مجسمه باستانی رامسس دوم

مجسمه باستانی رامسس دوم کشف شد

مجسمه باستانی رامسس دوم که 94 سال از مفقود شدنش می‌گذشت، طی حفاری یک منطقه باستانی سرانجام در مصر کشف شد.

یک تیم بین المللی از باستان شناسان ماهر توانستند نیمه گمشده متعلق به مجسمه باستانی رامسس دوم را پیدا کنند. پیش از این، نیمه دیگر مجسمه این فرعون مصری حدود صد سال پیش کشف شده بود. با گجت‌نیوز همراه شوید و درباره این اکتشاف باستانی بیشتر بدانید.

کانتر رودر، باستان شناس آلمانی، در سال 1930 میلادی موفق به کشف یک مجسمه باستانی شد. این مجسمه در واقع نیمی از مجسمه کامل منتسب به رامسس دوم یا رامسس کبیر بود. رامسس دوم در منطقه دره نیل و همچنین امپراطوری کبیر مصر از سال‌های 1279 تا 1213 پیش از میلاد مسیح حکمرانی می‌کرد. او همچنین یکی از فرعون‌های مصری به شمار می‌رود که بیشتری مدت زمان را در تاریخ حکمرانی کرده است.

یک تیم از باستان شناسان آمریکایی و مصری از سوی وزارت گردشگری مصر و دانشگاه کلورادو بولدر مشغول حفاری حرفه‌ای بودند که توانستند نیمه دیگر این مجسمه باستانی رامسس دوم را کشف کنند. آن‌ها به مطالعه و بررسی ویرانه‌های به جای مانده از شهر باستانی هرموپولیس (شهر امروزی ال اشمونین) مشغول بودند که به طور اتفاقی توانستند سردیس رامسس دوم را هم پیدا کنند. این شهر در 200 کیلومتری جنوب قاهره مصر قرار دارد.

این نیمه فوقانی مجسمه، 3.8 متر (12.5 فوت) ارتفاع دارد و رامسس دوم را در حالت نشسته نشان می‌دهد. مجسمه‌ساز این اثر را از فرعون مصری در حالتی خلق کرده است که تاج دوگانه و سرپوش زینتی شاهانه به سر دارد و مار کبری سلطنتی را به نمایش می‌گذارد. محققان می‌گویند اگر نیمه جدید مجسمه باستانی رامسس دوم روی نیمه کشف شده قبلی قرار گیرد، ارتفاع کامل آن 7 متر خواهد بود.

مجسمه مذکور از جنس سنگ آهک ساخته شده و نقوش خط هیروگلیف در پشت آن و به منظور تجلیل از فرعون مصری حک شده.

مجسمه باستانی رامسس دوم

عملیات حفاری اولیه دیرینه شناسان در شهر باستانی هرموپولیس به منظور اکتشاف مرکز مذهبی اجرا شد که طبق متون تاریخی در دوره امپراطوری مصری در این منطقه قرار داشته. مرکز مذکور از قرن 16 تا 11 پیش از میلاد در این منطقه وجود داشته و تا زمان رومیان (دوره سال 30 پیش از میلاد تا 641 پس از میلاد) هم ساختمان آن باقی مانده بود.

پژوهشگران در کنار این سردیس مصری، همچنین مقداری رنگدانه‌های باستانی زرد و آبی پیدا کرده‌اند. آن‌ها امیدوارند با آزمایش و تحلیل این آثار بتوانند به زمان دقیق خلق مجسمه باستانی رامسس دوم دست پیدا کنند.

ایوونا ترنکا آمرین، آموزشیار گروه باستان شناسی در دانشگاه کلورادو بولدر، در بیانیه‌ای مرتبط اعلام کرد که برای بررسی و تحلیل این رنگدانه‌ها هیجان زده است.

این دانشمندان می‌گویند ممکن است نمونه خاک ترکیب شده با رنگدانه‌ها بتواند اطلاعات بیشتری درباره تاریخچه آن زمان در اختیار آن‌ها بگذارد.

رامسس دوم یکی از معدود فرعون‌های مصری شناخته می‌شود که مردم عادی و غیر کارشناس هم او را کم و بیش می‌شناسند. یک شاعر معروف به نام پرسی بیش شلی سال‌ها پیش غزل معروف ازیمندیاس (Ozymandias) خود را با الهام از او سرود. همچنین فیلم سینمایی The Ten Commandments (ده فرمان) را بر اساس داستان او با بازی یول برینر ساخته‌اند. شخصیت او را در انیمیشن محبوب The Prince of Egypt هم دیده‌ایم.

حالا که نیمه اصلی مجسمه باستانی رامسس دوم کشف شده، همکار ایوونا ترنکا آمرین به نام باسم جهاد از وزارت گردشگری درخواست رسمی برای دوباره بهم پیوستن دو قطعه را ارائه داده است. هنوز مشخص نیست که این پیشنهاد پاسخ مثبت دریافت کند و اصلا دو قطعه جداگانه را روی هم پیوند می‌دهند یا خیر. شاید سردیس تازه در همین منطقه باستانی مصری باقی بماند یا به موزه معتبر نزدیکی انتقال داده شود.

از دست ندهید:
کالبدشکافی دیجیتالی از بزرگترین فرعون مصر، اسرار او را افشا می‌کند + ویدیو قوی‌ ترین ملکه‌ های مصر باستان ؛ از نفرتیتی تا مرنیث و کلئوپاترا + عکس چرا در مصر باستان این گنج های ارزشمند را همراه مرده دفن می‌کردند؟ گنجینه رازآلود مقبره فرعون منشأ فرازمینی دارد

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*