هزینه های مجتمع مسکونی

چگونه هزینه های مجتمع مسکونی را مدیریت کنیم؟

مدیریت هزینه‌های مالی ساختمان، یکی از دغدغه‌های اصلی اهالی و هیئت مدیره می‌باشد و تحت تاثیر همین مسئله روش‌های جدیدی برای حل این مشکل پیشنهاد شده است.

با گسترش تکنولوژی و استفاده از ابزار هوشمند در طی چند وقت اخیر، مدیران ساختمان روش‌های سنتی را به‌کلی کنار گذاشته و تلاش می‌کنند با استفاده از تکنولوژی مدرن، مدیریت هزینه‌ها را وارد مرحله جدیدی کرده و از طریق اپلیکیشن‌های هوشمند نه‌تنها کار خود را ساده‌تر کنند، بلکه حقوق تمامی اهالی را نیز ادا کرده و آنها را در شرایط بهتری قرار دهند. علی‌رغم این‌که تعداد زیادی از این اپلیکیشن‌ها و ابزارهای هوشمند در طی چند سال اخیر برای کاربران معرفی شده است، ولی با این وجود هنوز بسیاری از مدیران نمی‌دانند کدام‌یک از آنها را برای خود انتخاب کرده و فرایند مدیریت مسائل مالی را در پیش بگیرند. در این بخش، ما قصد داریم کمک کنیم یکی از بهترین ابزارهای هوشمند برای مدیریت ساختمان خود را انتخاب کرده و بر اساس آن روند اداره ساختمان را در پیش بگیرید.

هزینه های مشاعات ساختمان

یکی از اصلی‌ترین سوالاتی که در مورد نحوه مدیریت مالی ساختمان‌ها پیش می‌آید، تقسیم بندی مشاعات می‌باشد که افراد به درستی نمی‌توانند قسمت‌های مختلف ساختمان را تفکیک کرده و با استفاده از ابزار در دست، هزینه‌ها را مشخص کنند. به‌صورت کلی مشترکات و یا همان مشاعات شامل زمین، پشت بام، درهای ورود و خروج، راهروها، پنجره‌‌ها و تهویه راهروها، آسانسورها، ورودی پارکینگ اصلی یا فرعی، پله‌ها، موتورخانه ساختمان، تاسیسات مشترک آپارتمان، انشعابات مشترک در حیاط یا راهروها، حیاط، لابی‌ها و باغچه‌های مشترک می‌شود. از وظایف اصلی مدیر ساختمان، تعادل بخشی بین هزینه‌های مشاعات می‌باشد که باید بر اساس معیارهای مختلفی هزینه هر بخش را برای واحدها مشخص نماید.

دریافت فاکتور برای مخارج ساختمان

اولین نکته‌ای که مدیر ساختمان در حین هزینه کرد باید به آن توجه کند، دریافت فاکتور بابت تمام هزینه‌های موجود ساختمان می‌باشد که با استفاده از آنها می‌تواند فرایند شفاف‌سازی هزینه‌ها را دنبال کرده و موقعیت خوبی را برای خود و هیئت مدیره ایجاد نماید. تمامی این فاکتورها را شما می‌توانید بر روی اپلیکیشن‌های هوشمندی که امروزه در بازار مشاهده می‌شوند، آپلود کرده و با ارائه دسترسی به افراد و ساکنین، امکان حسابداری را برای تمامی ساکنین فراهم کنید.

هزینه های جاری ساختمان چیست؟

بر اساس تعریفی که از مشاعات انجام می‌شود، هرگونه هزینه‌ای که برای به‌روزرسانی و شرایط آن انجام می‌شود، به‌عنوان هزینه جاری یک ساختمان در نظر گرفته می‌شود و تمامی ساکنان بر اساس تعداد افرادی که در یک خانه حضور دارند، موظف هستند هزینه‌ای را بابت امکاناتی که از مشاعات دریافت می‌کنند، پرداخت کنند. این هزینه را تمامی ساکنین به‌عنوان بخشی از هزینه شارژ پرداخت می‌کنند و در صورت این‌که هزینه‌های جاری بیشتر از مبلغ پرداختی باشد، ساکنین برای پرداخت هزینه مازاد باید اقدام کنند.

هزینه ایزوگام پشت بام

یکی از نقاط مناقشه در ساختمان‌ها هزینه‌های مرتبط با پشت بام است که بسیاری عنوان می‌کنند از آنجایی که پشت بام تنها در اختیار طبقات فوقانی می‌باشد، تمام هزینه کرد مانند ایزوگام و بهبود شرایط آن نیز بر عهده طبقات بالا می‌باشد و اهالی دیگر وظیفه نسبت به آن ندارند. در پاسخ به این اعتقاد، باید بگوییم پشت بام بخشی از مشاعات به حساب می‌آید و هرگونه تغییری که بر روی آن اعمال شود، جزئی از شارژ می‌باشد و هر یک از ساکنین موظف هستند بابت بهبود شرایط آن هزینه مازادی را پرداخت کنند.

هزینه نظافت راهروها و واحدها

یکی از اصلی‌ترین مواردی که ساکنین نسبت به آن شکایت دارند، بحث نظافت ساختمان و آپارتمان است که مدیر ساختمان باید بر اساس تجربه‌ای که دارد، از تیم‌های کارکشته برای نظافت خانه بهره گرفته و هزینه آن را نیز از شارژ مشترک ساختمان برداشت کند.

هزینه های تعمیرات ساختمان

در برخی از موارد، ساختمان‌ها به دلیل پوسیدگی و کهنه بودن ممکن است نیاز به تعمیرات گسترده داشته باشند که تحت تاثیر همین مسئله، مدیر ساختمان باید از هزینه باقیمانده در شارژ استفاده کند و تعمیرات اساسی خانه را انجام دهد. مادامی که هزینه شارژ کفاف تعمیرات را ندهد، مالکین (توجه داشته باشید در این بخش مستاجر وظیفه‌ای بر عهده ندارد) موظف هستند هزینه مازادی را پرداخت کرده و تعمیرات را انجام دهند. در برخی از ساختمان‌ها مدیریت از مالکان بابت بحران‌های ساختمانی، هزینه مجزایی دریافت می‌کنند که در این شرایط می‌توانند از آنها استفاده کنند.

هزینه شارژ ساختمان

هزینه شارژ ساختمان در خانه‌های ایرانی معمولا برای اموری صرف می‌شود که مصرفی می‌باشند و مستاجر در ازای استفاده از خدمات باید آنها را پرداخت کند. تحت تاثیر همین مسئله، هزینه شارژ ثابت می‌باشد و معمولاً مدیران ساختمان هزینه را بیشتر از مقدار مصرفی اعلام می‌کنند.

استفاده از نرم افزارهای مدیریت ساختمان

اپلیکیشن مدیریت ساختمان هومتیک که سال‌ها است در عرصه مدیریت مالی ساختمان فعالیت می‌کند، یکی از بهترین نرم‌افزارها برای مدیریت مالی ساختمان است که در طی سال‌های اخیر انتخاب اول بسیاری از کاربران معرفی شده است. در این نرم‌افزار می‌توانید تمامی امور مختلف و مالی را انجام داده و بر اساس معیارهای مختلف، هزینه شارژ هر یک از واحدها را مشخص کنید.

این مطلب توسط شرکت های ثالث به عنوان بیانیه مطبوعاتی یا رپورتاژ آگهی ارسال شده و گجت نیوز در قبال موارد مندرج در آن مسئولیتی ندارد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*