تصاویری جدید از کوههای منجمد سیاره پلوتو از جنس متان

تصاویر گرفته شده توسط فضاپیمای نیوهورایزنز ناسا از سیاره پلوتو ، کوه های منجمد پوشیده از متان (یا از جنس متان ) را به وضوح به ما نشان می‌دهند. بررسی تصاویری که فضاپیمای ارسالی ناسا در ماه جولای برداشت کرده، نشان دهنده آن است که در پلوتو کوه های یخی و پوشیده از برف با جنس متان وجود دارند.

همانطور که در تصویر مشاهده می‌کنید، قسمت تاریک تر به کتولو (Cthulhu) معروف است که از آلاسکا (واقع در قاره آمریکا) کمی بزرگ تر است. این قسمت تیره تر طولی به اندازه سه هزار کیلومتر و پهنای ۷۵۰ کلیومتری دارد. دانشمندان بر این باورند که قسمت کتولو ، با لایه ای از تولین تیره پوشیده شده است. این قسمت به این دلیل تیره است که مولوکول های متان در بخش مذکور، در مقابل تابش نور خورشید قرار گرفته اند.

nh-cthulhusnowcapsfull

وقتی نور و روشنایی تصویر به کمک نرم افزار افزایش یافت، پژوهشگران متوجه شدند که در قسمت جنوبی “کتولو “، رشته کوهی به طول ۴۲۰ کیلومتر وجود دارد که مواد سازنده قله های آنها با دامنه تفاوت دارد. تیم پژوهشی ناسا کمی نور تصویر را افزایش داد و آن را در رزولوشن ۶۲۰ متر در پیکسل بررسی کرد. دوربین های چند طیفی نشان می‌دهند که رنگ بنفش قله های این کوه ها، کاملا از جنس متان منجمد هستند. نتیجه ی دیگری که از این بررسی علمی حاصل می‌شود آن است که گاز متان در جو پلوتو به صورت منجمد و یخ زده است.

یکی از اعضای تیم علمی به نام جان استنسبری (John Stansberry) می‌گوید:

ما دریافتیم که گاز متان در قلل این کوه ها به صورت منجمد است ولی شاید این گاز در دامنه ی کوه ها به صورت مایعی غلیظ تر باشد و در سطح سیاره پلوتو به صورت یک گاز آزاد ظاهر شود.

منبع: Gizmag

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*