تولید و عرضه راین R3

تولید و عرضه خودرو راین R3 در ایران شکست خورد

در شرایطی خبر از توقف تولید و عرضه خودرو راین R3 در ایران رسیده که پیش از این تصور می‌شد خودروسازی راین، خود را برای حضور جدی‌تر در بازار آماده می‌کند.

در بازار ملتهب خودروی ایران، هر از گاهی شاهد حضور و غیاب‌های موقتی برخی برندها و شرکت‌ها بوده‌ایم. یکی از این برندها، شرکت خودروسازی راین است که بعد از چند سال ناگهان با محصول جدید خود به نام راین R3، اعلام حضور کرد. اما حالا و بنا بر جدیدترین اخبار خودرو، به‌نظر می‌رسد که تاریخ این اعلام حضور نیز منقضی شده و خودروسازی راین در بازگشت خود چندان موفق نبوده است.

توقف تولید و عرضه خودرو راین R3 در ایران

بنا بر آمار رسمی که توسط وزارت صمت منتشر شده، در طول سال 1402 خودروسازی راین تنها موفق به تولید 23 دستگاه از خودرو راین R3 شده است؛ این در حالی است که آمار مشابه برای سال 1401 برابر با 138 دستگاه بود. در چنین شرایطی و با افت شدید تولید خودرو، باید بپذیریم که عملا تولید و عرضه راین R3 در ایران به پایان رسیده است.

از طرفی، سکوت شرکت خودروسازی راین درباره برنامه‌های آینده خود در کنار تیراژ تولید پایین آن، به شائبه توقف تولید راین آر 3 قوت می‌بخشد.

راین R3 از نمای عقب

در آسیب‌شناسی دلایل شکست راین R3 می‌توان به مواردی از جمله عدم توانایی رقابت با دیگر محصولات بازار، فقدان جذابیت برای مشتریان ایران و مشکلات احتمالی در خدمات پس از فروش و فرآیند تامین قطعه اشاره کرد.

شرکت خودروسازی راین در سال 1382 و با همکاری شرکت کره‌ای هیوندای، فعالیت خود در بازار ایران را با عرضه خودروهایی مانند ورنا (اکسنت) و آوانته (الانترا) آغاز کرد. بعد از خروج ناگهانی هیوندای از بازار ایران در دهه 1390، اما راین مانند بسیاری دیگر از مونتاژکاران و واردکنندگان ایرانی، همکاری خود را با برندهای چینی از جمله گریت وال و فاو آغاز کرد.

راین R3 محصول همین همکاری با چینی‌ها بود و قرار بود راه را برای بازگشت خودروسازی راین به بازار هموار کند. این خودرو اقتصادی چینی که در کشور مبدا توسط برندهای چانگان و لارک تولید و عرضه می‌شد، از یک پیشرانه چهار سیلندر 1.3 لیتری با قدرت 90 اسب بخار و گشتاور 116 نیوتن‌متر برخوردار است. قوای تولید شده توسط پیشرانه را نیز یک گیربکس 4 سرعته اتوماتیک به چرخ‌های جلو می‌رساند.

داخل کابین راین R3

از دیگر مشخصات این خودرو می‌توان به استاندارد آلایندگی یورو 5 و مصرف حدود 5.6 لیتر سوخت در حالت ترکیبی به‌ازای هر 100 کیلومتر اشاره کرد. از جمله امکانات و تجهیزات رفاهی راین R3 نیز باید به وجود فرمان برقی، رینگ‌های 15 اینچی آلیاژی، وجود نمایشگر 9 اینچی برای دسترسی به سیستم سرگرمی مبتنی بر اندروید، دی‌لایت، سنسور فشار باد تایر، سیستم تهویه دستی، دوربین و سنسور پارک عقب، دو کیسه هوا، سانروف، کامپیوتر سفری و آینه‌های جانبی تنظیم شونده برقی اشاره کرد.

حتما بخوانید:
کاتالوگ مشخصات و امکانات سهند S منتشر شد سایپا اطلس؛ فیس لیفت کوییک GX اما 130 میلیون گرانتر! شرایط فروش پیکاپ آمیکو آسنا M244 در فروردین 1403 اعلام شد