شارژ گوشی

اگر گوشی شارژ نمی‌شود، این راه حل های ساده را امتحان کنید

مشکل شارژ نشدن ناگهانی گوشی می‌تواند منشاء سخت افزاری یا نرم افزاری داشته باشد. در اینجا به معرفی روش‌هایی برای شناسایی علت مشکل شارژ نشدن گوشی و برطرف کردن آن خواهیم پرداخت.

شارژ نشدن گوشی موبایل یکی از آن مشکلاتی است که همه ما حداقل یک بار در زندگی تجربه‌اش کرده‌ایم. در صورت روبرو شدن با این مشکل نیازی به نگرانی نیست. همچنین در این شرایط نیازی هم به تعویض آداپتور، کابل شارژ یا سوکت شارژ گوشی‌تان نیست! بلکه در عوض روش‌هایی وجود دارد که می‌توانید از طریق آن‌ها در چند گام ساده مشکل خود را رفع کنید.

روش‌های مختلف حل مشکل شارژ نشدن گوشی موبایل

با وجود این که شارژ نشدن یک گوشی موبایل در نگاه اول کمی ترسناک به نظر می‌رسد، اما پس از شناسایی راه حل رفع مشکل می‌توان به‌سادگی اقدامات پیشگیرانه یا تعمیرات مناسب را انجام داد. این مشکل اساسا می‌تواند سه منبع مختلف داشته باشد که عبارتند از آداپتور شارژ، خود گوشی موبایل و پورت شارژ. بنابراین پیش از این که اقدام به تعویض هریک از بخش‌های سیستم شارژ کنید، لازم است این سه مورد را با دقت بررسی کنید. در ادامه در گجت نیوز به بررسی هریک از این سه مورد خواهیم پرداخت.

مشکلات مربوط به آداپتور

نخستین مواردی که پس از مشاهده شارژ نشدن گوشی موبایل خود باید چک کنید، آداپتور و کابل شارژ هستند. گام‌های مختلف بررسی آداپتور به‌صورت زیر هستند.

آداپتور

آیا از آداپتور مناسب استفاده می‌کنید؟

شارژرها در توان‌های مختلفی به بازار عرضه شده‌اند. برای شارژ کردن باتری گوشی موبایل به حداقل توان 5 وات نیاز است. بنابراین در صورتی که توان آداپتور کمتر از این میزان باشد بهتر است از آن استفاده نکنید. برای آگاهی از توان آداپتور باید اطلاعات درج شده روی آن را مطالعه نمایید. همچنین در صورتی که میزان توان آداپتور به‌طور مستقیم روی آن درج نشده باشد، می‌توانید توان را با ضرب کردن مقادیر ولتاژ و جریان در یکدیگر پیدا کنید. آداپتور زیر پنج واتی به هیچ وجه برای شارژ کردن باتری گوشی شما مناسب نیست.

در گجت نیوز بخوانید:

برای محافظت از باتری گوشی خود از این عادت های بد در شارژ کردن خودداری کنید

اگر از سه‌راهی یا هاب استفاده می‌کنید، آداپتور را به یک پورت دیگر وصل کنید

بسیاری افراد ترجیح می‌دهند از هاب‌های چندتایی یو اس بی یا جریان برق برای اتصال همزمان چندین دستگاه استفاده کنند.‌ این چندراهه‌ها معمولا عملکرد قابل قبولی دارند؛ هرچند که توان تمامی پورت‌های آن‌ها یکسان نیست. بنابراین اگر از یک هاب یا سه‌راهی برای شارژ گوشی خود استفاده می‌کنید، حتما سعی کنید تمامی پورت‌ها را امتحان کنید.‌ دقت کنید که شروع شارژ در برخی گوشی‌ها بیش از سایرین به‌طول می‌انجامد. بنابراین ممکن است لازم باشد پس از وصل کردن گوشی خود اندکی منتظر بمانید!

شارژ گوشی

آیا شارژر و کابل شارژ سالم هستند؟

برای چک کردن سلامت آداپتور یا کابل شارژ گوشی‌تان، یک بار آن را به پورت یو اس بی کامپیوتر متصل کنید. در صورتی که کامپیوتر قادر به شارژ کردن گوشی باشد، احتمالا آداپتور شارژتان آسیب دیده و نیازمند تعویض است.‌ از سوی دیگر با وصل کردن گوشی به آداپتور از طریق کابل‌های مختلف نیز می‌توانید وضعیت سلامت کابل شارژ گوشی را بررسی کنید. اگر کابل‌های دیگر قادر به شارژ گوشی باشند، یعنی کابل شارژ گوشی شما منشاء مشکلاتتان است.

در این خصوص البته باید دقت کرد که برای شارژ گوشی لازم است که کابل USB-C از قابلیت Power Delivery پشتیبانی کند. در غیر این صورت ممکن است فرآیند شارژ انجام نشده یا با اختلالاتی روبرو شود. این نکته را هنگام خرید کابل شارژ جدید در ذهن داشته باشید.

همچنین اگر شارژ گوشی موبایل شما در ابتدا به‌درستی انجام می‌شده؛ اما پس از گذشت مدتی دچار مشکل شده است، مشکل احتمالا از کابل و یا از آداپتور است. بنابراین با امتحان کردن ترکیب‌های مختلف آداپتور و کابل شارژ می‌توانید از وضعیت سلامت هریک اطمینان حاصل کنید.

شارژ گوشی

استفاده از کابل‌ها و آداپتورهای غیراصلی به‌طور کلی چندان توصیه نمی‌شود؛ خصوصا کاربران گوشی‌های آیفون که در معرض آسیب‌های شدیدی از این کابل‌های غیر اوریجینال قرار دارند. بنابراین توصیه می‌کنیم حتما از کابل‌های اوریجینال اپل استفاده کنید تا مشکلات عدم سازگاری گوشی با کابل شارژ را برطرف کرده و گوشی خود را از خطرات احتمالی در امان نگه دارید.‌ لزوم استفاده از لوازم جانبی اوریجینال برای دریافت بهترین کیفیت از قدیم‌الایام یکی از مشخصه‌های اصلی اکوسیستم اپل بوده است.

شاید مشکل از سوکت شارژ گوشی شما باشد

در صورتی که هیچ یک از روش‌های بالا نتوانست مشکل شارژ نشدن گوشی شما را برطرف کند، سعی کنید با استفاده از کابل و آداپتور گوشی خود دستگاه دیگری را شارژ کنید. اگر موفق به انجام این کار شدید، طبیعتا دستگاه شما مشکل داشته و باید به فکر حل مشکل نرم افزاری یا سخت افزاری گوشی خود باشید.

مشکلات ناشی از گوشی

در صورتی که کابل و آداپتور شارژ گوشی شما سالم باشند، احتمالا منشاء مشکلاتتان خود گوشی است. گام‌های زیر می‌توانند شما را برای رفع ایرادات نرم افزاری یا سخت افزاری گوشی مرتبط با شارژ نشدن آن یاری کنند.

باتری خراب

گوشی خود را ریبوت کنید

گاهی اوقات راهکار شارژ نشدن گوشی موبایل شما نیز مثل تعداد زیادی از ایرادات دیگر گوشی های موبایل تنها ریستارت کردن دستگاه است! بنابراین اگر متوجه شارژ نشدن گوشی‌تان شدید و از سالم بودن کابل و آداپتور هم مطمئن هستید، نخستین کار، خاموش و روشن کردن گوشی است.

یک راهکار دیگر در این این زمینه هم آن است که گوشی را خاموش کرده و به برق متصل کنید. در صورتی که گوشی در حالت خاموش شارژ شود، احتمالا مشکل دستگاه نرم افزاری است!

حالت Safe Mode را فعال کنید

بسیاری مواقع ممکن است مشکلات نرم افزاری مانع شارژ شدن گوشی شما شوند. در این شرایط بهترین راه، وارد شدن به حالت Safe Mode و وصل کردن مجدد دستگاه به برق است. Safe Mode در حقیقت محیطی کنترل‌شده از سیستم عامل است که به‌طور موقت تمامی اپلیکیشن‌های شخص ثالث را غیرفعال کرده و تجربه‌ای از اندروید پایه را ارائه می‌کند.

در صورتی که گوشی در حالت Safe Mode بدون هیچ مشکلی شارژ می‌شود، احتمالا یکی از اپلیکیشن‌ها مانع از شارژ شدن آن است. در این شرایط باید اپلیکیشن‌هایی که اخیرا نصب کرده‌اید را یکی یکی غیرفعال یا حتی حذف کنید تا مشکل پیدا شود!

گوشی خود را آپدیت کنید

گوشی‌های با سیستم عامل‌های قدیمی‌تر در بسیاری مواقع دارای باگ‌هایی هستند که می‌توانند جنبه‌های مختلف عملکردی منجمله شارژدهی و چگونگی شارژ شدن دستگاه را تحت تاثیر قرار دهند. کمپانی‌های گوشی‌ساز معمولا با علم بر این مساله بروزرسانی‌های نرم افزاری مختلف را در فاصله‌های زمانی مشخص منتشر می‌کنند تا ایرادات محصولاتشان را رفع کنند. به همین جهت توصیه می‌شود که برای به حداقل رساندن ایرادات نرم افزاری و رفع باگ‌ها حتما گوشی‌تان را به‌طور دائمی آپدیت کنید.

تنظیمات باتری را چک کنید

اپلیکیشن پرمصرف

یکی دیگر از ایرادات گوشی که می‌تواند باعث خالی شدن بسیار سریع شارژ آن شود، اپلیکیشن‌های مخربی هستند که با فعالیت بیش از اندازه در پس‌زمینه مانع نگهداری شارژ توسط گوشی می‌شوند. این دسته اپلیکیشن‌ها که بعضا توسط توسعه‌دهندگان سرشناسی هم تولید شده‌اند علاوه بر مصرف بی‌رویه انرژی، می‌توانند حتی باعث اختلالاتی در سیستم شارژ شدن دستگاه شوند.

همچنین بخوانید:

این ۹ اپلیکیشن محبوب قاتل شارژ باتری گوشی اندرویدی شما هستند

به همین دلیل توصیه می‌شود با مراجعه به بخش تنظیمات گوشی اندرویدی خود حتما میزان مصرف باتری توسط اپلیکیشن‌های مختلف را چک کنید و پس از شناسایی برنامه‌های پرمصرف حتما حذفشان کنید. دقت کنید که فروشگاه‌های گوگل پلی و اپ استور بیش از میلیون‌ها اپلیکیشن مختلف را در خود جا داده‌اند. بنابراین می‌توانید مطمئن باشید که برای هر اپلیکیشنی یک جایگزین وجود خواهد داشت!

گوشی را به تنظیمات کارخانه بازگردانید (فکتوری ریست)

اگر هیچ‌یک از روش‌های نرم افزاری بالا برای رفع مشکل شارژ نشدن گوشی شما کارساز نبود، شاید چاره‌ای جز ریست کردن گوشی خود و بازگرداندن آن به تنظیمات کارخانه نداشته باشید! این کار البته باعث پاک شدن کامل داده‌های شما خواهد شد. بنابراین پیش از انجام این کار مطمئن شوید که از تمامی داده‌ها و تنظیماتت خود پشتیبان‌گیری کرده‌اید.

دقت کنید که ریست فکتوری لزوما حلال تمامی مشکلات شما نخواهد بود. در عین حال این کار می‌تواند ایرادات عمیقی که در ریشه سیستم عامل نشسته‌اند را برطرف کرده و شاید قابلیت شارژ شدن را بار دیگر به آن برگرداند!

مشکلات ناشی از سوکت شارژ گوشی

گاهی اوقات ریشه مشکل شارژ نشدن گوشی موبایل نه نرم افزاری است و نه به کابل و آداپتور شارژ مربوط است. در این شرایط محتمل‌ترین گزینه پورت شارژ است که ممکن است به دلیل تجمع کثیفی و گرد و خاک یا آسیب فیزیکی قادر به برقراری اتصال نباشد! این مساله البته یکی از شایع‌ترین مشکلات در گوشی‌های موبایل با کارکرد چند ساله است و باید هنگام شارژ نشدن دستگاه حتما مورد توجه قرار گیرد.

شارژ گوشی

سه مرحله مختلف تمیز کردن سوکت شارژ به صورت زیر هستند.

با تکان دادن و ضربه زدن به گوشی ذرات داخل سوکت را خارج کنید

ساده‌ترین راه برای اینکه از شر گرد و خاک و کثیفی‌های داخلی سوکت راحت شوید، تکان دادن گوشی و ضربه زدن به کناره سوکت است! این کار می‌تواند باعث کنده شدن ذرات رسوب کرده در سوکت شده و مشکل شارژ نشدن گوشی‌تان را برطرف کنند.

با استفاده از مسواک یا خلال دندان، داخل سوکت شارژ را تمیز کنید

در گام دوم تمیز کردن سوکت شارژ گوشی لازم است یک مسواک یا خلال دندان را به‌آرامی در داخل سوکت و میان پین‌ها تکان دهید تا اجرام چسبیده به پین و کنار‌ه‌ها کنده شده و بیرون بریزند. توجه کنید که این کار نیازمند ظرافت و دقت فراوان است. بنابراین هرگز از اجسام نوک تیز فلزی برای تمیز کردن سوکت استفاده نکنید و کار را نیز با ظرافت و آهستگی پیش ببرید.

کابل آیفون

با استفاده از هوای فشرده گرد و غبار درون سوکت را به بیرون بریزید

دو روش بالا تا حد بسیار خوبی اجرام چسبیده داخل سوکت شارژ را خارج خواهند کرد. با این وجود برای مطمئن شدن از خروج تمامی این ذرات می‌توانید با استفاده از کمپرس هوای فشرده ذرات باقیمانده را به بیرون پرتاب کنید. دقت کنید که برای این کار از کمپرس هوای مخصوص تمیز کردن کیبورد و اجسام الکتریکی استفاده نکنید؛ چراکه نیروی تولید شده توسط آن‌ها زیاد بوده و می‌تواند به پورت شارژ گوشی‌تان آسیب برساند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*