کارت شبکه

کارت شبکه چیست و چه کاربردی دارد؟

اگر به خرید قطعات کامپیوتر اقدام کرده باشید، به خوبی می‌دانید که اجزاء متنوع و زیادی وجود دارد که باید آن‌ها را تهیه کنید. یکی از قطعاتی که باید حتما به سراغ آن بروید، کارت شبکه است، اما آیا می‌دانید این قطعه دقیقا چیست و چه کاری انجام می‌دهد؟ آیا با انواع کارت شبکه آشنایی دارید؟ در ادامه همراه ما باشید تا شما را بیشتر با این قطعه آشنا کنیم.

کارت شبکه چیست؟

کارت شبکه یا Network Interface Card که با نام مخفف NIC نیز شناخته می‌شود، یکی از اجزای مهم کامپیوتر به حساب می‌آید که از طریق آن می‌توانید اتصال به شبکه‌های محلی (LAN) و اینترنت را فراهم کنید.

کارت شبکه

قطعه کارت شبکه به کامپیوتر امکان می‌دهد تا داده‌ها را با دستگاه‌های دیگر در شبکه به اشتراک گذاشته و از منابع مشترک مانند چاپگرها و سرورها استفاده کند. کارت شبکه در دو نوع کلی داخلی (داخل کیس کامپیوتر) و خارجی (اتصال از طریق USB یا دیگر پورت‌ها) در دسترس قرار دارد.

انواع کارت شبکه کدامند؟

کارت شبکه انواع مختلفی دارد که پیش از خرید حتما باید با آن‌ها آشنا شوید تا بتوانید بهترین و دقیق‌ترین انتخاب را داشته باشید.

کارت شبکه اترنت

متداول‌ترین نوع کارت شبکه، کارت‌های اترنت هستند که از کابل‌های اترنت (مانند Cat5e، Cat6 و Cat7) برای اتصال به شبکه استفاده می‌کنند. این کارت‌ها معمولاً به یکی از اسلات‌های PCI یا PCIe مادربورد متصل می‌شوند. این دسته از کارت‌های شبکه پایداری بالایی دارند و با هزینه کمتری نیز می‌توان آن‌ها را خریداری کرد. برای استفاده خانگی و اداری این گزینه کاملا مناسب ارزیابی می‌شود.

کارت شبکه بی‌سیم

کارت شبکه بی‌سیم به کاربران امکان می‌دهد بدون استفاده از کابل، به شبکه‌های Wi-Fi متصل شوند. کارت‌های شبکه بی‌سیم به دو صورت داخلی (اتصال به اسلات PCIe) و خارجی (اتصال از طریق USB) موجود هستند.

کارت شبکه فیبر نوری

کارت‌های شبکه فیبر نوری برای ارتباطات بسیار سریع و قابل اعتماد در فواصل طولانی استفاده می‌شوند. این کارت‌ها از کابل‌های فیبر نوری برای انتقال داده‌ها استفاده می‌کنند. این نوع کارت شبکه مناسب برای مراکز داده و شبکه‌های بزرگ است؛ چرا که سرعت بسیار بالایی دارد و همچنین تداخل الکترومغناطیسی ایجاد نمی‌کند.

کارت شبکه PoE

در این نوع کارت شبکه از کابل اترنت برای انتقال برق و داده‌ها استفاده می‌شود و کاربرد آن به دوربین مدار بسته و تلفن‌های VoIP برمی‌گردد.

کاربرد کارت شبکه چیست؟

حالا که با کارت شبکه و انوع آن آشنا شدیم وقت آن رسیده که به کاربرد این قطعه در سیستم بپردازیم.

متصل شدن به اینترنت

مهم‌ترین و اصلی‌ترین کاربرد کارت شبکه را می‌توانیم همین اتصال به اینترنت به حساب بیاوریم. کامپیوتر از طریق این قطعه و اتصال آن به مودم می‌تواند به اینترنت دسترسی پیدا کند.

کارت شبکه

اتصال شبکه‌های محلی

کارت شبکه امکان اتصال چندین کامپیوتر به یکدیگر را در یک شبکه محلی فراهم می‌کند. این اتصال برای به اشتراک‌گذاری فایل‌ها، منابع سخت‌افزاری (مانند چاپگر) و بازی‌های چندنفره مورد استفاده قرار بگیرد. در واقع همین اتصال در گیم‌نت‌ها به کاربران اجازه می‌دهد تا با یکدیگر به رقابت بپردازند.

ارتباط سازمانی

در سازمان‌ها و شرکت‌ها کاربرد کارت‌های شبکه در اتصال کامپیوترها به سرورها و ذخیره‌سازهای شبکه (NAS) محدود می‌شود. این اتصال به مدیریت متمرکز داده‌ها کمک می‌کند.

دسترسی از راه دور

در دنیای امروز دورکاری به یک امر رایج تبدیل شده است و با استفاده از کارت شبکه، کاربران می‌توانند به شبکه سازمانی خود متصل شوند و از راه دور به منابع و داده‌های شرکت دسترسی داشته باشند.

گیمینگ

به شکل روزانه بر تعداد گیمرهای موجود در جهان افزوده می‌شود و این افراد در اکثر بازی‌ها به شکل آنلاین با یکدیگر به رقابت می‌پردازند. برای انجام بازی‌های آنلاین، شما به اتصال پایدار و سریع نیاز خواهید داشت و کارت‌های شبکه با سرعت بالا و تأخیر کم می‌توانند بهترین تجربه را در اختیار قرار دهند.

جمع بندی

کارت شبکه اصلی‌ترین قطعه در اتصال کامپیوترها به شبکه‌های محلی و اینترنت است. این قطعه انواع مختلفی دارد و شما بسته به نیاز خود باید به سراغ یکی از آن‌ها بروید. با انتخاب صحیح و البته نصب مناسب کارت شبکه، می‌توانید از اتصالی پایدار و سریع به اینترنت و شبکه‌های محلی برخوردار شوید.

این مطلب توسط شرکت های ثالث به عنوان بیانیه مطبوعاتی یا رپورتاژ آگهی ارسال شده و گجت نیوز در قبال موارد مندرج در آن مسئولیتی ندارد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*