گوشی دست دوم

سیل عظیم ورود گوشی های ریپک و دست دوم به بازار

طبق آمار منتشر شده، تعداد گوشی های ریپک و دست دوم در بازارهای جهانی افزایش یافته است. در این مطلب به بررسی ملاحظات زیست محیطی و اثرات این گوشی‌ها در صنعت می‌پردازیم.

در دنیای پیچیده گوشی‌های هوشمند، جذابیت سری‌های جدید و علی‌الخصوص پرچمداران، غیرقابل انکار است. غول‌های فناوری، هر ساله گوشی‌های جدید خود را به تازه‌ترین فناوری‌های موجود، مجهز می‌‌کنند و با طراحی‌های شیک خود، سعی در جذب مشتریان بیشتری دارند. با این روند، هر ساله گوشی‌های قدیمی، جای خود را به تازه‌نفس‌ها داده و کوهی از زباله‌های الکترونیکی، در دست طبیعت می‌ماند. در این بین، روند متضادی نیز با این جریان، وجود دارد و در حال افزایش نیز است؛ بازار پررونق گوشی های دست دوم و ریپک.

در این مطلب از سایت گجت نیوز، به بررسی این جریان پیچیده، ملاحظات زیست‌محیطی، و مصرف‌کننده و آینده جالب این گوشی‌ها می‌پردازیم.

الزامات زیست محیطی گوشی‌ های دست دوم

گوشی دست دوم

ضایعات الکترونیکی را می‌توان پسماند پیشرفت فناوری و علم دانست. ارتقا فناوری در هر زمینه‌ای، باعث می‌شود تا محصولات علم گذشته، دیگر جذابیت و کارایی فناوری جدید را نداشته و به‌عنوان پسماندهای علم جمع‌آوری شوند. گوشی‌های هوشمند، در این میان بیشترین تاثیر و مشارکت را دارند.

طبق تخمین آژانس حفاظت از محیط زیست(EPA) در سال 2022، بیش از 8 میلیون تن زباله الکترونیکی تنها در ایالات متحده تولید شده که از بین، تنها 17 درصد آن بازیافت شده است. جمع شدن تپه‌های زباله الکترونیکی در طبیعت، نه تنها باعث از بین رفتن زیبایی آن شده بلکه با شسته شدن مواد شیمیایی و ورود آن‌ها به آبراه‌ها، خطرات زیست محیطی خاصی را نیز به دنبال دارد.

بازار گوشی های دست دوم، در این حوزه واقعا مفید عمل می‌کند. با تعمیر گوشی‌ های دست دوم و معیوب، شاهد کاهش این زباله‌ها در تپه‌های ضایعات الکترونیکی خواهیم بود. طبق مطالعات انجام شده، خرید یک گوشی بازسازی‌شده می‌تواند تا 80 درصد از انتشار کربن‌دی‌اکسید و 90 درصد از مواد خام مورد استفاده در تولید گوشی جدید را کاهش دهد.

برچسب قیمت؛ بهترین راه فروش گوشی های دست دوم

گوشی دست دوم

برای مصرف‌کنندگان، جذابیت محصول جدید فراتر از آگاهی‌ها و دغدغه‌های زیست محیطی است و تنها راهی که می‌توان از پسماند شدن یک گوشی دست دوم جلوگیری کرد، زدن برچسب‌های تخفیفی روی قیمت این گوشی‌های تعمیری است. در واقع این روش، از فریبنده‌ترین ترفند برای فروش یک محصول، یعنی زدن تخفیف روی قیمت استفاده می‌کند. گوشی های هوشمند قدیمی را می‌توان با اعمال تخفیفی که تفاوت قیمتی چشمگیری با همتایان تازه‌نفس خود داشته باشند، به‌راحتی به افرادی که از یک گوشی، تنها برای کاربردهای ساده استفاده خواهند کرد، فروخت. این گوشی‌ها می‌توانند گزینه‌های معقول و مناسبی برای دانش‌آموزان و افرادی که نیاز به قابلیت‌های گوشی‌های جدید ندارند، باشد.

با این حال، خرید یک گوشی دست دوم نیازمند ملاحظات خاصی است که بتوان فروشگاه‌‌های مختلف را براساس کیفیت و میزان تعمیری بودن گوشی، ارزیابی کرد. به‌خاطر همین توصیه می‌کنیم که همیشه قبل از خرید یک گوشی دست دوم، از سالم بودن تمام قطعات و عملکرد درست آن اطمینان حاصل کنید.

کیفیت به سبک باز می‌گردد؛ ظهور بازسازی شده‌ها

گوشی دست دوم

تصور اغلب مردم در مورد گوشی های دست دوم این است که فرسودگی قطعات آن‌ها، ارزش خرید آنان را کاهش می‌دهد و بعد از خرید نیز احتمال خراب شدن دوباره و از دست رفتن اطلاعات وجود دارند. اما اکنون شرکت‌هایی به‌وجود آمده‌اند که به‌صورت تخصصی اقدام به تعمیر گوشی های معیوب می‌کنند. در طی این تعمیرات، تمام قطعات فرسوده و احتمالا معیوب تعویض شده و پس از اتمام کار، آزمایش‌های مختلفی را می‌گذرانند تا از عملکرد صحیح آنان اطمینان حاصل کنند. با این کار، مصرف‌کنندگانی که به دنبال گوشی های باکیفیت اما ارزان قیمت هستند، می‌توانند با اطمینان کامل گوشی مطلوب خود را که توان خرید نسخه جدید آن را ندارند، بخرند.

آینده رو به جلو؛ نوآوری و گسترش در گوشی ها

گوشی دست دوم

آینده گوشی‌ های موبایل، هم برای محصولات جدید و هم محصولات دست دوم، مملو از نوآوری و گسترش است. گوشی های دست دوم، به‌خاطر امنیت پایین و ریسک از دست رفتن اطلاعات، بسیاری را از خرید این گوشی ها منصرف می‌کرد. اما امروزه با فناوری‌های جدیدی که در دسترس است، می‌توان امنیت سابق را به گوشی های دست دوم بازگرداند. گوشی های جدید نیز با گسترشی که در زمینه سخت‌افزار داشته‌اند، به محصولات تعمیرپذیری تبدیل شده‌اند. این مورد تعمیرپذیری نیز امروزه به یکی از فاکتورهای مقایسه گوشی‌ها تبدیل شده است و کمپانی‌ها از آن به‌عنوان یک مورد برتر یاد می‌کنند.

نکاتی برای خرید و بررسی بازار گوشی دست دوم

نیازهای خود را بشناسید

گوشی دست دوم

قبل از هر خریدی، شناسایی نیازها یکی از ضروری‌ترین کارها محسوب می‌شود. برای مثال شما برای خرید گوشی دست دوم، به فروشگاهی رفته‌اید. اما نمی‌دانید که کدام گوشی با نیاز شما سازگار است. فروشنده نیز سعی دارد تا یک گوشی دست دومی که قلم دارد را به شما بفروشد. او مشخصات کاملی از قلم و عملکردهای آن با قلم را برایتان شرح می‌دهد. در این حین ممکن است وسوسه شوید تا آن را بخرید. اما فارغ از این‌که شما اصلا به چنین گوشی نیاز ندارید و عملا از قلم استفاده نخواهید کرد. به همین خاطر، شناسایی نیازها قبل از خرید از الزامات یک خرید اصولی و مطمئن است.

منابع معتبری را پیدا کنید

برای خرید یک گوشی تازه، کارشناسان فروش هشدار می‌دهند که حتما از یک فروشگاه معتبر خرید کنید. با این وضعیت، برای خرید یک گوشی دست دوم حتما باید فروشگاه‌های معتبر را بشناسید تا محصولی عیب‌دار را تحویلتان ندهند.

قیمت‌ها و شرایط را مقایسه کنید

این که فلان فروشگاه، اجناسش را حتی کمتر از قیمت بازار عرضه می‌کند، بی علت نیست و باید قبل از خرید، از کیفیت و اصالت جنس اطمینان حاصل کرد. پس به تنهایی، تحت تاثیر کمترین قیمت قرار نگیرید. در اغلب ارزان فروش‌ها، اجناس بی‌کیفیت ظاهرسازی شده را با قیمت کمتر به فروش می‌رسانند و این مورد را به حتی به خود خریدار، اطلاع نمی‌دهند.

گوشی دست دوم را در فروشگاه تست کنید

گوشی دست دوم

به‌خاطر فریب‌کاری‌هایی که در زمینه گوشی دست دوم صورت می‌گیرد، بهتر است قبل از نهایی کردن خرید تمام ویژگی‌های گوشی را در محل تست کنید و از عملکرد صحیح تمام قابلیت‌ها اطمینان حاصل کنید.

اپلیکیشن‌های پشتیبانی شده را در نظر بگیرید

گوشی دست دومی که می‌خرید، بنابه سیستم عامل آن ممکن است برخی ویژگی‌ها و یا اپلیکیشن‌ها را پشتیبانی نکند و شما با بی‌اطلاعی از این موضوع، ممکن است دچار دردسر شوید. پس حتما یا از فروشنده سوال کنید و یا از سایت اپلیکیشن مورد نظر، این موضوع را بررسی کنید.

با پیروی از نکات گفته شده، می‌توانید یک خرید عالی گوشی دست دوم را تجربه کنید و با این کار، هم منافع مالی خود را در نظر گرفته‌اید و هم ملاحظات زیست محیطی را رعایت کرده‌اید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*