ساخت ماهواره‌ی ملی در سال ۹۵ کلید می‌خورد

آرام آرام به پایان سال ۹۴ نزدیک می‌شویم و مطابق هر سال، وزرا و روسای کشور از برنامه‌هایشان برای سال آینده می‌گویند. در این میان، با توجه به صحبت های جدید معاون وزیر ارتباطات کشور، بحث ایجاد ماهواره‌ی ملی داغ شده است. در ادامه با گجت نیوز همراه شوید.

از آنجایی که تمامی حوزه‌های کشور رو به بومی سازی می‌رود، ماهواره‌ی ملی نیز از این قاعده مستثنا نیست که لازمه‌ی آن ایجاد اپراتور ماهواره‌ای است. در همین حیث، علی اصغر عیمدیان خبر مبتنی بر برنامه‌ی صدور پروانه‌ی فعالیت و ساخت اولین اپراتور ماهواره‌ای را تایید کرد و آن را یکی از اولیتهای کاری وزارت ارتباطات برای سال ۹۵ برشمرد و اضافه کرد: “هم اکنون در راستای تدوین طرح نهایی، جزئیات طرح مدنظر برای مقرراتگذاری اپراتور ماهواره‌ای را به سازمان فضایی ایران ارسال کردیم.”

وی در ادامه صحبت‌هایش گفت: “پیش بینی می شود که این مقررات اردیبهشت ماه ۹۵، برای تصویب نهایی در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، آماده شود.”

معاون وزیر ارتباطات و فن‌آوری کشور، ضرورت راه اندازی ماهواره‌ی ملی کشور را حضور اپراتوری ماهواره‌ای بیان کرد و اضافه نمود: “ماهواره ملی با حضور و سرمایه گذاری بخش خصوصی فعال خواهد شد و علاوه بر آن بخش خصوصی باید در این پروژه انتقال تکنولوژی و مدیریت را مدنظر قرار دهد. براین اساس با حضور اپراتور ماهواره‌ای می توان درجهت استفاده از توان بخش خصوصی با همکاری دولت، برای ساخت ماهواره ملی، برنامه ریزی کرد.”

بر اساس پیش‌بینی مقام‌های مرتبط، پس از طراحی و ایجاد اصول حاکم بر پروانه اپراتور ماهواره ای، سند‌های مزایده جهت صادر شدن پروانه، نهایی می‌شوند و در پایان، شهریور ماه سال ۹۵ مجوز ساخت و بهره‌برداری از اولین اپراتور ماهواره‌ای ایرانی صادر خواهد شد.

همچنین رئیس سازمان مقررات و و ارتباطات رادیویی عنوان کرد: این اپراتور می تواند ماهواره داشته باشد و خدمات ماهواره ای به سازمانهایی که نیاز به این خدمات دارند ارائه کند. براین اساس خدمات دهندگان ارتباطات ماهواره ای در کشور – SAP- ، شرکت ارتباطات زیرساخت و بانک مرکزی به عنوان بهره برداران خدمات ماهواره ای در کشور و استفاده کنندگان از این خدمات، باید از این اپراتور ماهواره ای خدمات دریافت کنند و حتی می توانند به عنوان سرمایه گذار در این پروژه مشارکت کنند.

عمیدان در بخشی از صحبت‌هایش به تشریح اهداف این اپراتور پرداخت و گفت: اپراتور ماهواره ای قرار است در قالب یک کنسرسیوم با مشارکت سازمان فضایی ایران، شرکت ارتباطات زیرساخت و بخش خصوصی فعالیت خود را آغاز کند. این اپراتور باید نقطه مداری در اختیار بگیرد و امور مربوط به ماهواره ها را مدیریت کند و پس از آن به بهره برداران از این خدمات، سرویس دهی خواهد کرد.

منبع: mehrnews

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. اسمش معلوم نیست؟ احتمالا آرزو بذارن. راستی چه خبر از امید :Wink:

  2. من موندم اینا ماهواره میفرستن فضا ولی یه ماشین به درد بخور نمیتونن بسازن!ماشیناشونم بیشتر قطعاتش چینیه!