسیار نزدیک به یک نقطه از صفحه نمایش خیره شوید.

ال‌جی در پرچمدار سال ۲۰۱۶ خود با استفاده از یک ترفند هوشمندانه بخشی از صفحه نمایش را به جهت نمایش اعلانیه ها و مواردی این چنینی همواره روشن نگه می‌دارد و از طریق همین روش، هر ساعت ۰.۸ درصد و هر روز حدود ۲۰ درصد از باتری تخلیه می‌شود.

عملکرد و  ذخیره سازی

snapdragon-820

به لطف وجود تراشه اسنپدراگون ۸۲۰، جی ۵ یک هیولای مطلق است ! ما به شخصه شاهد له شدن بنچمارک An Tu Tu در سایه قدرت جی ۵ بودیم؛ پرچمدار جدید ساخت ال‌جی، در حال حاضر سریع ترین گوشی بوده که تست بنچمارک An Tu Tu را پشت سر گذاشته است. اما در واقع، آنچه که واقعا اهمیت دارد عملکرد روزمره جی ۵ است و در این زمینه نمی‌توان تمایزی با پرچمدار شرکت سونی قاعل شد. گوشی اکسپریا زد ۵،  تراشه اسنپدراگون ۸۱۰ را بر روی سیستم دارد و به مقدار لازم سریع و قدرتمند است تا اعمال روزانه بی هیچ کم و کاستی صورت بگیرند.

متفاوت بودن تراشه ها، انتخاب را برای گیمر ها و کسانی که علاقه به ویرایش قیلم و عکس دارند راحت کرده است. به این منظور که به وجود اسنپدراگون ۸۲۰،گوشی ال‌جی جی ۵ انتخاب بهتری برای انجام وظایف سنگین محسوب می‌شود.

از لحاظ  حافظه ذخیره سازی، ال‌جی سنت خود را ادامه داده و همچنان از ۳۲ گیگابایت استفاده کرده که البته ما از بابت  بسیار خرسند هستیم؛ چرا که درگاه کارت حافظه میکرو SD برای گسترش میزان ذخیره سازی تعبیه شده است. در سوی دیگر نیز وضعیت کاملا مشابهی وجود دارد و اکسپریا زد ۵ به ۳۲ گیگابایت حافظه داخلی قابل ارتقا مجهز شده است.

دوربین

P1060788-Custom2.JPG

ال‌جی جی ۵ وعده پیشرفت های بزرگی را در بخش دوربین داده  و مخصوصا بعد تجربه خوب G4 و V10 هیچ دلیلی برای شک کردن به این وعده وجود ندارد. جی ۵ از چند ترفند جدید برای بهبود تجربه کار با دوربین استفاده کرده است؛ دوربین اصلی ۱۶ مگاپیکسلی در نظر گرفته شده اما علاوه بر این، یک حسگر دوم ۸ مگاپیکسلی وجود دارد که به لطف آن، عکس های زاویه باز  فوق العاده‌ای شبیه به دوربین GoPro ثبت می‌شود. همچنین در حوزه دوربین، ال‌جی از یک ماژول خارجی پشتبانی می‌کند که موجب می‌شود جی ۵ به یک دوربین پیشرفته تر و با امکانات بیشتر متصل شود. ال‌جی همچنین افکت های مختلفی را به دوربین این گوشی اضافه کرده که کاربر می‌تواند آن ها را بر تصاویر اعمال کند. پیشتر  نیز در نگاهی به دوربین جی ۵، مشخصه بیشتری را این دوربین عنوان کرده بودبم.

از سوی دیگر، گوشی اکسپریا زد ۵ به یک دوربین ۲۳ مگاپیکسلی با سنسوری به اندازه ۱/۲.۳مجهز شده که لقب بزرگترین سسنور دوربین را در میان گوشی های هوشمند از آن خود کرده است. به عبارت ساده، یک سنسور بزرگ تر کلیدی برای گرفتن تصاویر بهتر است و زد ۵ از این جهت، هیچ کمبودی ندارد. گفتنی است که دوربین اصلی هردوی این گوشی ها قادر به ضبط ویدئو ۴K با سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه هستند.

برای سلفی، جی ۵ دوربینی ۸ مگاپیکسلی و زد ۵ دوربین مگایپکسلی را در خود جای داده است. اما متاسفانه تا کنون آزمایشی در این خصوص انجام نشده است.

باتری

LG-G5-vs-Sony-Xperia-Z5-comparison_6

طراحی ماژولار ال‌جی جی ۵ به کاربران اجازه می‌دهد تا در عرض چند ثانیه باتری را به راحتی تعویض کنند. حتما با خود می‌پرسید که ظرفیت واقعی این باتری چقدر است؟ در جواب باید اینگونه عنوان کنیم که ال‌جی کمی خساست به خرج داده. چرا که باتری ۲,۸۰۰ میلی‌آمپر ساعتی موجود در جی ۵ از میانگین اندازه صفحه نمایش این گوشی کمتر است. البته این به خودی خود بد نیست، اما با توجه به بار اضافی که  صفحه نمایش همیشه روشن بر باتری وارد می‌کند، نباید انتظار چندانی از باتری این جی ۵ داشت.

در مقابل، اکسپریا زد ۵ با وجود باتری ۲,۹۰۰ میلی‌آمپر ساعتی رویکرد بهتری را در بخش عمر باتری در نظر گرفته است. باتری ابن گوشی به راحتی تا یک روز و نیم با استفاده‌ی معمولی دوام خواهد آورد. مضاف بر آن، باید به زمان استند بای شگفت انگیز این گوشی اشاره کرد که در طول شب تقریبا اصلا از شارژ آن کاسته نمی‌شود.

حرف آخر

FireShot Screen Capture #141 - 'LG G5 vs Sony Xperia Z5_ first look' - www_phonearena_com_news_LG-G5-vs-Sony-Xperia-Z5-first-look_id78662

ال‌جی جی ۵ در نگاه اول، ویژگی های خاصی دارد که هر کسی را به خود جلب می‌کند. با این حال، گوشی هوشمند بسیار خوبی است و با بدنه‌ی فلزی اش، شیک به نظر می‌رسد. ویژگی جدید دوربین آن، یک عصر تازه را پیش پای گوشی های هوشمند این کمپانی قرار داده و در نهایت اضافه شدن یک اسکنر اثر انگشت که مدت هاست انتظارش می‌کشیدیم. تراشه این گوشی سریع است و به خوبی از پس وظایف درخواستی بر می‌آید. با این حال، مورد شک بر انگیز  راجب عمر باتری است؛ ویژگی که یکی از نیاز های کلیدی کاربران به حساب می‌آید.

گوشی اکسپریا زد ۵ یک دستگاه قابل اطمینان در نوع خود است؛ اما طرفداران سونی باید قبول کنند که این گوشی فاقد عنصر خیره کنندگی است که در جی ۵ به وفور دیده می‌شود. رابط کاربری این گوشی کمی پیش پا افتاده است و طراحی آن به رغم جذابیتش، بسیار راحت نیست.

با این همه، موارد لازمه ذکر شد و حال تصمیم بر عهده‌ی شماست که کدام دستگاه شایستگی بیشتری دارد.

منبع: phonearena

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

16 دیدگاه

  1. با سلام من گوشی زد5 دارم ولی تا حالا توی اب تست نکردم . میترسم. اگه کسی تستش کرده بگه. در کل ازش راضیم

  2. تقریبا هر دو گوشی تو ی سطح هستن ولی دوربین سونی با پردازنده قدرتمندش ی سرو گردن برده بالا سونی رو، زد 5 زد آب هست این یک مزیته قشنگ دربارش فکر کنید تو استخر زیر دوش آب و……میتونید ازش استفاده کنید

  3. سلام
    من در مورد حرف حدیث هایی که نقل قول کردید باید بگم که بهتر هستش یه خورده با دقت حرف بزنید اکسپریا زد 5 باتری 3430 میلی امپر داره نه 2900 در مورد صفحه نمایشگرش 5.5 هسن نه 5.2 کیفیت تصویریش 4k هست نه اچ دی تراکم پیکسل زد5 806 هستش در مورد دوربین زد5 23 مگا پیکسل با فاصله کانونی f2 هر کاری میشه کرد لطف کنید یکم منطقی باشین دوست عزیز من اگه دنبال عکاسی با گوشی باشم سعی میکنم راحت عکس بگیرم با کیفیت بالا نه عکسی که طرف مقابلم چهار ساعت منتظر تنظیم کردن من باشه امیدوارم بهتون برنخوره اینو نمایش بذارید تا همه ببینن

  4. سلام.این مدل xperia z5 که در عکسای این پست هست چه رنگیه ؟؟؟؟؟

  5. ممنون از سایت و ممنون از مقایسه سونی و ال جی