چاره‌اندیشی گوگل برای چالش‌های پیش‌روی پروژه Loon در هند

پروژه لون (Loon) گوگل، یکی از ابتکارات جالب توجه این کمپانی است که با هدف اینترنت‌رسانی با بالون به نقاط مختلف به‌خصوص مناطقی که به سبب زیرساخت ضعیف امکان ارتباط پرسرعت و امن اینترنتی را ندارند دنبال می‌شود. یکی از مراحل تست این پروژه در کشور هند انجام می‌شود اما اخیرا گوگل با مشکل جدیدی دست و پنجه نرم می‌کند که احتمال می‌رود این مشکل را به یک فرصت بدل کند.

پس از آزمایش‌های موفقیت‌آمیز این پروژه در کالیفرنیا، برزیل و نیوزیلند، گوگل تصمیم به اجرای تست‌های دیگر در سری‌لانکا و هند گرفته است. غول امریکایی قصد ایجاد شبکه اینترنت با استفاده از موج‌های با فرکانس پایین (بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ مگاهرتز) را در هند دارد، چرا که هرچه فرکانس امواج پایین‌تر باشد سطح بیشتری را تحت پوشش خود قرار می‌دهد.

مشکل از جایی شروع می‌شود که دولت هند، طی درخواستی از شرکت BSNL (یک شرکت ارتباطی خصوصی) خواستار خدمات‌رسانی به گوگل می‌شود؛ اما طیف فرکانس‌های ارائه شده توسط این کمپانی ۲,۵۰۰ مگاهرتز هستند و خارج از محدوده مورد آزمایش گوگل.

به‌تازگی دولت این کشور از گوگل درخواست انتخاب اپراتور همکار داشته و جواب گوگل را بدین‌گونه منتشر نموده است:

در پی درخواست ما از شرکت امریکایی برای اعلام اپراتور همکار و مطلع ساختن ما از تصمیم خود، گوگل خبر از اجرای پروژه لون با فرکانس‌های بسیار پرهزینه و استثنایی می‌دهد.

اگر گوگل قصد همکاری با BSNL را داشته باشد، مشخصا بایستی فرکانس بالن‌های خود را روی ۲,۵۰۰ مگاهرتز تنظیم کند. از سوی دیگر، دولت هند اخیرا فروش طیف فرکانس ۷۰۰ مگاهرتز را به مزایده گذاشته، و درصورت تمایل گوگل از استفاده از این طیف، هزینه‌ای گزاف روی دوش این شرکت قرار خواهد گرفت. Trai، رگولاتور ارتباطات هند برای هر مگاهرتز قیمتی برابر با ۱۱,۴۸۵ روپیه (۱۶۷.۶ دلار) پیشنهاد می‌کند؛ و گوگل برای مصارف خود مجبور به خرید حداقل ۵ مگاهرتز می‌باشد.

مراکز تحقیقاتی ساکنین مانتین ویو با استفاده از انرژی نورانی خورشید در بالن‌ها، هر بالن نسبت به قبل ۱۰ برابر ظرفیت بیشتری در خود جای می‌دهد. بالن‌های نشردهنده اینترنت در ارتفاع ۲۰ کیلومتری زمین (استراتوسفر) و بالای بسیاری از مسیرهای هوایی قرار می‌گیرند و بدین ترتیب خطری هواپیماها را تهدید نمی‌کند. این بالن‌ها با استفاده از فرکانس‌های نسل چهارم ارتباطی (LTE) مساحتی حدود ۴۰ کیلومتر را تحت پوشش خود قرار می‌دهند. گفتنی است هنوز قابلیت اجرای این پروژه در فرکانس‌های بالا که مساحت کمتری را نسبت به فرکانس‌های پایین تحت پوشش قرار می‌دهند قطعی نیست.

احتمال می‌رود گوگل تا ارزان‌تر شدن طیف موردنظر خود صبر پیشه کند و همکار جدیدی برای خود برگزیند.

منبع : AndroidHeadlines

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*