افتتاح خط تولید ری را

افتتاح خط تولید ری را، اولین شاسی بلند ایران خودرو

آیین افتتاح خط تولید ری را، دیروز چهارشنبه 18 بهمن ماه در مراسمی با حضور مسئولان اقتصادی و دیگر فعالان این عرصه با گزارش خبرنگاران برگزار شد.

خط تولید خودرو ری را در طی یک مراسم با حضور جمعی از مسئولین کشور و سخنرانی مدیرعامل این شرکت در خصوص وضعیت فعلی بازار و آینده خودرو برگذار شد. با برگزاری این مراسم در حالی خودرو ری را وارد چرخه تولید می‌شود که هنوز نسخه کامل شده این محصول جدید ایرانی، به نمایش گذاشته نشده است؛ اما موضوعی که مشهود است ارتقای ویژه این خودرو به نسبت سایر خودروهای تولید شده قبلی این شرکت است.

مراسم افتتاح خط تولید ایران خودرو ری را

در این مراسم که با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت، رئیس سازمان توسعه تجارت، معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت، مدیر گروه خودروسازی سایپا، رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی برگزار شد، خط تولید ری را افتتاح شد.

در ادامه مطلب به بخش‌های ویژه سخنرانی‌های انجام شده در طول این مراسم می‌پردازیم تا شما را از جزئیات این مراسم مطلع کنیم.

افتتاح خط تولید ری را

مهدی رادمان منش، معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصولات ایران خودرو در ابتدای مراسم به اهداف کلان گروه خودروسازی ایران خودرو از افتتاح خط تولید اولین شاسی بلند ایرانی پرداخت و برخی از مشخصات فنی به‌کار رفته روی این محصول را بیان کرد.

ری را به‌راحتی استانداردهای 85 گانه را پاس خواهد کرد

وی در سخنان خود به آپشن‌های زیاد و گوناگون خودروی جدید ایران خودرو اشاره کرد و توضیح داد که ری را، آپشن‌های بسیاری دارد و برای بحثی نظیر ایمنی برای تیپ‌های مختلف این خودرو 4 تا 6 کیسه هوا در نظر گرفته شده است. سطح ایمنی خودرو ری را به قدری بالا خواهد بود که استانداردهای 85 گانه را به‌راحتی پاس می‌کند. ضمن آن‌که تمامی تجهیزاتی که در این خودرو به‌کار رفته مطابق تکنولوژی روز دنیا طراحی و توسعه داده شده است و امروز شاهد تولید گسترده آن هستیم. رادمان منش به آینده‌نگری ایران خودرو برای توسعه این خودرو اشاره کرد و گفت این محصول به‌گونه‌ای طراحی شده است که بتوانیم نسخه برقی و بنزینی آن را تولید کنیم.

خط تولید ری را

در خصوص قطعات به‌کار گرفته شده برای تولید ری را، با توجه به گفته‌های مراسم به‌نظر می‌رسد برای ساخت اولین شاسی بلند جدید ایرانی از 679 قطعه جدید در کنار 470 قطعه قدیمی استفاده شده است. از مجموع این قطعات تنها 30 قطعه وارداتی است، 68 قطعه داخلی‌سازی شده و مابقی قطعات با فناوری مهندسی معکوس تولید شده‌اند.

افتتاح خط تولید ری را

گروه صنعتی ایران خودرو مدعی شد که صنعتی‌سازی در ماژول‌های مختلف با صرف بودجه 1.5 همت به علاوه 46.5 میلیون یورو صورت گرفته است. معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصولات ایران خودرو بیان کرد که خط تولید جدید توانایی تولید 20 دستگاه خودرو در هر ساعت را دارد.

ریرا به قدرتمندترین موتور تولید داخل مجهز شده است

در ادامه مراسم افتتاح خط تولید ری را، رادمان منش به مشخصات فنی این خودرو پرداخت و مدعی شد که ری را به قدرتمندترین موتور ساخت داخل کشور مجهز شده است. موتور EF7P ( ای اف 7 پلاس) به کار رفته در این محصول به صورت اختصاصی تولید شده است که توانایی تولید قدرت 160 اسب بخار و گشتاور 240 نیوتن‌متر را دارد. گیربکس این محصول هم از نوع اتومات بوده و با 6 دنده مجازی، کیفیت رانندگی خوبی را ارائه می‌کند. مصرف سوخت ترکیبی این خودرو برای نمونه‌هایی که در دست ساخت قرار می‌گیرند 7.3 لیتر در 100 کیلومتر اندازه‌گیری شده است؛ اما ایران خودرویی‌ها اظهار کردند به دنبال ارتقاهایی هستند که این میزان مصرف سوخت را به 5.7 لیتر کاهش دهند.

خودرو ری را در دو نسخه بنزینی و الکتریکی تولید خواهد شد. پلتفرم خودروی ریرا به‌گونه‌ای طراحی شده است که امکان به کار بردن هر دو نوع موتور بنزینی و الکتریکی را برای این محصول مهیا کرده است.

افتتاح خط تولید ری‌را

ظرفیت تولید 20 دستگاه در هر ساعت، معادل 110 هزار دستگاه در سال خواهد بود که از نیمه بهمن ماه امسال آغاز شده است. پیش‌بینی می‌شود تا پایان فروردین ماه سال 1403 مجوز شماره‌گذاری این خودرو پس از تایید استانداردهای 85گانه اخذ شود. احتمالا فروش اولیه خودرو ری را از پایان اردیبهشت ماه سال بعد آغاز شود.

در ادامه مراسم افتتاح خط تولید ری را، علیمردان عظیمی مدیرعامل گروه خودروسازی ایران خودرو روی جایگاه آمد و اظهار کرد با وجود همه‌ فشارها و بی‌مهری‌هایی که در حق صنعت خودرو می‌شود، پرسنل ایران خودرو اراده کردند که اولین باشند و بهترین خدمات را به مردم ارائه دهند. امروز در فاز صنعتی‌سازی خودروی ری را که اولین خودرویی است که همه‌ امکانات و پلتفرم آن داخلی‌سازی شده است، هستیم.

وی در ادامه سخنان خود به ضرورت تولید و واردات خودروهای برقی به‌دلیل کمبود سوخت‌های فسیلی اشاره کرد و از وزیر صمت به‌دلیل در نظر گرفتن سیاست‌های درست قدردانی کرد و گفت:

راه نجات صنعت در شرایط فعلی این‌ است که به‌سمت کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی حرکت کنیم؛ لذا محصولی که امروز خط تولید صنعتی آن افتتاح می‌شود، دارای دو ویژگی است. در وهله اول این خودرو، با قرارگیری موتورهای الکتریکی سازگاری دارد و قابلیت ارائه نسخه برقی را هم دارد و مورد تایید مسئولان واقع شده است. اگر قیمت و قدرت این خودرو را در نظر بگیریم، این محصول هیچ مشابه خارجی و چینی نخواهد داشت.

علیمردان عظیمی در ادامه سخنان خود به کیفیت خودرو ری را به‌عنوان اولین شاسی بلند ایران اشاره کرد و گفت این محصول به‌راحتی به تمامی نیاز‌های مردم مطابق استانداردهای روز دنیا پاسخ خواهد داد. همچنین در خصوص ظرفیت‌های تولید نسخه بنزینی و الکتریکی این محصول و تاریخ ارائه آن به بازار گفت مجموعه‌ ایران خودرو امروز صنعتی‌سازی را افتتاح می‌کند و در اردیبهشت ماه حتما این خودرو را به مردم عرضه خواهیم کرد و برای پایان سال ۱۴۰۳، بدون هیچ شکی اولین خودرو برقی کشور توسط گروه صنعتی ایران خودرو تحویل مردم خواهد شد. خودرو ری را تقریبا هر آنچه امروز در صنعت خودرو به آن نیاز داریم را می‌تواند به مردم ارائه دهد و این محصول ١٠٠ درصد در داخل کشور و در مجموعه ایران خودرو ساخته شده و حتی پلتفرم آن کاملا داخلی‌ است.

عظیمی در ادامه سخنان خود با اشاره به گذشته صنعت خودروسازی ایران گفت:

روزی تنها پیکان تولید می‌کردیم که کاملا هم داخلی نبود، امروز خرسندم که تارا و ری را را تولید می‌کنیم که قابل قیاس با تولیدات قبل نیست و کاملا مصداق «ما می‌توانیم» است. البته لازم است که برنامه‌ریزی صورت گیرد که از این توان و ظرفیتی که در صنایع کشور وجود دارد، استفاده کنیم.

بخش زیادی از سخنان عظیمی به جدی گرفتن تولید خودروهای الکتریکی اختصاص داشت و متذکر شد که اگر الکتریکی‌سازی خودروها را جدی نگیریم باید در آینده 11 میلیارد دلار برای واردات بنزین هزینه بپردازیم که با وضعیت اقتصادی امروز چندان منطقی به‌نظر نمی‌رسد. علیمردان عظیمی در ادامه سخنان خود به هزینه 2 میلیاردی واردات بنزین در سال گذشته اشاره کرد و مدعی شد که اگر این هزینه در راستای الکتریکی‌سازی خودرو صورت گرفته بود اکنون یک گام جلوتر از جایگاه کنونی بودیم. بنابراین باید برنامه‌ریزی کرد و از دولت و مجلس می‌خواهیم که تفکر برقی‌سازی ‌و کاهش مصرف سوخت را جدی بگیرند و پیگیری کنند.

عظیمی در ادامه سخنان خود به قیمت محصولات ایران‌خودرو اشاره کرد تا در جمع مسئولین مربوطه بتواند اجازه افزایش قیمت‌ها را بگیرد. در این سخنرانی، عظیمی مدعی شد که قیمت محصولات تولید کارخانه ایران خودرو با بازار اختلاف قیمت 70 درصدی دارد؛ در حالی که در سایر صنایع شاهد اختلاف 10 تا 12 درصدی هستیم. مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا مدعی شد که صنعت خودرو بعد از صنایع نظامی دومین نهادی بود که مورد تحریم قرار گرفت؛ اما با تلاش و کوشش شبانه‌روزی توانستند بهترین محصولات را در اختیار مردم بگذارند. وی در ادامه سخنان خواست که قیمت محصولات این خودروسازی تنها به قدری افزایش پیدا کند که دیگر زیان‌ده نباشند، کافی است.

ادعاهای اقای علیمردان عظیمی را نه مسئولین، بلکه جوانان و مردم کشور که سالیان سال است از این محصولات استفاده می‌کنند باید تایید کنند. نظر شما در خصوص این ادعاها چیست؟

در ادامه سخنان این شخص به وضعیت خودروهای تحویل داده شده از سوی ایران خودرو دیزل به شهرداری تهران اشاره شد و بیان کرد که تا به اکنون 40 دستگاه اتوبوس به شهرداری تهران تحویل داده‌ایم که قرار بود در ازای آن 200 میلیارد پول دریافت کنیم؛ در حالی که هنوز یک ریال هم به ما پرداخت نشده است.

تولید ایران خودرو ری را، یک قدم مثبت و گامی رو به جلو در صنعت خودروسازی کشور خواهد بود. خودرویی که بر خلاف بیانات تولیدکننده‌اش چندان به‌روز نیست و با استانداردهای روز دنیا و حتی خودروهای جدید چینی هم سازگار نیست. هنوز قیمت خودرو ری را مشخص نشده است؛ اما امیدواریم قیمت آن به قدری باشد که مردم بتوانند خودرویی را تهیه کنند که حداقل استاندارهای ایمنی را داراست.