پلتفرم جدید گوگل برای ارسال بهتر SMS

گوگل با شرکت‌های اپراتور موبایل در سرتاسر دنیا همکاری و شراکت می‌کند تا یک تکنولوژی بهتر را جایگزین SMS کند. این سیستم به اختصار RCS نامیده شده و مخفف کلمه  Rich Communications Services می باشد. این استاندارد فیچرهای بیشتری نسبت به اپلیکیشن‌های امروزی ارسال پیامک داراست. مثلا می‌توان به کمک آنها عکس، ویدئو ارسال کرد. همچنین دارای امکاناتی نظیر گفتگوی دسته جمعی یا اطلاع از تایپ کردن طرف مقابل است.

چنین تغییر عمده‌ای در تکنولوژیبه اپراتورها امکان می‌دهد تا با سرویس‌های پیام رسانی اینترنتی (“over-the-top” (OTT)) نظیر واتس‌آپ یا فیسبوک مسنجر رقابت کنند و بخشی از سرمایه از دست رفته‌شان را دوباره به دست آوردند.

GSMA از سال ۲۰۰۸ سیستم RCS را تبلیغ و با استفاده از برخی اپراتورها ارزیابی و این تکنولوژی را با نام‌های مختلفی عرضه کرده است. اما اطلاع رسانی جهانی آن که دوشنبه ۳ اسفند صورت گرفت، بسیاری را به سوی یک سیستم جهانی و اندرویدی RCS که حاصل همکاری گوگل و اپراتورها و OEM است، سوق می‌دهد.

به نظر انجام چنین کاری کمی دیر نیست؟ در حال حاضر فیسبوک پرکاربردترین و پرطرفدارترین سیستم پیام رسانی با بیش از ۲ میلیارد کاربر فعال در ماه پیشتاز است. اپلیکشن‌های دیگری نظیر واتس‌اپ، وی‌چت یا QQ نیز ادعا کرده اند که بیش از ۱،۵ میلیارد کاربر فعال در ماه دارند.

پاسخ به این سوال منوط به شرایط بسیاری است اما با این وجود چنین امکانی برای اپراتورها و سرویس‌دهنده‌های تلفن همراه و پیامک یک قدم مثبت در راه درست است. اما این که اپراتورها بتوانند راهی پیدا کنند که بر سیستم‌های OTT که کاملا رایگان هستند غلبه کنند، دشوار اما شدنی است.

در حال حاضر هیچ زمان مشخصی برای تصمیم گوگل برای در دسترس قرار دادن کلاینت RCS وجود ندارد. هرچند که با توجه به اطلاعات جدیدی که گوگل درباره اندروید منتشر کرده است می‌توان چنین حدس زد که زمان زیادی تا اجرایی شدن رسمی سرویس RCS باقی نمانده است.

منبع: techspot

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*